Icoana Intrarii in Biserica a Maicii Domnului

Icoana Intrarii in Biserica a Maicii Domnului

Invatatura ortodoxa cu privire la sarbatoarea Intrarii Maicii Domnului in Biserica, ca inainte-mergatoare a tainei intruparii Cuvantului lui Dumnezeu, care avea a se face in lume prin mijlocirea Nascatoarei de Dumnezeu, se regaseste in icoana praznicului.

Semnificatia acestei sarbatori, pline de bucurie, se gaseste rezumata, de asemenea, in aceste cuvinte ale Condacului: "Preacurata biserica a Mantuitorului, camara cea de mult pret si Fecioara, sfintita vistierie a slavei lui Dumnezeu, astazi se aduce in casa Domnului, impreuna aducand darul Duhului lui Dumnezeu; pe care o lauda ingerii lui Dumnezeu; acesta este cortul cel ceresc." Templul in care intra Maica Domnului nu este Templul lui Solomon, pentru ca acesta a fost distrus de Nabucodonosor pe la 587 i.d.Hr., ci de Templul lui Zorobabel, construit abia dupa 70 de ani de la distrugerea primului, in 517 i.d.Hr. Templul avea 90 de camere, dispuse pe trei paliere, conform marturiei istoricului Iosif Flaviu. Intr-o parte, locuiau fecioarele, care erau date spre slujba lui Dumnezeu, pana la o vreme; in cealalta parte locuiau vaduvele, cele care se fagaduiau sa-si pazeasca curatenia pana la sfarsitul vietii. Intr-o alta parte petreceau barbatii si, in sfarsit, intr-o latura diferita locuiau saracii pelerini, care veneau de departe pentru inchinare. In locasul fecioarelor a fost randuita si Maica Domnului.

Intrarea in Biserica a Macii Domnului

Interesant este faptul ca temeiul zugravirii icoanei nu se gaseste in Evangheliile canonice ci, in cele apocrife. Insa felul in care este interpretat praznicul si felul cum este Prea Sfanta Fecioara laudata in cantari, precum Condacul citat, se bazeaza pe ceea ce se spune despre Maica Domnului in Evangheliile canonice.

Scena Intrarii Maicii Domnului in Biserica este descrisa in Erminii, de obicei, astfel: Interiorul unui templu, cu un amvon in partea dreapta sau stanga. In amvon este infatisat prorocul Zaharia. Este reprezentat in varsta, cu barba ascutita, imbracat in vesminte preotesti, , cu mainile intinse, primind-o pe Maica Domnului. Ea se afla in mijlocul scenei, langa amvon, cu mainile intinse catre Zaharia. In spatele Maicii Domnului se afla parintii ei, Sfintii Ioachim si Ana. In spatele sau in fata lor, un grup de fecioare purtand haine de sarbatoare, cu sfesnice in maini.

Intrarea in Templu a Maicii Domnului

 

Intr-o alta scena, in spatele lui Zaharia, intr-un registru superior, este reprezentata Maica Domnului, asezata pe un scaun mai inalt, la care se ajunge pe o scara cu trei trepte. Cele trei trepte pot fi vazute ca implinire a trei fagaduinte. Fagaduinta lui Ioachim si Ana de a o inchina Domnului pe Fecioara Maria, drept multumire pentru ca le-au fost ascultate rugaciunile. Fagaduinta facuta de Dumnezeu prin proroci, ca va alege o Fecioara spre a-i fi si Mama. Si in al treilea rand, Fecioara Maria, rod al fagaduintei omenesti, daruindu-se Domnului, spre a deveni Nascatoare de Dumnezeu.


In fata ei se afla un baldachin; langa baldachin, un inger in zbor, privind spre Maica Domnului, intr-un gest de intampinare. Ea se uita in sus, catre inger, cu o mana intinsa spre el. Mentionam ca Maica Domnului a ramas in Templu pana la varsta de 15 ani, fiind hranita de Sfantul Arhanghel Gavriil. Tot acesta ii descifra tainele Scripturilor, pregatind-o pentru inalta chemare randuita de Dumnezeu.

In mod traditional, scena se zugraveste in diaconicon - partea dreapta (sudica) a Sfantului Altar. Alegerea Sfantului Altar este in acord cu versetele introductive ale Troparelor Cantarii a 9-a a Canonului care se canta in timpul Utreniei. Aceste versete se sfarsesc cu refrenul in care se spune ca Maica Domnului  "a intrat in Sfanta Sfintelor". De altfel, inceputul Irmosului Cantarii a 9-a (Axionul praznicului), mentioneaza: "Ingerii, vazand intrarea Fecioarei, s-au cutremurat, cum cu slava a intrat in Sfanta Sfintelor!"

Sursa: CrestinOrtodox.ro

20 Noiembrie 2017

Vizualizari: 17137

Voteaza:

5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact