De ce a avut nevoie Toma de dovezi palpabile?

De ce a avut nevoie Toma de dovezi palpabile?

Sfantul Apostol Toma este cinstit pe 6 octombrie. Insa, Biserica ii dedica Sfantului Apostol Toma si prima duminica de dupa Pasti. Este singura duminica din anul bisericesc inchinata unui Sfant Apostol al Mantuitorului. De ce? Pentru ca prin Toma nu mai incape nicio indoiala ca Hristos a inviat. Sa ne amintim ca in seara zilei in care a inviat, Hristos trece prin usile incuiate si Se arata celor zece Apostoli descoperindu-le invierea Sa. Daca s-ar fi ramas doar la vedere, s-ar fi putut afirma ca invierea Sa a fost doar in mintea Apostolilor, ca nu a fost o realitate. Ca sa nu ramana niciun semn de indoiala, Dumnezeu ingaduie ca ranile din trupul Sau sa fie atinse de Toma. Atingerea e dovada ca nu esti in planul visului, al inchipuirii. Cum spunea parintele Dumitru Staniloae, atunci cand nu visezi, ca sa fii convins ca nu visezi, te ciupesti sau te pipai, ca sa fii sigur ca este o realitate.

Le-a fost greu Apostolilor sa creada ca Hristos a inviat pentru ca Invierea Sa i-a uimit. Ei au fost martori ai invierilor savarsite de El si cunosteau ca cei inviati nu dispareau. Nu puteau sa nu se intrebe ce inviere este aceea in care mormantul Mantuitorului este gol. De ce nu este prezent in el daca a inviat? Mai mult, Maria Magdalena Il confunda cu gradinarul, iar cand Hristos S-a aratat lui Luca si Cleopa, acestia nu L-au recunoscut si I se adresau ca unui strain.

De ce dispare? Pentru ca aceasta este starea fireasca a trupului Sau inviat. Din momentul invierii, e nevoie de o alta vedere, caci trupul Sau este inviat. Faptul ca Apostolii reusesc sa-L vada face parte din planul lui Dumnezeu. El ingaduie ca ochii trupesti sa vada un trup duhovnicesc pentru a se convinge ca Invierea Sa este un fapt real.

Ce s-a intamplat cu Toma dupa ce a pipait ranile din trupul inviat al Domnului? A marturisit dumnezeirea Lui. Nu a spus: cred ca ai inviat din morti, ci: "Domnul meu si Dumnezeul meu" (Ioan 20, 28). Astfel, Toma s-a atins de un trup vazut si L-a marturisit pe Fiul lui Dumnezeu prezent in trupul Sau omenesc inviat. S-a ridicat mai presus de credinta prezenta la evrei, conform careia Dumnezeu este nevazut si de neatins.

Mitropolitul Antonie de Suroj spune ca Toma a cerut sa-L atinga pe Hristos pentru ca vazuse ca ucenicii care se impartasisera de vestea invierii lui Hristos nu se schimbasera. Erau aceiasi oameni, doar ca bucuria luase locul fricii. Apostolii Il vazusera pe Domnul inviat, insa Invierea nu devenise inca o parte a experientei lor personale. Fara aceasta experienta Apostolii ar fi vestit invierea, dar nu ar fi fost auziti. Asa cum se intampla cu multi dintre noi. Vestim si nu suntem auziti.

Sa ne daruiasca Dumnezeu putere sa traim in asa fel incat Hristos sa invieze in noi.

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

06 Octombrie 2023

Vizualizari: 21147

Voteaza:

De ce a avut nevoie Toma de dovezi palpabile? 5.00 / 5 din 10 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • costel popescu Postat la 2014-04-24 14:48

    Sfantul Toma doreste, de fapt, sa vada la Hristos semnele mortii. El doreste sa se asigure ca a fost posibil ca Dumnezeu sa moara, si sa moara din iubire pentru noi, doreste sa traiasca experienta personala a iubirii divine. Orice dumnezeu s-ar fi dat jos de pe Cruce, numai Dumnezeul cel adevarat nu. In cazul in care Domnul n-ar fi trecut prin moarte, ci S-ar fi inaltat pur si simplu la cer, s-ar fi permanentizat moartea, nu invierea. Daca Hristos nu moare, nu inviem nici noi - aceasta este taina pe care a inteles-o, inaintea tuturor, Sfantul Toma. Aceasta este taina bobului de grau, care trebuie sa moara, ca sa aduca multa roada. Intelegand cutremuratoarea insemnatate, Sfantul Apostol Toma exclama „Domnul meu si Dumnezeul meu!“, mai mult decat marturisise inainte Petru („Tu esti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu“ - Matei 16, 16). Semnele mortii de pe trupul Domnului sunt si cea mai smerita si mai infricosatoare declaratie de iubire pe care Dumnezeu o face omului. Prin ele, Creatorul si Tatal ne spune tuturor: „Uite, omule, ca atat de mult te iubesc, incat pe Fiul Meu cel Unul-Nascut L-am dat la moarte, si inca moarte pe Cruce, ca tu sa fii viu, in vecii vecilor!“ Astfel ele devin semne ale iubirii si Crucea devine altar vesnic sfintit al jertfei iubirii pana la moarte si dincolo de moarte. Pr. Iuliu Blaga

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact