
Unirea ipostatica
Prin Intruparea Fiului lui Dumnezeu s-a realizat unirea intr-un singur ipostas a firii omenesti si dumnezeiesti. Astfel, ipostasul Cuvantului dumnezeiesc nu s-a unit cu un alt ipostas omenesc. Deosebirea lui Hristos ca om de ceilalti oameni sta in faptul ca El ca om nu este un centru autonom de acte si reactii, ci centrul omenesc al acestora este in acelasi timp si centru dumnezeiesc al lor si al actelor Sale dumnezeiesti.
Dogma ipostatica a fost formulata la Sinodul III Ecumenic -(431) si cu aprobarea celor 12 anatematisme ale Sf. Chiril al Alexandriei. A fost dezvoltata si precizata la Sinodul IV si VI Ecumenic.
Cuprinsul dogmei:
1. In Iisus Hristos sunt doua firi cu doua vointe si doua lucrari corespunzatoare, unite intr-o singura persoana sau, ipostas;
2. Aceasta persoana este Dumnezeu Cuvantul, care este si ramane singurul subiect neimpartit al celor doua firi;
3. Modul unirii este fara impartirea sau despartirea, amestecarea sau schimbarea firilor. Modul de unire al firilor este definit ca intrepatrundere sau perihoreza; firea umana se lasa intrepatrunsa de firea divina.
Neintelegerea corecta a acestei dogme a dus la aparitia ereziilor.
Impotriva nestorianismului s-a afirmat ca unirea firilor s-a facut neimpartit si nedespartit. Cele doua firi nu subzista separat in Hristos, ci isi au subzistenta in persoana unica.
Impotriva monofizitismului sta unirea firilor in chip neamestecat si neschimbat. Prin unirea firilor, Dumnezeu nu devine om si nici firea omeneasca nu devine dumnezeire si nu ia nastere nici o a treia fire.
Unirea ipostatica si raportul ei cu Sfanta Treime
1. In persoana Mantuitorului sunt unite cele doua firi dar nu toate cele trei persoane se unesc cu umanitatea, ci numai persoana Cuvantului. Firea divina se uneste cu cea omeneasca prin ipostasul Cuvantului; cele doua persoane, Tatal si Sf. Duh, participa la unire prin intelegere si bunavoire.
2. Sfanta Treime nu se schimba in urma unirii ipostatice. Pe de o parte, in Sf. Treime nu apare un alt ipostas (ca sa fie patru), iar pe de alta, firea umana este cea care, prin unirea ipostatica, are posibilitatea perfectionarii sau transfigurarii.
3. Unirea ipostatica ramane in veci.
-
Invatatura despre unirea ipostatica la Sfantul Ioan Damaschin
Publicat in : Sfantul Ioan Damaschin -
Unirea ipostatica
Publicat in : Dogma -
Jertfa de pe cruce a Mantuitorului in lumina unirii ipostatice
Publicat in : Dogma
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.