Intoarcerea fiului risipitor. A doua zi dupa

Intoarcerea fiului risipitor. A doua zi dupa

Cred ca nici o pilda nu ne inmoaie mai mult inimile si ne predispune spre o mai profunda meditatie decat aceasta relatare a Mantuitorului despre ratacirea si intoarcerea fiului celui numit "risipitor" (v. Luca 15, 11-32). Nu e om sa nu se poata regasi in aceasta parabola, indiferent de asezarea sa spirituala.

O putem numi "povestea vietii mele" fiecare dintre noi. Singura problema ar putea fi, la o astfel de (fireasca) raportare, ca nu am parcurs-o inca pe toata, ca am ajuns cu firul povestii pana la un anume punct. Unii abia au plecat de acasa, altii sunt inca suparati, de la inaltimea cuminteniei lor, pe "risipitorii" lor frati, iar cei mai multi se afla inca bajbaind prin noroi dupa roscovele aruncate porcilor. Sunt atat de multe de spus incat si aici (ca si la celelalte pilde, de altfel) este practic imposibil sa epuizeze cineva bogatia de intelesuri. M-as opri acum la cateva repere pentru cel ce incerca a deslusi ceva din relatia cu lumea, cu Dumnezeu si - mai ales - cu el insusi.

LUMEA TATALUI. Lumea in care traim e asemenea unei case. Nu am ales nici unul dintre noi a ne naste intr-o familie anume, ci ne-am trezit, pur si simplu, intr-un loc. Un loc in care avem "frati" (adica alti oameni) si un Tata (adica un Dumnezeu). Imaginea lui Dumnezeu ca Tata este parte esentiala din Vestea cea buna adusa de Domnul. Cu toate acestea, inca mai avem tentatia de a-L vedea pe Dumnezeu ca pe un Stapan absolut (chiar ca pe un tiran, la o adica), care cere supunere orbeasca si care pedepseste pe cel care calca stramb. Paternitatea dumnezeiasca este poate cea mai grea lectie pe care o avem de invatat. Dupa cum greu ne este a intelege ca lumea este casa noastra, indiferent cat de groaznic ar arata, la un anumit moment, acest lacas. Atata vreme cat ne situam in proximitatea Tatalui, nu avem a ne plange de nimic aici, caci El Insusi ne incredinteaza: "Fiule, tu totdeauna esti cu mine si toate ale mele ale tale sunt" (v. 31).

NEVOIA DE A STAPANI. In aceasta "casa", in aceasta lume, suntem chemati a fi stapani: "Cresteti si va inmultiti si umpleti pamantul si-l supuneti; si stapaniti peste pestii marii, peste pasarile cerului, peste toate animalele, peste toate vietatile ce se misca pe pamant si peste tot pamantul!" (Facerea 1, 28). Iar puterea de a stapani ne este data de Dumnezeu pentru a o exercita in permanenta relatie cu Dumnezeu. E ca atunci cand cineva este investit ca prefect intr-un judet oarecare de catre Guvern. El nu poate exercita aceasta autoritate, cu toate cele ce decurg de aici, decat in cadrul unui mandat. Daca ar spune: "Eu nu mai vreau sa ascult de Guvern, sunt autonom" - ar fi demis si nu si-ar mai putea exercita autoritatea, chiar si daca s-ar numi pe sine, in continuare, prefect. Asta pentru ca s-a rupt de sursa care l-a investit cu o anume putere. Asa e si cu omul care, precum fiul cel mic din parabola, are un moment in care isi cere "drepturile", luandu-si partea sa de avere.

DISCRETIE SI LIBERTATE. Spre deosebire de un Guvern ce nu ar tolera un prefect care sa nu asculte de autoritatea sa, Dumnezeu ingaduie, totusi, omului, sa exercite o anume autoritate chiar si dupa ce se rupe de El. Ii lasa toate darurile cu care l-a inzestrat si, mai ales, ii lasa libertatea de a le folosi dupa cum doreste. Dar omul nu mai poate adauga nimic la aceasta "avere", o data ce s-a rupt de Dumnezeu, ci doar sa o cheltuiasca. De remarcat, la modalitatea in care fiul cel mic este lasat de tatal din parabola sa plece, este faptul ca acesta din urma nu-si urmareste fiul, nu-l "monitorizeaza" in permanenta. Cu siguranta stie ce face si prin ce trece acesta, dar asta fara a-i sta in coasta, cum avem noi, adesea, impresia ca face Dumnezeu. Dumnezeu este prezent in permanenta in viata noastra, dar intr-un mod paradoxal. Adica este o prezenta de o discretie absoluta: stie tot, dar nu e de fata precum un "Big Brother" orwellian. Libertatea pe care am primit-o de la Dumnezeu include si dreptul la intimitate, la ascundere fata de El. De aceea, Adam si Eva au putut fi ispititi intr-un moment cand Dumnezeu nu era prezent, asa cum o facea zilnic, in "racoarea serii", ca sa aiba acel dialog cu dansii. Ulterior, ei au avut posibilitatea de a se "ascunde", cand L-au auzit venind "printre pomii raiului" (v. Facerea, 3, 8-10).

NEVOIA DE STAPAN. Ajungand sa piarda toata averea, fiul cel risipitor s-a lipit de unul dintre locuitorii acelei tari indepartate, care l-a pus sa-i pazeasca porcii (v. 14-15). Omul nu poate sta, practic, deloc fara un stapan. El e facut spre a asculta de Dumnezeu, dar, cand Ii intoarce spatele, atunci aceasta nevoie se indreapta dinspre Creator catre creaturi. E atat de mare aceasta nevoie a noastra incat ajungem a ne lasa robiti de orice, de la a ne lasa stapaniti de televizor, pana la ne lasa condusi de lucruri de inalta tinuta "spirituala". Ca sa nu mai vorbim ca trupul nostru insusi ne poate conduce, de aceea si avertizeaza un dicton patristic ca "trupul e buna sluga, dar rau stapan".
ROBIA CARE SLOBOZESTE. Daca Il refuza pe Dumnezeu de stapan, automat, omul isi cauta un altul, fie tot un om, fie, in ultima instanta, de fapt pe insusi diavolul:"Nici o sluga nu poate sa slujeasca la doi stapani. Fiindca sau pe unul il va uri si pe celalalt il va iubi, sau de unul se va tine si pe celalalt il va dispretui. Nu puteti sa slujiti lui Dumnezeu si lui mamona"(Luca 16, 13). Diavolul cauta a ne poseda, a ne transforma intr-un soi de marioneta, o unealta manuita dupa bunul sau plac. Dumnezeu e insa Stapanul cel Bun, caci stapanirea lui e de fapt, iubire paterna care ne respecta si ne da puterea de a fi cu adevarat liberi si dumnezei dupa har. Ne numim pe noi insine "robi ai lui Dumnezeu", dar prin asta primim, de fapt, infierea Lui si devenim, prin crestere duhovniceasca, asemenea Lui.

DREPTATEA CARE NE INCATUSEAZA. Fiul cel mare, fratele fiului risipitor, nu a putut accepta aceasta primire plina de dragoste si insotita de "cantece si jocuri". I s-a parut nedrept ca risipitorul sau frate sa aiba parte de un astfel de tratament dupa ce a pierdut toata averea, in timp ce el, harnicul si fidelul fiu, nu primise nici macar un "ied" spre a se veseli, darmite "vitelul cel ingrasat". Ca oameni lipsiti de Duhul Sfant, asa gandim si noi: ni se pare firesc ca noi sa fim iertati si iubiti neconditionat, acceptati asa cum suntem, dar, o data reabilitati si reintegrati in casa Domnului (Biserica), greu putem intelege cum altii au parte de un acelasi tratament (sau chiar sunt mai bine - credem noi - primiti). Dreptatea lui Dumnezeu nu este una de natura juridica, ci ea este totuna cu iubirea Lui. Nu putem fi cu adevarat liberi pana nu scapam de obsedanta indreptatire si de nevoia bolnava de a ne cauta dreptatea.

A DOUA ZI DUPA. Cei care lectureaza pilda, ar putea fi ispititi de gandul de a alege calea pacatului, calea care ii departeaza de Dumnezeu, bazandu-se pe faptul ca, la intoarcere, vor fi primiti ca niste adevarati eroi. Adica pot impusca doi iepuri: isi pot satisface si toate placerile si, cand se vor satura, vor avea parte si de o intoarcere triumfatoare. Numai ca apar doua probleme: 1) nimeni nu stie daca, o data ajuns atat de jos, alaturi de porci, va mai avea puterea de a se ridica; 2) nu exista nici o garantie ca viata unui astfel de om nu se va incheia inainte de a apuca sa se intoarca. Fiul risipitor era nelinistit si onest in optiunea sa, el chiar credea ca asta este drumul sau; nu si-a luat averea si a plecat cu gandul de a se mai intoarce.

Pe de alta parte, putini cauta a reflecta asupra a ceea ce s-a intamplat a doua zi, dupa momentul de veselie din casa tatalui. Pilda nu ne spune nimic, e un final lasat deschis de Domnul. Dar ne putem lesne imagina rusinea pe care o va fi incercat fiul risipitor in zilele urmatoare, cand ii va fi fost greu sa-si intalneasca privirile cu cele ale tatalui sau ale fratelui sau. Recuperarea demnitatii de fiu nu se face in mod automat, ci cu multa pocainta si cu multa lucrare. Si Maria Egipteanca s-a intors catre Dumnezeu Tatal dupa 17 ani de desfranare, dar i-au trebuit alti 17 ani de chinuitoare asceza in pustiu pentru a scapa de poftele ce o incercau. Asa incat, a pleca de langa Domnul din simpla curiozitate sau pentru a "juca" rolul pacatosului care se pocaieste, nu este deloc lipsit de mari primejdii si de multe osteneli.

Nici fratelui mai mare nu i-au priit, probabil, zilele ce au urmat intoarcerii "risipitorului". Sa te vezi, intr-o clipa, pus pe picior de egalitate cu unul care "n-a dus greutatea zilei si arsita" (Matei 20, 12), care nu a muncit in tot acest rastimp, nu poate pica bine nimanui. E o munca teribila cu tine insuti, o confruntare cu cele mai ascunse rautati din inima ta. E, in fapt, ultima treapta pe care esti chemat sa o urci inainte de a primi harul indumnezeitor.

In noi sunt si fiul risipitor si fratele sau. E o continua pendulare a noastra intre atitudinile si alegerile celor doi. De modul cum reusim sa-i impacam depinde insasi pacea noastra. Un lucru e sigur: nu-i putem aduce unul langa celalalt decat daca ii punem pe amandoi in fata Tatalui ceresc. Acolo cei doi devin una, iar noi, una cu Dumnezeu.

pr. Constantin Sturzu

.
Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 2660

Voteaza:

Intoarcerea fiului risipitor. A doua zi dupa 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact