Moastele Sfintei Parascheva au scose spre inchinare

Moastele Sfintei Parascheva au scose spre inchinare Mareste imaginea.

Cu ocazia sarbatorii Sfintei Cuvioase Parascheva, praznuita pe 14 octombrie, la Catedrala Mitropolitana din Iasi au inceput manifestarile religioase inchinate Sfintei Parascheva. In aceasta dimineata, dupa slujba Acatistului, au fost scoase in procesiune moastele Sfintei Parascheva. Racla cu sfintele moaste a fost depusa in baldachinul special amenajat in curtea asezamantului. Soborul de slujitori a fost condus de Preasfintitul Parinte Calinic Botosaneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iasilor.

Moastele sfintei care ocroteste intreaga Moldova au fost scoase pentru a putea fi cinstite de sutele de mii de credinciosi care vor veni la Iasi. Amintim ca incepand cu anul 1996, la hramul Cuvioasei Parascheva de la Iasi sunt aduse moaste de sfinti spre inchinare. Anul acesta, de hramul Sfintei Cuvioase Parascheva, va fi adusa din Grecia mana dreapta a Sfintei Ecaterina. Primul care a deschis drumul spre "comuniunea intre sfinti", in anul 1996, a fost Sfantul Andrei, Apostolul Romanilor, moastele acestuia fiind aduse din Patmos - Grecia.

Motivul pentru care Biserica cinsteste sfintele moaste nu este numai unul de ordin comemorativ, in amintirea martirilor sau a celorlalti sfinti ai Bisericii, ci pentru ca moastele sunt sfintite, adica poarta pecetea dumnezeiescului, sunt purtatoare de har, intrucat s-au impartasit de slava si puterea dumnezeiasca.

Sfantul Ioan Damaschin spune cu privire la cinstirea sfintelor moaste:

"Stapanul Hristos ne-a dat ca izvoare mantuitoare moastele sfintilor, care izvorasc, in multe chipuri, faceri de bine si dau la iveala mir cu bun miros. Nimeni sa nu fie necredincios! Daca prin vointa Lui Dumnezeu a izvorat in pustie apa din piatra tare si din falca magarului apa pentru Samson caruia ii era sete, este de necrezut ca sa izvorasca mir binemirositor din moastele mucenicilor? Cu nici un chip pentru cei care cunosc puterea lui Dumnezeu si cinstea pe care o au sfintii de la Dumnezeu. In Legea Veche, era socotit necurat tot cel care se atingea de un mort, dar nu erau socotiti necurati insisi mortii. Dupa ce insasi viata si cauza vietii a fost socotita intre morti, nu mai numim morti pe cei care au adormit intru nadejdea invierii si cu credinta in El. Cum poate sa faca minuni un corp? Cum dar, prin ei, demonii sunt pusi pe fuga, bolile sunt alungate, bolnavii se vindeca, orbii vad, leprosii se curata, ispitele si supararile se risipesc si se pogoara toata darea cea buna de la Tatal luminilor? Cat de mult trebuie sa te ostenesti ca sa gasesti un sprijinitor care sa te prezinte imparatului cel muritor si sa puna pe langa el cuvant pentru tine? Dar nu trebuie cinstiti oare aparatorii intregului neam omenesc, aparatorii care se roaga lui Dumnezeu pentru noi? Da, trebuie sa-i cinstim, ridicand biserici in numele lor, aducand roade, praznuind pomenirea lor ... Prin cele care Dumnezeu este cinstit, prin acelea se vor bucura si slujitorii Lui; de acelea de care Dumnezeu Se manie, de acelea se vor mania si ostasii Lui". (Sfantul Ioan Damaschin, "Dogmatica", Bucuresti, 1938, p. 278).

In Vechiul Testament, prorocul Elisei poate fi socotit un exemplu graitor al cinstirii pe care poporul ales o aducea trupurilor sfinte. Despre el, aflam din cea de-a IV-a Carte a Regilor ca, dupa ce a murit, "l-au ingropat, iar in anul urmator au intrat in ţara cete de moabiti. Dar iata, odata, cand ingropau un mort, s-a intamplat ca cei ce-l ingropau sa vada una din aceste cete si, speriindu-se, au aruncat mortul in mormantul lui Elisei. Cazand acela, s-a atins de oasele lui Elisei si a inviat si s-a sculat pe picioarele lui" (IV Reg. 13, 20-22).

Intr-un articol, parintele profesor Dumitru Popescu, afirma: "Nu orice trup care nu se descompune poate fi considerat trup sfintit, fiindca uneori lipsa de descompunere este rezultatul pacatului, si nu al virtutii. De aceea, la slujba inmormantarii se citeste rugaciunea de dezlegare a trupului, pentru ca trupul sa se elibereze din legatura pacatului si sa se intoarca in pamantul din care a fost facut. Cu adevarat sfinte sunt moastele sfintilor care au fost canonizati ca atare de Biserica soborniceasca si care s-au dovedit ca facatoare de minuni. Incoruptibilitatea sfintelor moaste nu este rezultatul unor fenomene naturale, ci este darul lui Dumnezeu fata de cei care L-au preamarit prin viata lor sfanta si curata.

Puterea dumnezeiasca ce lucreaza prin trupurile Sfintilor dupa moartea lor e o continuare, dar si o intensificare a puterii ce lucra prin trupurile lor cat au fost in viata. Chiar umbra trupului lui Petru avea puterea sa vindece pe bolnavii peste care trecea (Fapte 5, 15). Unii bolnavi se vindecau prin simpla atingere de stergarele folosite de Sfantul Apostol Pavel (Fapte 19, 11)".

Citeste si articolul "Despre moastele sfintilor" al Sfantului Serghie Meciov
 

Pe aceeaşi temă

11 Octombrie 2018

Vizualizari: 289

Voteaza:

Moastele Sfintei Parascheva au scose spre inchinare 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE