Sfanta Cuvioasa Parascheva - continuatoare a modelului ascetic capadocian

Sfanta Cuvioasa Parascheva - continuatoare a modelului ascetic capadocian

Gasindu-ne in apropierea praznuirii Sfintei Cuvioase Parascheva, ocrotitoarea Moldovei, este cu neputinta a ne infrana cugetele sa reflecteze la conditia desavarsirii spirituale de care s-a invrednicit aici, pe pamant, aceasta mare Cuvioasa. De asemenea nu trebuie uitati sau marginalizati nici sfintii capadocieni, indeosebi Sfantul Vasile cel Mare, caruia ii este inchinat anul curent si care se bucura de mare cinste in randul crestinilor ortodocsi. Pornind de la aceste doua repere semnificative, imi voi indrepta abordarea tematica in directia gasirii numitorului comun propriu celor doi sfinti amintiti.

Intrucat asupra datelor biografice ale Sfantului Vasile cel Mare si ale Sfintei Parascheva s-a discutat in nenumarate randuri, nu consider necesar sa insist asupra acestor aspecte. In linii mari viata si activitatea celor doi poate fii cunoscuta din acatistele inchinate lor, pe care cu totii le avem la indemana.

Un singur lucru as remarca din viata Cuvioasei, anume momentul in care se produce schimbarea decisiva in viata ei, renuntand la lume in schimbul unirii cu Hristos. Acest eveniment se realizeaza odata cu „auzirea” glasului scripturistic care spunea: „Daca voieste cineva sa vina dupa Mine, sa se lepede de sine, sa-si ia crucea si sa-mi urmeze Mie”(Mc. 8;34). Parasind frumusetile trecatoare al acestei lumi, urmeaza un drum al nevointei, greu, anevoios, care a invrednicit-o sa primeasca in cele din urma cununa vietii, cea intru Iisus Hristos.

Facand o incursiune si in corpusul epistolar al Sfantului Vasile cel Mare , se remarca scrisoarea a doua expediata prietenului sau, Sfantului Grigorie de Nazianz , ca o posibila punte de legatura intre autorul epistolei si vietuirea monahala a Maicii Parascheva. In epistola respectiva, Sfantul Vasile expune o serie de trepte duhovnicesti, necesare intruparii versetului scripturistic anterior mentionat , trepte ce se regasesc in viata Cuvioasei Parascheva ca repere ascetice de vietuire fundamentale.

Pentru a evita ambiguitatea, voi incerca sa clarific foarte succint notiunea de asceza. In acest sens, Sfantul Ioan Gura de Aur consemneaza: “Bine este si ceea ce faceti acum, adica bune sunt si postul, si culcarea jos pe pamant, si cenusa pe cap, insa cand celelalte (virtutile sufletesti – n.n.) nu sunt de fata, nici un folos nu aveti din acestea” . In alta ordine de idei, asceza insumeaza totalitatea nevointelor trupesti savarsite in numele Domnului, dublate de o conditie spirituala care tinde catre comuniunea mistica cu Hristos. Foarte important de mentionat faptul ca, procesul ascetic este un mijloc pentru a dobandi scopul suprem vietii noastre, Imparatia Cerurilor, el neformand un scop in sine . Revenind la corpusul epistolar al ilustrului parinte capadocian, voi incerca o sistematizare in linii mari a scrisorii a doua, propusa spre studiu. Impartita in sase capitole, temele esentiale tratate sunt urmatorele: linistea cugetului(cap. II), cercetarea Sfintei Scripturi(cap. III) , rugaciunea(cap.IV) si evlavia(cap. V) . De asemenea, nu trebuie omise desele exemplificari pe care le utilizeaza autorul in acord cu tema tratata. Prezentarea cailor de obtinere a virtutilor amintite, in contrast cu aspectele negative care se rasfrang asupra ascetului in cazul unei eventuale respingeri ale acestor indatorari spirituale, constituie un alt punct asupra caruia autorul insista. Nu in ultimul rand mentionam caracteristicile de ordin moral ce trebuie sa guverneze comportamentul oricarui anahoret, asternute pe spatiul ultimelor doua capitole, idei ce constau in explicarea modului de conduita al ascetului atat in societate, cat si in alegerea imbracamintei, in felul de a se comporta atat la masa cat si la odihna(cap. VI). Scopul acestei scrisori poate fi incadrat intr-un cadru ascetico-practic, intalnind de asemenea si o dimensiune filocalica. Subliniez ceea ce am specificat mai sus, anume ca acesti pasi duhovnicesti expusi de Sfantul Vasile, sunt absolut necesari oricarui nevoitor in virtutea dobandirii starii duhovnicesti pretinse de Mantuitorul Iisus Hristos.

In urma unei analize a surselor bibliogafice principale care prezinta viata si activitatea Maicii Parascheva , putem afirma cu usurinta incadrarea acesteia in exigentele Sfantului Vasile cel Mare adineauri enuntate . Avand in vedere ca ambele personalitati au vietuit in Asia Mica, posibil ca Maica Parascheva sa fi intalnit o puternica traditie in practicarea ascezei de catre monahi, asupra careia Sfantul Vasile cel Mare a avut o contributie majora. Marturie in confirmarea acestei ipoteze avem atat modelul sau de vietuire, cat si scrierile sale de factura ascetica. Prin aceasta as dori sa accentuez aspectul de continuitate al exemplului de nevointa capadocian cuprins in viata Sfintei Maici, ocrotitoarea Moldovei. Mai concis, Sfanta Parascheva intalneste un sistem monahal organizat, cu reguli ascetice bine definite ce isi au radacina in persoana Sfantului Vasile cel Mare, pe care le preia desavarsindu-se pe sine. Din aceasta reiese o trasatura care merita sa fie amintita, anume cea a reactualizarii modelului preluat. De remarcat in acest context o latura fundamentala specifica spiritualitatii rasariteane, anume stransa legatura dintre Logosul scripturistic si intruparea normelor corecte de vietuire crestinesti(ortopraxie).

O ultima parte tematica pe care o am in vedere si despre care doresc sa-mi exprim opinia, consta in raspunsul la urmatoarea intrebare: In ce masura este actual exemplul Sfintei Cuvioase Parascheva pentru noi? Cred ca o parte din raspuns il putem extrage din ceea ce am prezentat pana acum, deoarece sfintenia de care a dat dovada aceasta fericita mireasa a lui Hristos este garantia ca secole de-a randul nu s-au pierdut exemplele de desavarsire ale marilor Parinti bisericesti, care au si fixat in scris pentru urmasii lor „sfintele nevointe ale desavarsirii”, dupa cum afirma parintele Staniloae. Astfel, Maica Parascheva este actuala si actualizeaza in acelasi timp. Actuala prin insusi exemplul ei de vietuire crestinesc, actualizand ceea ce a preluat de la antedecesorii sai. Intr-un context asemanator, parintele Staniloae afirma: :”Prin aceasta se arata ca viata duhovniceasca ce urmeaza pilda lui Hristos este aceeasi in toate timpurile, fiind sustinuta de acelasi Duh Sfant al lui Hristos” . Dezvoltand ideea actualitatii Cuvioasei Parascheva prin insusi exemplul sau, am mai putea expune cateva argumente in dovedirea acestui fapt. Dobandirea asemanarii cu Dumnezeu i-a deschis Sfintei perspectiva transpunerii in planul vesniciei, inca din timpul petrecut pe pamant. Din acest lucru avem de invatat un element esential: intersectia nostra cu vesnicia se realizeaza in campul asemanarii noastre cu Creatorul, dupa al carui chip suntem creati(Facere 1;16). De aceea trebuie sa cautam cu orice pret dobandirea harului Sfantului Duh, deoarece el este singurul care ne poate transpune in spatiul vesniciei, iar atunci vom vedea ca ceea ce a facut Sfanta nostra Maica Parascheva este posibil si pentru noi. Desi poate pare prea indraznet ceea ce afirm acum, eu cred ca Dumnezeu a randuit ca moastele acestei Sfinte sa ajunga in tara noastra, sa le acordam cinstea cuvenita, sa-i cunoastem exemplul de vietuire, puterea de mijlocire, si nu in ultimul rand, sa devina ocrotitoarea noastra, tocmai pentru a ne arata si noua ca este cu putinta. Faptul ca o avem aproape de noi, atat la propriu cat si la figurat, pe Sfanta noastra ocrotitoare, este argumentul pentru care noi trebuie sa-i urmam pe calea implinirii spirituale. Aceasta este chemarea noastra, a crestinilor, dupa cum Mantuitorul ne spune: „Fiti desavarsiti precum Tatal vostru Cel din ceruri desavarsit este”(Mt. 5;48).

Asadar, acesta lucrare nu se doreste a fi decat o posibila forma de abordare sau o parere personala referitoare la armonia duhovniceasca remarcata cu precadere in persoana Sfantului Vasile cel Mare si a Maicii Parascheva, in al carei praznic ne aflam. Sa punem cu totii inca o caramida pe zidul nostru launtric duhovnicesc. Sa nu mai asteptam inceputul vindecarii acestei lumi prin persoana de langa noi, ci solutia sa vina prin noi insine. Iata, altii au reusit, noi de ce nu am putea ? Sa o rugam in toata vremea pe Sfanta Cuviosa Maica Parascheva sa mijloceasca in fata tronului dumnezeiesc pentru a nu revenii la viata cea fara de Hristos.

Stud. Ungureanu Cezar
Articol aparut si in revista "Buletin Parohial" Vatra Dornei, sept 2009

Pentru mai multe informatii vezi: Sfantul Vasile cel Mare, Scrieri, partea intaia, in colectia Parinti si scriitori bisericesti, volumul 17, traducere de Pr. D. Fecioru, Editura EIBMBOR, Bucuresti, 1968, p. 7-33 si Stelyanos Papadopoulos, Viata Sfantului Vasile cel Mare, traducere de Diacon Cornel Coman, Editura Bizantina, Bucuresti, 2003 si Anthony Meredith, Capadocienii, traducere din limba engleza de pr. Constantin Jinga, Editura Sophia, Bucuresti, 2008 , p. 50-57.

Pentru mai multe informatii vezi: Mineiul pe Octombrie, EIBMBOR, p. 191-222 si Vietile Sfintilor pe luna Octombrie, Editia a II-a, Editura Manastirea Sihastria, 2005, p. 193-202 si Dr. Nestor Vornicescu, Proloagele, vol. I, diortosite si imbogatite de Arhim. Dr. Benedict Ghius, Editura Bunavestire, p. 157-158 si Arhim. Ioachimie Balan, Patericul Romanesc, Editia a V-a, Editura Manastirii Sihastria, 2005, p. 56-65 si Pr. Prof. Dr. Mircea Pacurariu, Sfinti Daco-romani si romani, Editie electronica, Editura Apologeticum, 2006, p. 101-104.

Sfantul Vasile cel Mare, Scrieri, partea a treia, in colectia Parinti si Scriitori bisericesti, volumul 12, traducere, introducere, note si indici de Pr. Prof. Dr. Constantin Cornitescu si Pr. Prof. Dr. Teodor Bodogae, EIBMBOR, 1988, p.115-625.
Ibidem, p.117-123.

Pentru mai multe informati vezi: Jean Bernardi, Grigore de Nazianz, Teologul si epoca sa(330-390), traducere de Cristian Pop, selectia poemelor autobiografice in traducere : diac. Ioan Ica Jr., Editura Deisis, 2002 si Stelyanos Papadopoulos, Vulturul ranit, traducere de Pr. Dr. Constantin Coman si diacon Cornel Coman, Editura Bizantina, Bucuresti, 2002 si Anthony Meredith, op. cit., p. 83-90.

Sfantul Vasile cel Mare in epistola sa face trimitere la versetul paralel de la Mt(16;24): „Oricine vrea sa vina dupa Mine, acela sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie”.

Apud. Drd. Liviu Petcu, Lumina Sfintelor Scripturi, Antologie Tematica din opera Sfantului Ioan Gura de Aur, vol. I(A-I), Editura Anestis , 2008 p. 94. Sfantul Ioan Gura de Aur, Talcuire la Epistola a doua catre Corinteni, Omilia IV, p.54.

Cf. Filocalia, vol I, traducere din greceste, introducere si note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Editura Humanitas, Bucuresti, 2006, p. 122-123.
Sfantul Vasile cel Mare, op. cit., p. 117-123.

Vezi nota 2.
A se vedea in acest sens si troparul Cuvioasei Parascheva „.caci luand crucea ai urmat.”
Pr. Prof. Dumitru Staniloae, Filocalia , vol. XII, traducere din greceste, introducere si note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Editura Harisma, Bucuresti, 1991, p. 1.

Bibliografie:
1. Biblia sau Sfanta Scriptura, Editie jubiliara a Sfantului Sinod, Versiune diortisita dupa Septuaginta, redactata si adnotata de Bartolomeu Valeriu Anania, EIBMBOR, Bucuresti, 2001.
2. Mineiul pe Octombrie, EIBMBOR.
3. Filocalia, vol. I, traducere din greceste, introducere si note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Editura Humanitas, Bucuresti, 1991.
4. Filocalia, vol. XII, traducere din greceste, introducere si note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Editura Harisma, Bucuresti, 2006.
5. Sfantul Vasile cel Mare, Scrieri, partea intaia, in colectia Parinti si scriitori bisericesti, volumul 17, traducere de Pr. D. Fecioru, Editura EIBMBOR, Bucuresti, 1968.
6. Sfantul Ioan Hrisostom, Comentariile sau Talcuirea epistolei a doua catre Corinteni, editie revizuita de Constantin Fagetan, Editura Cartea Ortodoxa, Bucuresti, 2007.
7. Balan, Arhim. Ioachimie, Patericul Romanesc, Editia a V-a, Editura Manastirii Sihastria, 2005.
8. Petcu, Drd. Liviu, Lumina Sfintelor Scripturi, Antologie Tematica din opera Sfantului Ioan Gura de Aur, vol. I(A-I), Editura Anestis , 2008.
9. Vietile Sfintilor pe luna Octombrie, Editia a II-a, Editura Manastirea Sihastria, 2005.
10. Vornicescu, Dr. Nestor, Proloagele, vol. I, diortosite si imbogatite de Arhim. Dr. Benedict Ghius, Editura Bunavestire.
11. Bernardi, Jean, Grigore de Nazianz, Teologul si epoca sa(330-390), traducere de Cristian Pop, selectia poemelor autobiografice in traducere : diac. Ioan Ica Jr., Editura Deisis, 2002.
12. Papadopoulos, Stelyanos, Viata Sfantului Vasile cel Mare, traducere de Diacon Cornel Coman, Editura Bizantina, Bucuresti, 2003.
13. Papadopoulos, Stelyanos, Vulturul ranit, traducere de Pr. Dr. Constantin Coman si diacon Cornel Coman, Editura Bizantina, Bucuresti, 2002.
14. Meredith, Anthony, Capadocienii, traducere din limba engleza de pr. Constantin Jinga, Editura Sophia, Bucuresti, 2008 , p. 50-57.
15. Pacurariu, Pr. Prof. Dr. Mircea, Sfinti Daco-romani si romani, Editie electronica, Editura Apologeticum, 2006

 

.

Despre autor

Cezar Ungureanu Cezar Ungureanu

Colaborator
2 articole postate
Publica din 04 Septembrie 2009

Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 5166

Voteaza:

Sfanta Cuvioasa Parascheva - continuatoare a modelului ascetic capadocian 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact