Viata omului nu se termina la mormant

Viata omului nu se termina la mormant

Viata omului in aceasta lume este trecatoare, dar vesnicia este viata care urmeaza dupa moartea fiecaruia dintre noi. Si aceasta viata vesnica depinde de modul in care am trait-o pe cea trecatoare. Starea nefericita din iad sau bucuria din Imparatia lui Dumnezeu sunt date de modul nostru de vietuire. Sufletul omului isi pastreaza identitatea personala dupa moarte. Aceeasi persoana care a trait pe pamant ramane si in ceruri identica cu ea insasi.

Evanghelia care se va citi duminica, 3 noiembrie 2024, ne descopera ca dupa moartea trupului, sufletul traieste si se bucura sau sufera in functie de cum am trait. Asadar, iadul sau raiul incep inca din lumea aceasta in sufletul nostru. Evanghelia vorbeste de un bogat nemilostiv care ajunge dupa moarte sa sufere si de saracul Lazar care se bucura de prezenta in Imparatia lui Dumnezeu. Bogatul nu pierde fericirea vesnica pentru ca a fost bogat, ci pentru ca nu a pus bogatia in slujba binelui, ca nu a facut binele pe care trebuia sa-l faca. Dar nici Lazar, nu ajunge la fericirea vesnica pentru ca a fost sarac, ci pentru ca nu a cartit niciodata, ci le-a primit cu smerenie pe toate. Acest om si-a trait cu deplina incredere in Dumnezeu crucea suferintei (era „plin de bube”) si a lipsurilor. E bine sa mentionam ca și bogatii se pot mantui, dupa cum si saracii isi pot pierde sufletul. Deci, nu pentru saracie a fost rasplatit Lazar, ci pentru credinta si rabdarea sa. Iar bogatul a fost pedepsit pentru pentru lipsa sa de iubire si de mila fata de aproapele. Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca Hristos-Domnul nu pedepseste bogatia, ci neomenia, insensibilitatea fata de suferinta altora.

Interesant este ca bogatului nu i se mentioneaza numele. A fost randuit sa nu i se treaca numele din cauza preocuparii excesive de sine, preocupare care a dus la uitarea celor din jur si a lui Dumnezeu. Ceea ce i-a lipsit bogatului pentru a-si castiga un nume a fost bogatia faptei bune, cea care, dupa invatatura Sfantului Efrem Sirul, nu se termina niciodata.

Lazar, desi este sarac, bolnav si singur, este un om rabdator. El nu judeca pe nimeni, nici pe oameni si nici pe Dumnezeu. Si pentru rabdarea si credinta lui este dus de ingeri in sanul lui Avraam, in vreme ce bogatul fara nume este inmormantat de oameni. De aici intelegem ca nici Dumnezeu nu-Si va mai aduce aminte de cei care nu-si aduc aminte de El in timpul vietii pamantesti. Ingroparea este semnul coborarii in cele dedesubt ale pamantului, adica spre iad.

Iulian Predescu

Evanghelica de la Sfantul Evanghelist Luca, capitolul 16, versetele de la 19 la 31, care ne prezinta Pilda Bogatului nemilostiv.

"Zis-a Domnul: Era un om bogat care se imbraca in porfira si in vison, veselindu-se in toate zilele in chip stralucit. Iar un sarac, anume Lazar, zacea inaintea portii lui, plin de bube, poftind sa se sature din cele ce cadeau de la masa bogatului; dar si cainii venind, lingeau bubele lui. Si a murit saracul si a fost dus de catre ingeri in sanul lui Avraam. A murit si bogatul si a fost inmormantat. Si, in iad, ridicandu-si ochii, fiind in chinuri, el a vazut de departe pe Avraam si pe Lazar in sanul lui. Si el, strigand, a zis: Parinte Avraame, fie-ti mila de mine si trimite pe Lazar sa-si ude varful degetului in apa si sa-mi racoreasca limba, caci ma chinuiesc in aceasta vapaie! Dar Avraam a zis: Fiule, adu-ti aminte ca tu ai primit cele bune ale tale in viata ta, iar Lazar, asemenea, pe cele rele; si acum aici el se mangaie, iar tu te chinuiesti. Si, peste toate acestea, intre noi si voi s-a intarit prapastie mare, ca aceia care voiesc sa treaca de aici la voi sa nu poata, nici cei de acolo sa treaca la noi. Iar el a zis: Rogu-te, dar, parinte, sa-l trimiti in casa tatalui meu, caci am cinci frati, sa le spuna lor acestea, ca sa nu vina si ei in acest loc de chin. Si i-a zis Avraam: Au pe Moise si pe proroci; sa asculte de ei. Iar el a zis: Nu, parinte Avraame, ci, daca cineva dintre morti se va duce la ei, se vor pocai. Si i-a zis Avraam: Daca nu asculta de Moise si de proroci, nu vor crede nici daca ar invia cineva din morti" (Luca 16, 19 - 31).

Pe aceeaşi temă

29 Octombrie 2024

Vizualizari: 6118

Voteaza:

Viata omului nu se termina la mormant 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact