Iertarea, medicamentul fericirii

Iertarea, medicamentul fericirii

Evanghelia Duminicii Izgonirii lui Adam din Rai, care ne introduce in Postul Mare, relatata de Sfantul Apostol Matei (cap. VI, vers. 14-21), ne invata cum trebuie sa fie postul autentic al crestinului iubitor de Dumnezeu. In antecamera prezentarii conditiilor postului este adusa, hotarat si deloc intamplator, ideea iertarii aproapelui; desi sunt doua teme distincte, ele sunt preluate ca un singur continut evanghelic. Fiecare dintre acestea pot constitui, individual, teme de meditatie pentru o practica vie a credintei. In acest context, insa, sunt privite ca doua brate ce sprijina acelasi demers, dupa cum credinta, alaturi de faptele bune, reprezinta acte la fel de importante in vederea epectazei (urcusului duhovnicesc).

Iertarea reprezinta primul pas pe care orice om trebuie sa-l faca (indiferent daca o daruieste sau daca o cere), atunci cand doreste sa paseasca intr-o situatie de auto-depasire, ca si postul. Exista, de altfel, obiceiul iertarii in duminica amintita, pentru ca oamenii sa intre in post cu inima curata. Aceasta randuiala era o practica fireasca in monahismul egiptean primar, cand vietuitorii manastirilor se impartaseau inainte de post si isi ofereau iertare reciproc, ca apoi sa mearga singuri in pustie pe toata perioada pregatirii pentru Praznicul Invierii Domnului (situatie expusa si in viata Cuvioasei Maria Egipteanca). Astazi, se mai pastreaza acest obicei, devenit uneori prea formal, alteori prilej de intalnire cu un continut mai putin crestin; dincolo de intelegerea corecta a iertarii crestine, ea este cu adevarat terapeutica, iar cel care o traieste cu adevarat depaseste neputintele umane, care pot esua in adevarate drame (polemici, boli, sau chiar decese de "inima rea", moarte care poate fi privita ca neiertare cronica).

Neacordarea iertarii este intotdeauna motivata rational. Toate "victimele" au cele mai solide argumente pentru a nu acorda iertarea: nevinovatia, importanta proprie (orgoliul hranit de diferenta de varsta, pregatire, pozitie sociala etc.) si multe altele. Nu se (re)cunoaste un lucru: iertarea elibereaza! Iertarea acordata ajuta cu mult mai mult victima decat calaul. Asertiunea pare fortata si paradoxala, insa este sustinuta de constructia omului. Vina se poate asemana usor cu o doza de venin (a carui cantitate este variabila) ce se varsa, in primul rand, in cel care o poarta. Omul nu poate sa fie fericit decat daca se elibereaza de rautatea supararii. Cazurile martirilor, incepand si culminand cu Domnul Iisus Hristos, ne dovedesc ca omul iubitor de Dumnezeu nu e capabil sa genereze si sa pastreze ura, desi aceasta ar parea deplin justificata in ratiunea (cazuta a) omului. Omul care e plin de iubire de Dumnezeu nu poate raspunde decat cu iubire la toate provocarile lumii.

Cuvintele Sfantului Arhidiacon Stefan sunt cuvintele tuturor mucenicilor: "Parinte, iarta-le lor pacatul acesta!" Acestea nu sunt vorbele celui invins, ci, dimpotriva, cuvintele celui care a biruit lumea si pornirea fireasca a unei umanitati decazute. Mult mai usor ar reactiona omul cu un raspuns pe masura provocarii. Depasirea acestei atitudini cere o tarie de caracter nemaiintalnita - care nu poate fi decat expresia prezentei si lucrarii lui Dumnezeu in om. Stapanind sinele, omul stapaneste toate afectele firii decazute, manifestandu-se oarecum contrar "normalului", insa numai in aceasta maniera el se intalneste deplin cu Dumnezeu, anticipand comuniunea deplina din vesnicie.

In pateric apare o situatie care arata puterea minunata a iertarii. Un pelerin, intalnind mai multi monahi, i-a intrebat cum se lupta cu firea neputincioasa pentru a castiga imparatia lui Dumnezeu. Unii vorbesc de rugaciune, altii de milostenie. Printre acestia, el vede o persoana cu un chip luminos, care i-a atras atentia. Curios, se apropie de el si il intreaba care ii este programul zilnic. Raspunsul monahului se apropie de cuvintele celorlalti calugari, insa se insista pe o idee: el avea grija ca nu cumva sa mearga la chilia sa si sa fie cineva suparat pe el. Motto-ul vietii sale era practic: "sa nu apuna soarele peste mania voastra!" (Efeseni 4, 26).

Tema iertarii, cat timp suntem in viata, a fost accentuata de insusi Domnul Hristos, cuvintele Sale fiind asezate de Sfantul Matei in contextul predicii de pe munte (Matei, cap. 5). Astfel, indemnul Sau ne atentioneaza ca omul nici macar nu poate aduce un dar la altar daca are ceva impotriva aproapelui; cu atat mai mult, nu se poate cere ceva de la Dumnezeu. "Parasul" amintit de Fiul lui Dumnezeu (Matei 5,25), cel care poate trimite omul la judecator si apoi in temnita, este inteles de interpretii Sfintei Scripturi ca fiind constiinta neimpacata si vesnic mustratoare. Neiertarea devine acuzatoare. Daca omul se poate ascunde de cineva neagreat pe pamant, in imparatia lui Dumnezeu toate se petrec la lumina, astfel ca persoanele nu pot fugi de intalnire. Astfel, cel care refuza raiul este insusi omul, prin neacordarea iertarii.

Iertarea, in mod evident, deschide portile Imparatiei lui Dumnezeu. Ea este o fiica a iubirii lui Dumnezeu, care naste alte virtuti. Nu este dovada de slabiciune, ci de iubire si barbatie. Iertarea este si un mijloc psiho-terapeutic care vindeca boli omenesti tot mai intalnite, printre care si depresia. Iertatorul se curata de petele remuscarilor si se face vas ales pentru a primi untdelemnul harului, pregatindu-se pentru a fi lumina si caldura, vesnic, in imparatia lui Dumnezeu.

Pr. Prof. Ovidiu Dinca

Sursa: Baraganul Ortodox

 

19 Aprilie 2013

Vizualizari: 14892

Voteaza:

Iertarea, medicamentul fericirii 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact