Sarbatoarea Nasterii Domnului

Sarbatoarea Nasterii Domnului

Sarbatoarea Nasterii Domnului este praznuita pe 25 decembrie. Nasterea Domnului este primul praznic imparatesc cu data fixa, in ordinea cronologica a vietii Mantuitorului, numita in popor si Craciun. Din Sfanta Scriptura aflam ca Maica Domnului si batranul Iosif, logodnicul Fecioarei Maria, locuiau in Nazaret. Au fost nevoiti sa mearga in Betleem pentru ca trebuiau sa se inscrie la recensamantul organizat de Imperiul Roman. Nu gasesc adapost si se opresc pentru odihna intr-o pestera care slujea drept staul pentru vite. Este locul in care Maica Domnului Il naste pe Mantuitorul.

Intr-o predica inchinata acestui praznic, Preafericitul Parinte Daniel marturisea: "Mantuitorul Se naste sub pamant, in interiorul pamantului, ca sa sfinteasca pamantul din interior. Se naste din Fecioara Maria ca sa sfinteasca firea umana din interior. Este asezat in ieslea necuvantatoarelor pentru ca apoi El sa devina hrana pentru oameni. De aceea, aceasta punere in iesle a copilului era una de ordin practic, dar si simbolic pentru ca El Se va oferi pe Sine hrana pentru viata lumii".

Intreg universal participa la nasterea Domnului: pamantul ofera pestera, cerul steaua, magii daruri, iar noi oamenii pe Maica Domnului. Mantuitorul primeste ca daruri de la cei trei magi: aur, smirna si tamaie. Aurul ne descopera ca Cel nascut este Fiu de imparat, tamaia ca este mare preot, iar smirna ca Se va jertfi pentru neamul omenesc.
Nasterea Mantuitorului a avut loc catre sfarsitul domniei lui Irod cel Mare, numit si Idumeul (74-4 i.Hr.). Pe locul Nasterii Domnului din Betleem a fost ridicata o biserica, ctitorita de Sfanta Imparateasa Elena.

Sarbatoarea Nasterii Domnului nu este tot atat de veche ca Pastile sau Rusaliile. Mentionam ca in primele secole, accentul nu era pus pe ziua nasterii, ci pe cea a mortii si invierii. Din acest motiv, cultul Mantuitorului in Biserica primara era concentrat tot in jurul mortii si al invierii Sale. Astfel, Nasterea Domnului este considerata o sarbatoare de origine mai noua decat Pastile. Primele documente despre sarbatoarea Nasterii Domnului le avem din secolul al III-lea, in Istoria bisericeasca a lui Nichifor Calist.

In Rasarit, pana prin a doua jumatate a secolului IV, Nasterea Domnului era serbata in aceeasi zi cu Botezul Domnului, adica pe 6 ianuarie, in timp ce in Apus era praznuita pe 25 decembrie, cel putin de prin secolul al III lea. Sarbatoarea Nasterii Domnului s-a despartit pentru prima data de cea a Botezului, in Biserica din Antiohia, in jurul anului 375, apoi la Constantinopol in anul 379, cand Sfantul Grigorie de Nazianz a tinut celebra predica care va deveni mai tarziu izvor de inspiratie pentru imnograful Cosma de Maiuma la compunerea canonului Nasterii ("Hristos Se naste, slaviti-L! Hristos din ceruri, intampinati-L !…").

Prin stabilirea zilei de 25 decembrie ca zi a nasterii Domnului s-a dorit si indepartarea cultului inchinat lui Mitra, zeul soarelui. Zeul Soare era sarbatorit in jurul solstitiului de iarna (22-23 decembrie), cand zilele incepeau sa creasca si noptile sa scada.

In trecut, in ziua de dinaintea praznuirii Nasterii Domnului se ajuna si se facea slujba in cadrul careia erau botezati catehumenii. Era interzisa plecarea genunchilor si oprite prin legi civile spectacolele si jocurile de teatru.

Retineti, Fiul lui Dumnezeu din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor, S-a facut tocmai ceea ce iubea: Om. Asadar, sarbatoarea Nasterii Domnului este o sarbatoare a iubirii lui Dumnezeu fata de om.

Iulian Predescu

Pe aceeaşi temă

17 Decembrie 2019

Vizualizari: 5762

Voteaza:

Sarbatoarea Nasterii Domnului 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact