Craciunul unui preot

Craciunul unui preot

Ce face un preot de Craciun, in afara de slujba de la Biserica? Este intrebarea pe care mi-au pus-o cativa colegi jurnalisti. Cum nu este nici un secret, ofer un raspuns lamuritor, atat lor, cat si celor care au, poate, aceasta curiozitate.Pentru mine, ca preot, Sarbatorile Craciunului (similar si cele ale Pastelui) se pot incadra in sintagma: misiune prin comuniune. Practic, ma intalnesc cu foarte multi crestini, motiv pentru care am un regret ca Sarbatorile Craciunului nu tin pana la Pasti. E drept ca ne intalnim si dupa Sarbatori, daca altfel nu reusim insa...nu este chiar la fel. intalnirile incep insa cu mult dinainte de Sarbatori, din Postul Craciunului, la scaunul Spovedaniei. Asta pe langa celelalte indatoriri zilnice legate de Biserica sau de presa. Zi de zi, dupa un program convenit, ma vad cu toti fii mei duhovnicesti, care m-au ales sa le fiu parinte intru Hristos. Copii, tineri, maturi, batrani, fiecare are nevoie de iertarea si sfatul lui Dumnezeu, asa ca trebuie sa le fiu alaturi. Uneori ma prinde seara tarziu, alteori ma trezesc dimineata devreme, in lamurirea chestiunilor sufletesti care ard. Pentru ca, sa recunoastem, daca interiorul nu este bine pus la punct, cele din exterior vor avea de suferit. si, de la an la an, constat ca framantarile si cautarile oamenilor se inmultesc, cauzele fiind diverse. Ceea ce inseamna mai multa nevoie de misiune si de pastoratie. Sarbatorile de iarna prilejuiesc insa si alte doua momente, foarte asemanatoare intre ele: vizitele pastorale pe la casele credinciosilor, odata cu Icoana Nasterii Domnului (la care o sa ma refer in continuare), iar a doua oara cu sfintirea caselor de Boboteaza.

Aici discutiile sunt intens polemizate de catre unii cetateni, care nu vad cu ochi buni aceasta practica. Sa lamurim un pic. Aceasta vizita are un rol dublu. Primul este cel misionar, pentru ca preotul, inchipuind pe ingerii si pastorii din Bethleem, merge si vesteste lumii intregi Nasterea Domnului, cantand un imn specific si aratand Icoana Nasterii, pe care credinciosii o cinstesc dupa traditia ortodoxa, prin sarutare. Al doilea rol este cel pastoral, pentru ca preotul interactioneaza cu credinciosii, avand ocazia sa-i evalueze „la ei acasa“. Din acest punct de vedere, preotul este probabil cel mai bun cunoscator al situatiei romanilor „din teritoriu“, deoarece este probabil singurul care mai periaza, periodic, societatea romaneasca in detaliul ei. Calduros recomand aceasta procedura tuturor reprezentantilor institutiilor publice, mai ales politicienilor. Poate asa isi vor cunoaste mai bine poporul pe care il conduc si administreaza si de care pretind ca le pasa. Sigur, nu toti oamenii cred ca prezenta preotului in casa lor este o binecuvantare.

Unii, putini la numar, doresc sa-si prezinte fatis adversitatea fata de preot, uitand principiul biblic al acestei vizite Iata, stau la usa si bat. Probabil felul lor de a fi a stat si la baza Nasterii pruncului Iisus in iesle, caci Fecioara n-a mai gasit loc potrivit sa nasca. De-a lungul slujirii mele preotesti am auzit si vazut multe. De la replici amuzante, gen „nu-i nimeni acasa“; „stiu si singur ca vine Craciunul“; „am si eu icoana“; „eu nu le am cu astea” sau „n-am marunt“ (cat de marunti suntem!) si pana la situatii inedite, in care unii membri ai familiei se ascund prin diverse incaperi (unul se ascunsese dupa o perdea scurta, uitand ca i se vad pantofii) sau stau si se uita la tine incremeniti sau mirati de imi vine sa intreb daca mai arat a om si nu a extraterestru (daca se vor descoperi oameni exact asemenea noua pe alte planete, ce sunt ei?). insa am avut parte si de situatii mai tensionate, in care unii cetateni se aratau violenti verbal sau gestual (aviz forumistilor care persifleaza, sunt calit la expresii deplasate). Daca tot e sa mi se arate ostilitate, prefer totusi trantitul usii sau ruperea afisului cu anuntul vizitei. Apropo, vad ca inca n-a murit manipularea comunistoida ca „popa vine sa ceara bani“. Nu stiu situatia fiecarui preot dar banuiesc o similitudine: credinciosul doneaza preotului cat doreste pentru aceasta vizita. stiu ca unora le e greu sa priceapa ca preotul se intretine din donatiile credinciosilor, dar vreau sa le explic limpede ca acei bani nu se duc aiurea, ci in salarii, taxe si impozite. Marota marxist-leninista ca preotul este un parazit social, scutit de taxe si impozite este o grosolana manipulare, care se hraneste dintr-un deficit de comunicare. Plus ca zambesc amar la auzul sumelor astronomice calculate pe genunchi de naivi sau rau-voitori. Dupa ei, poporul roman s-ar lafai in venituri exorbitante, din care ar indesa in buzunarele preotilor mega-donatii, cand, de fapt, realitatea este cea pe care o stim cu totii.

Personal, consider ca daca reusesc acoperirea salariilor si darilor aferente lunilor Decembrie si Ianuarie, cand merg in aceste vizite, inseamna ca parohienii mei inca mai fac fata crizei financiare. Dar lucrurile nu-s prea limpezi pentru viitor. Dar, dupa toata aceasta perioada de pregatire, vin si zilele Sarbatorilor. S-ar zice ca lucrurile se mai linistesc. Dar nu se intampla asa. Dimpotriva in fiecare dintre zilele Sarbatorilor, dupa cuvenita si necesara Sf. Liturghie, sunt invitat de credinciosi sa ne bucuram impreuna de Sarbatori. Lista este lunga si incerc sa o onorez cat pot. Daca prima zi o rezerv celor mai apropiati, celelalte zile sunt un tur de forta al comuniunii crestine. Ca preot niciodata n-am preferat sa stau de Craciun doar cu sotia (avem alte ocazii) pentru ca ar insemna sa ma dezic de misiunea de preot. Hristos se naste pentru toti, iar preotul este dator sa nu-L incuie in casa sa, prin izolare sociala. Nu conteaza atat mancarea de pe masa, ca tot un stomac am, ca orice muritor, cat bucuria starii dimpreuna cu altii si a povestirilor duhovnicesti. Un bun crestin are mai multa foame de duh, decat de carne. Acolo e de mine. De altfel, cand ma uit in jur, uneori ma sperii de cata foame avem inoculata in minte, noi, romanii, cand vad carucioare arhipline la hipermarket. Dar mi se face de-a dreptul frica atunci cand mai vad ca ne zgarcim in a oferi ceva si celui mai necajit de langa noi. Lipsa de dragoste crestina nu va putea fi niciodata mascata de abundenta din carucioare. De aceea, prefer sa fiu dimpreuna la masa cu cei ce asteapta sa se hraneasca nu numai cu mancaruri, ci si cu Cuvantul lui Dumnezeu.

(Acest text a fost publicat prima data pe blogul Parintelui Eugen Tanasescu de pe adevarul.ro)

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 3222

Voteaza:

Craciunul unui preot 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 75.00 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 50.00 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact