De ce noi n-am fost in stare sa-l scoatem?

De ce noi n-am fost in stare sa-l scoatem?

Duminica a 10-a dupa Rusalii 

"Inca o minune", vor spune cei necredinciosi. "Ce tot vrea sa dovedeasca Dumnezeul crestinilor? Si daca este sa fim cinstiti, eu insumi am auzit tineri sau mai varstnici, cu aere ortodoxe, ca aceasta ciclizare, prin Evangheliile Duminicii, pe care Biserica a facut-o, reduce, un pic sau mai mult, din impactul pe care ar trebui sa-l aiba cuvantul Evangheliei in randul comunitatii.

Ca ispita exista - si, uneori, se manifesta - o dovedeste si modul in care unii dintre noi, in luari de cuvant sau predici, alegem textele despre care vrem sa le vorbim, socotindu-le pe acestea "alese", tocite ca sens si continut.

Sa nu fie! La ce ne este buna mantuirii inca o recitare a minunii cu "lunaticul vindecat" (Mt 17, 14-23) de vreme ce am auzit de ea si de urmarile ei, ba chiar cearta Mantuitorului "O, neam necredincios si indaratnic, pana cand voi fi cu voi?." (Mt 17, 17) si celelalte "zgarie" un pic cuviosenia noastra cuminte, ba arunca o lucire de neputinta peste Apostolii cei alesi ai lui Hristos.

De altfel, intrebarea "De ce noi n-am fost in stare sa-l scoatem?." (Mt 17, 19) ramane una pe care, personal, mi-o pun de fiecare data cand demersul meu pedagogic, pastoral sau preotesc, pur si simplu, nu iese. De ce eu, vrand sa le fac pe toate bine, scot rele, cateva, majoritatea? De ce pare ca fug, cand nu ma adancesc? De ce pare ca dezunesc, cand cantarea mea este unitatea?

Pe de o parte, raspunsul cel mai in masura este dat de Insusi Hristos. "Din pricina putinei voastre credinte." (Mt 17, 20-a). Vedeti, Apostolilor - si eu cred ca si noua - nu ne spune ca patim cate o rusine in fata diavolilor pentru necredinta noastra, ci pentru "putina noastra credinta." Nu pentru multul nelucrator ce-l purtam in noi, ci pentru scanteia ce nu se face flacara.

Bine, aceasta la noi, dar ei, Apostolii, ei ce n-aveau? Bobul de mustar care tine lumea, adica acea credinta despre care Sf. Pavel ne-a vestit astazi prin citirea din cartea numita Apostol (I Cor. 4, 9-16) ca se cheama "nebunie" in Hristos (I Cor. 4, 10). Nici Apostolii la momentul prezentat de Sf. Matei nu atinsesera icoana pe care Sf. Pavel o face: "Caci mi se pare ca Dumnezeu pe noi, apostolii, ne-a aratat ca pe cei din urma oameni, ca pe niste osanditi la moarte, fiindca ne-am facut priveliste lumii si ingerilor si oamenilor. Noi suntem nebuni pentru Hristos; voi insa intelepti intru Hristos. Noi suntem slabi; voi insa sunteti tari. Voi sunteti intru slava, iar noi suntem intru necinste! Pana in ceasul de acum flamanzim si insetam; suntem goi si suntem palmuiti si pribegim, si ne ostenim lucrand cu mainile noastre. Ocarati fiind, binecuvantam. Prigoniti fiind, rabdam. Hulind fiind, ne rugam. Am ajuns ca gunoiul lumii, ca maturatura tuturor, pana astazi" (I Cor. 4, 9-13).

Semn ca intelesesera Apostolii pilda cu bobul de mustar a credintei ce muta muntele. Ori noi, noi vrem sa vedem ba, mai mult, sa facem minunile nimic patimind pentru "nebunia apostoliei" cu Hristos. Nu-i vorba ca unii, in exces de zel, risca si darurile dumnezeiesti (de exemplu familia sau sanatatea), incercand sa arate prin aceasta apartenenta lor la misiunea cu Hristos. Oferind toate acestea pe un altar al orgoliului personal, al proastei desavarsiri, daca n-au inteles ca dintai se cere a crede si a spori in aceasta, prin har (postul si rugaciunea de care vorbeste Domnul - Mt 17, 21 - aratand "aripile" prin care credinta se-nalta in zborul harului.).

Din curgerea textului Evangheliei vedem ca minunea insanatosirii copilului acestuia lunatic se savarseste indata dupa ce Domnul Hristos si-a aratat slava Sa, stralucind cu stralucirea harului divin dinaintea Ucenicilor preaiubiti. Acest har este acela care face din Domnul Hristos vindecatorul dramelor noastre. Nu avem de-a face cu vreun saman luminat de stiinte obscure, nici cu vreun yogin iluminat, nu vedem nici o urma de spectacular in modul in care Hristos lucreaza taina mantuirii noastre. Nimic vulgar si nici cu folos pecuniar. Vedem cum nimic din gesturile Domnului nu cadreaza cu gesturile de doftoroi horoscopistici prin care unii ne smintesc vindecarile, fie de pe ecrane Tv fie prin colturile obscure ale vietii cotidiene. Hristos face gesturile vindecarii ample, vii, cu bunavointa celui Care este Dumnezeu, Care Se descopera, prin slava cerului, ca Domn si Dumnezeu.

Hristos Iisus este mereu dispus sa se descopere. Nu este adeptul lucrurilor facute pe furis, doar pentru initiati. El nu este un guru care se tainuieste si emite cuvinte greu de inteles. Sensul deplin al Intruparii si misiunii Sale este mantuirea noastra. Fara mofturi. Asa dupa cum ne invata si tatal pruncului vindecat. La harul lui Hristos nu incapi nici cu false smerenii nici cu smeriri inutile. Strigatul deplin al biruirii sufletului dinaintea harului lui Hristos ramane acel teribil: "Cred Doamne, ajuta necredintei mele." (Mc 9, 24)

Odata, in parohia Lazaret, unde se inalta o binecuvintata "catedrala", le-am spus oamenilor, cu "nebunia" tineretii, ca la ei minunea cu porunca data muntelui "de-aici, acolo" s-a implinit. Caci un munte al Sionului (locasul Bisericii) s-a inaltat prin puterea credintei lor, care, mai intai, a existat pentru ca sa existe infaptuirea ei mareata. Si le-am spus atunci sa laude pe Dumnezeu, Care le-a dat (si le-a "activat") un astfel de dar cum este credinta lor.

Si cate un munte am mutat mai toti atunci cand am spus muntelui de gunoi si pacate, ce ne ocupa plinul inimii, pleaca! Eu de-acum vreau sa-I cresc un munte de lacrimi si pocainta lui Hristos. In inima mea, in faptele mele, in bucuriile mele.Si Domnul stie ce greu ne este. A vazut mai intai la Apostoli. Si a daruit mai mult ca, prisosind darul, si implinirea sa fie pe masura. Fa, Doamne, sa ne vezi si pe noi!

Pr. Conf. Univ.
Dr. Constantin Necula

 

.
Pe aceeaşi temă

21 August 2013

Vizualizari: 4847

Voteaza:

De ce noi n-am fost in stare sa-l scoatem? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact