
Biserica Ortodoxa se va afla pe 21 iulie 2024, in Duminica a IV-a dupa Rusalii. La Sfanta Liturghie se va citi pericopa desprinsa din Evanghelia dupa Matei capitolul 8, versetele de la 5 la 13, in care se relateaza minunea vindecarii slugii sutasului.
Sutasul din Capernaum Ii cere lui Hristos sa-i vindece sluga pentru ca o iubea, o pretuia. Nu vine la Hristos pentru ca simtea ca ii va lipsi un om peste care sa stapaneasca, ci pentru ca il purta in inima sa. Astfel, suferinta slugii, devine propria sa suferinta. Acesta este motivul pentru care nu-si inlocuieste slujitorul cu o persoana sanatoasa. Iar Hristos, vazand cat de mult isi iubeste stapanul sluga, raspunde cu iubire la iubirea acestuia.
Ne uimeste dragostea sutasului fata de sluga sa, dar mai mult ne uimeste faptul ca vine sa-i ceara ajutorul lui Hristos, in conditiile in care el avea o credinta pagana. Si nu se apropie de Acesta cu indoiala, ci cu o credinta atat de puternica incat i-a cerut Domnului Hristos sa-i vindece sluga doar prin cuvant, de la distanta: "Doamne, nu sunt vrednic sa intri sub acoperisul meu, ci numai spune un cuvant si se va vindeca sluga mea. Ca si eu sunt om sub stapanirea altora si am sub mine ostasi si-i spun acestuia: Du-te, si se duce; si celuilalt: Vino, si vine; si slugii mele: Fa aceasta, si face".
Faptul ca Ii cere sa-l vindece pe slujitorul sau de la distanta doar prin cuvant, ne arata ca sutasul nu vedea in Hristos un simplu om. Iar vindecarea slujitorului este daruita ca raspuns la aceasta credinta puternica.
De la sutas trebuie sa invatam ca suntem datori sa ne rugam pentru altii, dar si cu credinta ca Hristos poate aduce tamaduire pentru orice boala si in orice moment.
Textul Evangheliei din Duminica a 4-a dupa Rusalii ne descopera si universalitatea mantuirii neamului omenesc.
"Nici in Israel n-am aflat atata credinta!", spune Mantuitorul atunci cand lauda credinta acestuia. Datorita credintei sutasului,Hristos i-a vindecat sluga. Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca „cel ce are credinta poate implini si faptele (lucrarile) lui Dumnezeu, iar cel ce nu are credinta nici macar pe ale sale nu si le poate implini“. Prin credinta, omul este chemat sa participle la lucrarile lui Dumnezeu. In Pateric ni se spune ca fratii incepatori au mers la un avva si l-au intrebat despre credinta. Iar el raspunzand, folosind cuvintele Mantuitorului, a zis: "De veti avea credinta cat un graunte de mustar, veti zice muntelui: Muta-te de aici...“ si zicand acestea, muntele din apropiere a inceput sa se miste. Atunci avva a zis: "Stai, munte, ca nu vorbeam cu tine!"
Referitor la rugaciunile unora pentru altii, parintele Dumitru Staniloae spune: "In rugaciunile pe care le facem unii pentru altii nu ne unim numai cu Dumnezeu, ci si unii cu altii in Dumnezeu. Puterea lui Dumnezeu circula atunci in noi. Asa circula puterea lui Dumnezeu in noi toti care ne rugam impreuna si unii pentru altii in vremea Sfintei Liturghii. Si prin insusi acest fapt rugaciunea este o valoare si o mangaiere prin ea insasi. E o bucurie si e o mangaiere sa putem zice unii catre altii ceea ce a spus Sfantul Apostol Pavel: "Sunteti in inimile noastre, ca impreuna sa murim si impreuna sa traim" (II Corinteni 7, 3). Propriu-zis, cei ce au pe altii in inima lor si prin aceasta Il au pe Dumnezeu Insusi nu mai mor sau, chiar daca mor, ei sunt vii in vecii vecilor. Si aceasta este Biserica, ca unitate in Dumnezeu: prezenta unora in inimile celorlalti. Aceasta unitate e infaptuita si traita mai ales in rugaciunile unora pentru altii".
Trebuie sa retinem ca tot timpul Biserica se roaga nu doar pentru sine, ci si "pentru pacea a toata lumea". Rugaciunea sutasului credincios pentru sluga lui suferinda, sa ne fie model fiecaruia dintre noi: sa avem credinta puternica in Dumnezeu atunci cand ii cerem ceva, iar pe de alta parte sa ne rugam lui Dumnezeu pentru cei ce sunt in suferinta.
Iulian Predescu
-
Adevaruri de credinta, Dogme, Teologumene si Pareri teologice
Publicat in : Dogma -
Credinta si faptele bune
Publicat in : Hristos -
Credinta in viata de apoi in crestinism
Publicat in : Editoriale -
Credinta, conditie primordiala a purificarii
Publicat in : Morala -
Dialogul dintre stiinta si credinta in definirea notiunii de boala
Publicat in : Sanatate si stiinta
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.