Sarbatoarea Sfantului Ioan Iacob de la Neamt - 5 august

Sarbatoarea Sfantului Ioan Iacob de la Neamt - 5 august

Sfantul Ioan Iacob de la Neamt este cinstit pe 5 august. Sfantul Ioan, cunoscut si cu numele de Hozevitul, a fost trecut in randul sfintilor de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane la data de 20 iunie 1992.

Sfantul Ioan Iacob de la Neamt s-a nascut la 23 iulie 1913, in satul Crainiceni, in familia credinciosilor Maxim si Ecaterina Iacob, plugari din satul Crainiceni, pe malul Prutului, azi in judetul Botosani, fiind singurul copil la parinti.

Sfantul Ioan a primit la Botez numele de Ilie, pentru ca numai cu cateva zile inainte se praznuise Sfantul Proroc Ilie Tesviteanul. Dupa sase luni de la nasterea sa, Ecaterina, mama Sfantului Ioan, a trecut la cele vesnice. In aceasta situatie, Sfantul Ioan a fost luat si crescut de bunica sa.

Dupa doi ani moare si tatal sau, in razboi, in toamna anului 1916. In 1924 moare si bunica sa. A fost luat si crescut de unchiului sau, „mos Alecu”, fratele mai mare al tatalui.
Sfantul Ioan face primii ani de scoala in satul natal, apoi urmeaza gimnaziul la Lipcani-Hotin, si liceul la Cozmeni-Cernauti.

In vara anului 1932, rudele voiau sa-l dea la Facultatea de Teologie din Cernauti, ca sa-l faca preot. Dar el, simtindu-se chemat de Dumnezeu la o viata mai inalta, le-a spus: Nu, eu vreau sa ma fac calugar! Dupa un an, tanarul Ilie, pe cand lucra la camp, se ruga lui Dumnezeu sa-i descopere calea pe care sa o urmeze. Deodata a auzit un glas de sus, zicand: Manastirea! Cerand binecuvantarea duhovnicului sau, fericitul Ioan si-a luat cartile sfinte, crucea si icoana Maicii Domnului din casa natala, si, calauzit de Duhul Sfant, a intrat in obstea Manastirii Neamt.

Astfel, la praznicul Adormirii Maicii Domnului din 1933, pe cand implinise abia 20 de ani, staretul de atunci, episcopul Nicodim Munteanu, viitorul mitropolit al Moldovei si apoi patriarh al Romaniei, l-a primit ca frate in obstea calugarilor nemteni, incredintandu-i o ascultare la farmacia manastirii si la biblioteca manastirii.

Intre anii 1934-1935, face serviciul militar la Dorohoi ca infirmier, avand multa mila de cei bolnavi si fiind iubit de toti. In toamna anului 1935 se reintoarce in obstea Manastirii Neamt, si continua aceeasi ascultare de bibliotecar si ingrijitor la bolnita. Toti se foloseau de smerenia, de blandetea si de dragostea lui, si cugetau ca este un ales al lui Dumnezeu.

La 8 aprilie 1936, in miercurea din Saptamana Sfintelor Patimi, noul staret, arhimandritul Valerie Moglan (viitor arhiereu vicar la Iasi), l-a tuns in monahism, primind la calugarie numele de Ioan.

Dorind viata pustniceasca si arzand cu inima pentru Hristos si pentru Sfintele Locuri, unde S-a nascut, a patimit si a inviat Domnul, cu aprobarea mitropolitului Nicodim, in noiembrie 1936, Ioan ajunge impreuna cu alti doi calugari in Tara Sfanta.

Dupa ce se inchina la toate Sfintele Locuri si saruta Crucea Golgotei si Mormantul Domnului, cei trei calugari se retrag in obstea Manastirii „Sfantul Sava” din pustiul Iordanului. Cei doi insotitori revin la Manastirea Neamt, insa Ioan Iacob alege sa se nevoiasca, in continuare, in Manastirea „Sfantul Sava” de langa Betleem. Aici a indeplinit mai multe ascultari: ingrijitor al bolnavilor, paracliser, ghid, ajutor de econom si bibliotecar.

Intre anii 1939-1940 Sfantul Ioan Iacob a sihastrit impreuna cu un ucenic roman intr-o pestera din pustiul Qumran, aproape de Marea Moarta. Aici l-a cunoscut pe monahul Ioanichie Paraiala, care i-a ramas ucenic credincios pana la obstescul sfarsit.

Intre anii 1940-1941, din cauza razboiului, Cuviosul Ioan a stat cu mai multi calugari din Tara Sfanta intr-un lagar pe Muntele Maslinilor. Dupa ce a fost eliberat, s-a intors la Manastirea Sfantul Sava si a continuat aceleasi ascultari si nevointe.

Dupa cel de al Doilea Razboi Mondial, superiorul bisericii romanesti din Ierusalim, arhimandritul Victorin Ursache (mai tarziu arhiepiscop in America) a propus Patriarhiei Romane hirotonirea intru preot a cuviosului Ioan Iacob. In urma recomandarilor arhimandritului Victorin, Patriarhia Romana l-a numit pe schimonahul Ioan egumen al schitului romanesc de la Iordan. A fost hirotonit diacon si preot in cadrul unor Sfinte Liturghii savarsite in rotonda Sfantului Mormant din Ierusalim.

In anul 1952, dupa o internare intr-un spital din Ierusalim, s-a hotarat sa lase altuia conducerea schitului si sa se retraga intr-un alt loc. Asa ajunge la la manastirea Sfantul Gheorghe Hozevitul.

Dupa un an se retrage cu ucenicul sau, Ioanichie, intr-o pestera din apropiere, numita Chilia Sfintei Ana, unde, dupa traditie, ea se ruga lui Dumnezeu sa-i daruiasca un prunc. Aici s-a nevoit Sfantul Ioan Sihastrul cu ucenicul sau, timp de 7 ani.

Manca o data in zi, pesmeti, masline, smochine si bea putina apa, iar noaptea dormea cateva ore, pe o scandura, avand o piatra drept perna.

Simtindu-si sfarsitul aproape, miercuri 4 august, s-a impartasit cu Sfintele Taine, iar joi dimineata la orele 5 si-a dat sufletul in mainile lui Hristos, la varsta de numai 47 de ani. Dupa trei zile, a fost inmormantat in aceeasi pestera de egumenul manastirii „Sfantul Gheorghe”, arhimandritul Amfilohie.

Timp de 20 de ani, trupul cuviosului Ioan a ramas in pestera Sfanta Ana. La inceputul lunii august 1980, potrivit unei traditii locale, conducerea manastirii Sfantul Gheorghe Hozevitul a deschis pestera mormintelor, urmand ca osemintele cuviosului sa fie duse in gropnita de obste. Trupul sau a fost aflat intreg, nestricat, raspandind buna mireasma, semn ca l-a preamarit Dumnezeu si l-a numarat in ceata Sfintilor, pentru nevointa si sfintenia vietii sale.

Sfintele sale moaste au ramas in pestera pana la 15 august, cand au fost coborate si duse in Manastirea „Sf. Gheorghe Hozevitul”. Aici s-au slujit atunci 40 de Sfinte Liturghii, autentificandu-se astfel sfintenia vietii acestui cuvios.

Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane l-a trecut in randul sfintilor la data de 20-21 iunie, 1992, sub numele de „Sfantul Ioan Iacob de la Neamt”.

La 31 ianuarie 2016, a fost proclamata canonizarea lui si de Patriarhia Ierusalimului. Sfantul Ioan Iacob Hozevitul este primul sfant roman inscris in Sinaxarul Sfintilor Patriarhiei Ierusalimului.

In data de 5 august 1992, o delegatie a Patriarhiei Ierusalimului a adus degetul mic al Sfantului Ioan Iacob, care a fost asezat intr-o racla la noua biserica din incinta Seminarului Teologic Ortodox de la Manastirea Neamt.

Un alt fragment din cinstitele sale moaste se afla la Paraclisul Catedralei Nationale, fiind daruite de Patriarhul Ierusalimului in anul 2018 la Sfintirea Altarului Catedralei Nationale. Paraclisul aflat la subsolul Catedralei Nationale il va avea ocrotitor si pe Sfantul Cuvios Ioan Iacob de la Neamt, alaturi de Sfantul Daniil Sihastrul. Acolo va fi asezata racla cu un fragment din moastele Sfântului Cuvios Ioan Iacob, precum si epitrahilul pe care l-a purtat in timpul vietii.

Mentionam ca in piciorul Sfintei Mese a altarului Catedralei Nationale, impreuna cu numele tuturor eroilor cunoscuti ai neamului romanesc, este mentionat si numele tatalui Sfantului Ioan Iacob, Maxim Iacob, care a trecut la Domnul pe frontul Primului Razboi Mondial.

Citeste si Acatistul Sfantului Ioan Iacob de la Neamt

Pe aceeaşi temă

04 August 2025

Vizualizari: 392

Voteaza:

Sarbatoarea Sfantului Ioan Iacob de la Neamt - 5 august 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Radu AlexandruPostat la 2025-08-04 13:52

    Rugăciune Doamne, Dumnezeul nostru, Cel bogat în îndurări, Luminează-mi totdeauna "Pământeştile cărări"! Mila Ta cea părintească îndulceşte viaţa mea, Dar cutremur mă cuprinde Că nevrednic sunt de ea. Prisoseşte, Doamne Sfinte, Darul Tău dumnezeesc Ca să Te cunosc mai bine Şi mai mult să Te slăvesc!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 50.00 Lei
Teologia celor trei zile
Teologia celor trei zile În lucrarea sa, Hans Urs von Balthasar dezvoltă o reflecție profundă asupra misterului celor trei zile sacre - Vinerea Mare, Sâmbăta Mare și Duminica Învierii - oferind o viziune teologică unificatoare asupra pătimirii, morții și învierii lui Hristos 51.80 Lei
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine O nouă carte despre Țara Sfântă, în era internetului, la doar un click distanță de sursa informativă “supremă” – Wikipedia? La prima vedere, pare un demers inutil, însă experiența (co)organizării mai multor pelerinaje m-a convins asupra însemnătății, ba 51.80 Lei
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu 7 dimineți din veșnicie La 10 septembrie 1992 se lansa cu mare fast, în grădina schitului Darvari din București, o carte „iconică”: 7 dimineți cu părintele Stăniloae, un volum de convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu, îngrijit de subsemnatul. A fost 37.00 Lei
Rugaciunea. O introducere
Rugaciunea. O introducere Rugăciunea ne fascinează. Studiile arată că până şi ateii şi agnosticii se roagă uneori. Dar ce anume este rugăciunea? Cum „,funcționează”? Și care sunt modalitățile, testate în timp, de a o practica? Cartea ne oferă o colecție de reflecții profunde, dar 37.00 Lei
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan În contextul anului proclamării canonizării Sfântului Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, binecuvântăm apariția acestei cărți, prin care Părintele Teofil Grigore Slevaș ne pune în față o pildă frumoasă ce impresionează și edifică. Citind-o, 54.97 Lei
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica Această carte intitulată Dimensiunea misionară a monahismului în Biserică. Repere paradigmatice ale monahismului primar reflectate în misiunea monahismului ortodox în secolele XX-XXI, scrisă de părintele protosinghel Serafim Crucianu, își propune să ne 45.00 Lei
Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact