Slava lui Dumnezeu si slava desarta

Slava lui Dumnezeu si slava desarta

Duminica ce urmeaza, prima dupa Pogorarea Duhului Sfant, este inchinata tuturor sfintilor. Biserica a ales sa comunice si astfel, adica liturgic, faptul ca o conlucrare a Duhului Sfant cu omul are drept roada sfintenia. Omul isi sfinteste viata in masura in care intra in comuniune cu Dumnezeu. Sfintenia nu e incununarea unui proces ascetico-mistic, nu exista tehnici de dobandire a sfinteniei, ca atunci cand sportivul isi antreneaza corpul si obtine performante cuantificabile. Sfintenia este prezenta lui Dumnezeu in viata omului, este "efectul" firesc al relatiei vii, de iubire, dintre persoana umana si cea divina. Se spune - si am vazut si eu adesea acest lucru - ca doi soti care se iubesc ajung, dupa un numar consistent de ani de casnicie, sa se semene si fizic unul cu celalalt. Trasaturile celor doua chipuri incep a se modela in sensul asemanarii. Cam asa ceva se intampla in comuniunea permanenta a omului cu Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos: el seamana tot mai mult cu Cel dupa al Carui chip a fost creat.

***
Exista si situatii in care oamenii nu se straduiesc a se modela dupa Chipul desavarsit al lui Hristos, ci mai degraba vor a-L modela pe Dumnezeu dupa chipul si mintea lor. Am constatat, in ultimii ani de zile, adesea perplex, cum unii ce sunt (sau se declara a fi) din Biserica, isi tot cauta dreptatea prin mijloacele de comunicare in masa, mai ales pe internet. E unul mai prigonit decat altul, unul mai "ortodox" decat altul si fie sunt in puternice polemici, fie se sustin - se lauda - reciproc. Ar fi de ras si a-i putea sa-i privesti ca pe niste copii nestiutori si neastamparati, daca nu i-ai vedea cat de grav se pronunta in formule pe care nu si le pun absolut deloc la indoiala. Par a avea mandat direct de la Dumnezeu cand vorbesc. Tare mi-e ca, la o adica, nu vor accepta nici macar formula dupa care s-au pronuntat hotararile atator sinoade sfinte din Biserica - adica "parutu-s-a Duhului Sfant si noua" -, argumentand ca lor nu "li se pare"; ei sunt absolut siguri!

***
Prezenta lui Dumnezeu este una care hraneste si invioreaza fiinta noastra. De aceea, dupa ce se roaga sau participa la sfintele slujbe, omul simte ca s-a mai intremat nitel, ca starea sa sufleteasca (si chiar cea trupeasca) s-a schimbat in bine. Cand nu ne hranim cu viata lui Dumnezeu, cu ceva tot ne hranim, dar din cele create. Vedeta de pe scena se hraneste din ovatiile si aplauzele spectatorilor. Fotbalistul de la Cupa Mondiala - care a debutat in aceste zile -, din incurajarile tribunei. Posesorul unui cont de Facebook, adesea cade in ispita de a se hrani cu cate un "like" sau un "share". "Hrana" aceasta care nu e Dumnezeu se mai numeste si slava desarta. Slava - pentru ca e un soi de energie pe care o inmagazinezi. Desarta - pentru ca nu e o hrana consistenta, care da viata, ci care imbolnaveste fiinta omului (cam cum se intampla cand trupul mananca ceva artificial, plin de "E-uri", in loc sa manance natural). Mandria se poate manifesta si fara prezenta altora. Ea se poate hrani si numai din inchipuirea de sine a cuiva. Slava desarta cauta spre altii ca sa se "alimenteze".

***
Domnul a spus: "Slava de la oameni nu primesc" (Ioan 5, 41). Ca atare, nu de asta ne-a creat. Lui nu-i lipseste nimic, nu are nevoie de nimic, cu atat mai putin ca noi sa-i dam... slava! Adica El nu are nevoie de a se "energiza" cu ceva din ale creaturilor... Dar noi avem nevoiesa-L slavim, ca in felul acesta sa ne impartasim din slava Sa. Este vorba aici de harul Sau, de energiile necreate. In acelasi loc scripturistic, Domnul spune: "Dar v-am cunoscut ca n-aveti in voi dragostea lui Dumnezeu. Eu am venit in numele Tatalui Meu si voi nu Ma primiti; daca va veni altul in numele sau, pe acela il veti primi. Cum puteti voi sa credeti, cand primiti slava unii de la altii si slava care vine de la unicul Dumnezeu nu o cautati" (Ioan 5, 42-44).

Nevoia de slava / har/ energie este una fundamentala pentru om. Cu ea se hraneste. Cand ne slavim pe noi insine, e ca un soi de autofagie. Cand cautam slava de la oameni, e un soi de canibalism spiritual. Cand, de obicei oarecum inconstient, o cerem de la diavol se cheama ca ne lasam posedati. Dar cand o primim de la Dumnezeu este indumnezeire.

***
Dumnezeu a creat persoane care-i sa fie parteneri egali in iubire, care sa fie impreuna creatori cu El. Noi ii spunem Stapan si ne facem robi ai Sai si asta ne ajuta sa ne "asezam" ontologic corect, sa ocupam pozitia care ni se cuvine. Caci din aceasta postura, in mod paradoxal, noi devenim dumnezei, primind "imparatia cea gatita pentru noi". Ne facem pe noi insine robi ca Dumnezeu sa ne faca fii ai Sai. Aceasta e miscarea duhovniceasca: te smeresti ca sa poti fi inaltat. Pentru ca numai Domnul stie cum sa ne inalte. Toata aceasta smerire, lepadare a noastra in fata Domnului, este spre a ne vindeca de ispita cautarii in alta parte a slavei. Imediat ce suntem restaurati, curatiti, indreptati, luminati, primim slava ce ne indumnezeieste si se face, la randu-i, in pantecele nostru (adica in centrul fiintei noastre), "izvor de apa vie" din care se adapa si altii. De aceea, simpla prezenta a unui om cu viata sfanta ii marcheaza si-i ajuta mult sa se schimbe pe cei de langa el.

***
Parintele Dumitru Staniloae comenteaza, in volumul 11 al Filocaliei romanesti: "Nu numai oamenii il slavesc pe Dumnezeu, ci si Dumnezeu slaveste pe sfintii Sai. Propriu-zis, toata slava vine de la Dumnezeu. Oamenii o recunosc numai. Dar I-o recunosc cand inteleg marimea iubitoare a faptelor Lui pentru noi, marime simtita in noi. Insa atunci ne-am deschis noi insine slavei Lui si asa I-o cunoastem. Tot cultul, in special cel ortodox este doxologic, este o lauda a slavei lui Dumnezeu traita de noi. Toate rugaciunile le sfarsim cu «Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh». In aceasta nu e o cunoastere rece, rationala, analogica a lui Dumnezeu, ci vibranta, simtita, traita. Simtim marirea tainica, negraita, infinita a lui Dumnezeu patrunsa in noi. Il traim ca Persoana iubitoare. Caci nu poti lauda o natura inconstienta de procesele ei involuntare. Il traim in prezenta Lui voita, cu credinta, cu frica, cu dragoste."

***
Domnul nu a primit "slava de la oameni" (Ioan 5, 41), dar totusi ceva a primit de la ei: a primit sa fie palmuit, batut, scuipat, rastignit... Exista un cuvant, pe care l-am auzit si eu la un ierarh al Bisericii noastre, care spune asa: "Nu faptul ca esti scuipat e o problema, ci in ce stare te gaseste acel scuipat. Daca scuipi peste o figurina de lut, cand dai sa stergi scuipatul vei produce noroi. Daca scuipatul cade peste un obiect de aur, cand il stergi, nu faci decat sa dai si mai multa stralucire acestui metal pretios. Incat problema nu e ca esti scuipat de lume, ci cum te gaseste scuipatul: de lut sau de aur?"

pr. Constantin Sturzu
Sursa: doxologia.ro

Despre autor

pr. Constantin Sturzu pr. Constantin Sturzu

Senior editor
170 articole postate
Publica din 25 Iunie 2013

Pe aceeaşi temă

20 Iunie 2019

Vizualizari: 2353

Voteaza:

Slava lui Dumnezeu si slava desarta 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact