Viata omului nu se termina la mormant

Viata omului nu se termina la mormant

Viata omului in aceasta lume este trecatoare, dar vesnicia este viata care urmeaza dupa moartea fiecaruia dintre noi. Si aceasta viata vesnica depinde de modul in care am trait-o pe cea trecatoare. Starea nefericita din iad sau bucuria din Imparatia lui Dumnezeu sunt date de modul nostru de vietuire. Sufletul omului isi pastreaza identitatea personala dupa moarte. Aceeasi persoana care a trait pe pamant ramane si in ceruri identica cu ea insasi.

Evanghelia care se va citi duminica, 2 noiembrie 2025, ne descopera ca dupa moartea trupului, sufletul traieste si se bucura sau sufera in functie de cum am trait. Asadar, iadul sau raiul incep inca din lumea aceasta in sufletul nostru. Evanghelia vorbeste de un bogat nemilostiv care ajunge dupa moarte sa sufere si de saracul Lazar care se bucura de prezenta in Imparatia lui Dumnezeu. Bogatul nu pierde fericirea vesnica pentru ca a fost bogat, ci pentru ca nu a pus bogatia in slujba binelui, ca nu a facut binele pe care trebuia sa-l faca. Dar nici Lazar, nu ajunge la fericirea vesnica pentru ca a fost sarac, ci pentru ca nu a cartit niciodata, ci le-a primit cu smerenie pe toate. Acest om si-a trait cu deplina incredere in Dumnezeu crucea suferintei (era "plin de bube") si a lipsurilor. E bine sa mentionam ca si bogatii se pot mantui, dupa cum si saracii isi pot pierde sufletul. Deci, nu pentru saracie a fost rasplatit Lazar, ci pentru credinta si rabdarea sa. Iar bogatul a fost pedepsit pentru pentru lipsa sa de iubire si de mila fata de aproapele. Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca Hristos-Domnul nu pedepseste bogatia, ci neomenia, insensibilitatea fata de suferinta altora.

Interesant este ca bogatului nu i se mentioneaza numele. A fost randuit sa nu i se treaca numele din cauza preocuparii excesive de sine, preocupare care a dus la uitarea celor din jur si a lui Dumnezeu. Ceea ce i-a lipsit bogatului pentru a-si castiga un nume a fost bogatia faptei bune, cea care, dupa invatatura Sfantului Efrem Sirul, nu se termina niciodata.

Lazar, desi este sarac, bolnav si singur, este un om rabdator. El nu judeca pe nimeni, nici pe oameni si nici pe Dumnezeu. Si pentru rabdarea si credinta lui este dus de ingeri in sanul lui Avraam, in vreme ce bogatul fara nume este inmormantat de oameni. De aici intelegem ca nici Dumnezeu nu-Si va mai aduce aminte de cei care nu-si aduc aminte de El in timpul vietii pamantesti. Ingroparea este semnul coborarii in cele dedesubt ale pamantului, adica spre iad.

Iulian Predescu

Evanghelica de la Sfantul Evanghelist Luca, capitolul 16, versetele de la 19 la 31, care ne prezinta Pilda Bogatului nemilostiv.

"Zis-a Domnul: Era un om bogat care se imbraca in porfira si in vison, veselindu-se in toate zilele in chip stralucit. Iar un sarac, anume Lazar, zacea inaintea portii lui, plin de bube, poftind sa se sature din cele ce cadeau de la masa bogatului; dar si cainii venind, lingeau bubele lui. Si a murit saracul si a fost dus de catre ingeri in sanul lui Avraam. A murit si bogatul si a fost inmormantat. Si, in iad, ridicandu-si ochii, fiind in chinuri, el a vazut de departe pe Avraam si pe Lazar in sanul lui. Si el, strigand, a zis: Parinte Avraame, fie-ti mila de mine si trimite pe Lazar sa-si ude varful degetului in apa si sa-mi racoreasca limba, caci ma chinuiesc in aceasta vapaie! Dar Avraam a zis: Fiule, adu-ti aminte ca tu ai primit cele bune ale tale in viata ta, iar Lazar, asemenea, pe cele rele; si acum aici el se mangaie, iar tu te chinuiesti. Si, peste toate acestea, intre noi si voi s-a intarit prapastie mare, ca aceia care voiesc sa treaca de aici la voi sa nu poata, nici cei de acolo sa treaca la noi. Iar el a zis: Rogu-te, dar, parinte, sa-l trimiti in casa tatalui meu, caci am cinci frati, sa le spuna lor acestea, ca sa nu vina si ei in acest loc de chin. Si i-a zis Avraam: Au pe Moise si pe proroci; sa asculte de ei. Iar el a zis: Nu, parinte Avraame, ci, daca cineva dintre morti se va duce la ei, se vor pocai. Si i-a zis Avraam: Daca nu asculta de Moise si de proroci, nu vor crede nici daca ar invia cineva din morti" (Luca 16, 19 - 31).

Pe aceeaşi temă

28 Octombrie 2025

Vizualizari: 6408

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact