Credinta si faptele bune

Credinta si faptele bune

 

Credinta si faptele bune

 

In legatura cu insusirea personala a mantuirii,  inca din primele secole ale crestinismului au aparut doua tendinte: pelagianismul si augustinismul.

 

Prima, punea mai mult pret pe faptele credinciosului decat pe credinta sa, in insusirea mantuirii, considerand chiar ca omul face inceputul mantuirii lui subiective. Pe aceasta cale erau subestimate credinta si lucrarea lui Dumnezeu.

 

Cea de a doua  tendinta, considera ca credinta este atat de importanta pentru man­tuirea subiectiva a credinciosului, incat faptele nu mai conteaza. In consecinta faptele si lucrarea omului erau excluse in cadrul subiectiv al mantuirii.

 

Ambele tendinte reprezinta rezulta­tul separatiei dintre trup si suflet provocata de dualismul dintre sensibil si inteligibil propriu filosofiei grecesti antice. Din cauza acestui dualism teologia a fost obligata sa oscileze intre dispretul fata de trup, in sens platonic, si increderea exagerata in calitatile omului, in sens aristotelic.

 

Pe aceasta cale s-a ajuns la o justificare care facea abstractie de trup si de faptele bune, lasand totul pe seama credintei si a lucrarii lui Dumnezeu, in sens de predestinatie, si la o justificare care valorizeaza trupul si faptele bune ale omului in detrimentul lucrarii lui Dumnezeu.

 

Una nu tinea seama de faptul ca credinta fara fapte este moarta, iar alta pierdea din vedere ca faptele fara credinta nu au valoare soteriologica. Atat accentul pus pe credinta in detrimentul faptelor, cat si accentul pus pe fapte in detrimentul credintei sunt rezultatul unei conceptii individualiste care denota prea multa incredere in om si nu vrea sa stie de iubire si de comuniune.

 

Teologia ortodoxa considera, in virtutea chipului lui Dum­nezeu din om, care tine impreuna trupul cu sufletul si le implica reciproc, unul pe altul, ca atat credinta, cat si faptele bune con­tribuie la desavarsirea credinciosului prin puterea pe care acesta o primeste de la Hristos.

 

Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca sporim in apropierea noastra treptata de Dumnezeu prin faptele pe care le savarsim din iubire si credinta fata de Hristos, in El. "Tot omul care se impartaseste prin deprindere de o virtute se imparta­seste neindoielnic de Dumnezeu, Fiinta virtutilor". Tinand seama de cresterea noastra treptata spre raspunsul nelimitat la iubirea Lui nelimitata, Dumnezeu nu ne arata de la inceput toata aceasta iubire, ci ne-o impartaseste in etape, coborand El insusi la nivelul nostru temporal si facand cu noi drumul spre aratarea nelimitata a iubirii Lui si spre raspunsul nostru dat Sfintei Treimi.

 

Cel ce prin faptele statornice de diferite feluri imprima in sine diferitele virtuti imprima prin acestea insesi trasaturile chipului lui Hristos, sau da forta umana in persoana sa insusirilor lui Dumnezeu, asemenea lui Hristos. Pe fata lui stravezie se vede in mod vadit lumina fetei lui Hristos, care ne ridica treptat, prin credinta si fapte, la viata de comuniune cu Dumnezeu si semenii nostri in Biserica. Datorita legaturii indisolubile dintre trup si suflet, credinta si faptele bune constituie mijlocul prin care Hristos Se imprima si desavarseste fiinta noastra pentru a ne ridica la viata de comuniune vesnica cu Sfanta Treime prin Biserica.

 

Lucrarea personala a lui Hris­tos, in procesul mantuirii subiective a crestinului, depaseste opo­zitia artificiala dintre suflet si trup sau dintre credinta si fapte bune si pune in evidenta caracterul sinergetic al mantuirii noas­tre personale, bazat pe impreuna lucrarea omului cu Hristos, in Duhul Sfant si Biserica, in vederea renasterii si desavarsirii lui spirituale si morale. Despre sinergie se poate vorbi numai acolo unde Hristos insusi este prezent in viata personala a credinciosu­lui si lucreaza cu el pentru a-l ridica la comuniunea de viata ves­nica cu Sfanta Treime, in procesul desavarsirii lui spirituale si morale, care incepe aici si se desavarseste dincolo, la Parusia Domnului.

 

Biserica rasariteana a asezat la baza edificiului ei Logosul etern, Care tine impreuna lumea naturala cu cea supranaturala, lumea sensibila cu cea inteligibila, sau lumea vazuta cu cea nevazuta, prin ordinea rationala a creatiei, care vine din El si se intoarce la El,     dupa bunavointa Tatalui si lucrarea Duhului Sfant.

Pe aceeaşi temă

11 Iulie 2012

Vizualizari: 16728

Voteaza:

Credinta si faptele bune 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam
Atingand cerul. Cum am descoperit Ortodoxia pe insula Valaam „În adâncurile unei păduri din nordul Rusiei, în nuanțe de jad și ambră, departe de orice urmă de civilizație, mănăstirea Valaam se contopește cu anotimpurile așa cum o face de o mie de ani…” Așa începe povestea lui John Oliver, un tânăr american aflat 33.83 Lei
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea
Scrieri in apararea Sinodului de la Niceea Volumul de față reunește trei opuscule apologetice pro-niceene ale Sfântului Atanasie al Alexandriei, unele inedite în limba română sau disponibile doar incomplet până acum: Către Serapion, despre moartea lui Arie (Ad Serapionem, de morte Arii), Despre 60.26 Lei
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog
Izbavitorul de frica. Prietenul nostru, Sfantul Vasile de la Ostrog Vreau să am noroc în viață... Sper să am un destin cât mai fericit... Îmi doresc ca soarta să fie de partea mea... Astfel de afirmații auzim des în jurul nostru. De fapt, noroc și soartă nu există. Viitorul îl alegem noi, prin modul în care trăim în 28.54 Lei
Marele exterminator
Marele exterminator Părăsind Bucureștiul, unde poliția comunistă îl hăituia ca pe o fiară, Traian Roman, un tânăr seminarist, se refugiază la Paris, cu convingerea că de aici înainte se va afla la adăpost de urmăritorii săi – fără a ține seama însă de îndârjirea partidului 26.43 Lei
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2
Tainele cartii cu sapte peceti. Cateheze la Cartea Apocalipsei - ed. 2 Arhimandritul Athanasie Mytilineos (1927‑2006), starețul Mă­năstirii Ador­mi­rea Maicii Domnului şi Sfântul Dimitrie din Larisa, Grecia, a fost un predicator lu­minat, care s‑a dedicat încă din tinerețe catehizării poporului lui Dumnezeu – slujire pentru 50.74 Lei
Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 31.71 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 26.43 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 50.74 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact