Moastele Sfantului Spiridon

Moastele Sfantului Spiridon

După moartea sa, sfinţitul ierarh Spiridon a fost înmormântat în Trimitunda, locul său de naştere. Mormântul său se află în biserica din mănăstirea ce-i poartă numele. După 101 ani de la înmormântare, Moaştele sale au fost dezgropate datorită bunei miresme ce ieşea din mormânt. Sfintele Moaşte au rămas în biserica din Trimitunda vreme de 200 de ani. Spre sfârşitul secolului al VII-lea Sfintele Moaşte au fost mutate la Constantinopol din pricina incursiunilor barbarilor în Cipru. Mutarea lor s-a făcut între anii 655-690, deoarece în această perioadă împăratul Iustinian al II-lea a îngăduit populaţiei din insulă să se mute din pricina năvălirii arabilor.

In Constantinopol Sfintele Moaşte au fost păstrate în Mănăstirea de călugăriţe a Maicii Domnului „Keharitomeni (Cea plină de Har)". Pelerinul rus Antonie din Novgorod (1200), ne înştiinţează că Sfintele Moaşte se află în Altarul Sfintei Mănăstiri a dumnezeieştii Povăţuitoare (Odighitria). După aceea ele au fost mutate în Biserica Sfinţilor Apostoli, o biserică măreaţă care a fost zidită de împăratul Iustinian în anul 550, care şi este considerată al doilea locaş sfânt ca mărime şi strălucire din istorie. In această strălucită biserică s-au închinat la Sfintele Moaşte ale Sfântului pe-lerinii ruşi, Ştefan (1350) din Novgorod, logofătul Alexandru (1393) şi diaconul Zosima (1413-1421). La 12 decembrie 1452 s-a făcut procesiunea sărbătorească cu Sfintele Moaşte, se pare că ultima, căci după câteva luni Cetatea împărătească a căzut în mâinile turcilor.

După căderea Constantinopolului, preotul Grigorie Polieuktos a luat Sfintele Moaşte ale Sfântului Spiridon şi pe cele ale împărătesei Teodora, soţia împăratului Teofil, cea care a restabilit închinarea la sfintele Icoane (843), le-a pus în doi saci, le-a aşezat pe două animale şi, mergând prin Tracia şi Macedonia, a ajuns la localitatea Paramitia din Epir. Sfintele Moaşte au rămas aici doi ani. Acest preot necunoscut, având flacăra credinţei nestinsă în inima sa şi cu ajutor de sus, a trecut cu răbdare printre sălaşurile fiarelor sălbatice şi a salvat comorile. Apoi a dus Sfintele Moaşte din frumosul oraş al Epirului la Kerkira, unde se află până astăzi.

Până în anul 1808 s-a păstrat tradiţia că Moaştele Sfântului au fost aduse în Epir de către preotul Gheorghie Kaloheretis. De atunci însă, în baza unor vechi manuscrise din secolul al XV-lea, a fost răsturnată această părere. Potrivit acestor manuscrise şi mai ales a mărturiei istorisită de mitropolitul Metodie de Kerkira si Paxon, Sfintele Moaşte, aşa cum reiese din Regulamentul Ducal al Consiliului celor Zece a Republicii Veneţia, au fost aduse în Kerkira de către preotul Grigorie Polieuktos, iar nu de către preotul Gheorghie Kaloheretis.

Preotul Grigorie Polieuktos, neavând urmaşi, a dăruit Sfintele Moaşte prietenului său, preotul Gheorghie Kaloheretis. Apoi ele au fost moştenite de către fiii acestuia, Marcu, Luca şi Filip. Lui Marcu i-au revenit Moaştele Sfintei Sfânta Teodora, iar celorlalţi doi fraţi, cele ale Sfântului Spiridon. In 1483, Marcu a dăruit această comoară comunităţii oraşului Kerkira. După această predare, Sfintele Moaşte ale Sfintei Teodora împărăteasa au fost mutate succesiv de la Biserica Sfântului Atanasie mai întâi la Sfânta Biserică a Sfântului Nicolae sau a Sfântului Lazăr, într-un cartier al oraşului numit Sarrokon, apoi la Sfânta Biserică a Arhanghelului Mihail (1725-1841), apoi, în sfârşit, la Sfânta Biserică a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu numită „Spiliotissa", unde se păstrează până astăzi. Aceste Sfinte Moaşte nu sunt întregi: lipseşte capul, piciorul drept de la genunchi în jos şi degetul mic al mâinii drepte.

Cât despre Moaştele Sfântului Spiridon, cei doi moştenitori intenţionau să le scoată din insulă, însă această dorinţă a lor a venit în contradicţie cu hotărârea de obşte a locuitorilor Kerkirei, care doreau să păstreze Moaştele în insulă. Atunci moştenitorii au transmis drepturile lor fiicei lui Filip, Asimina, care în 1520 s-a căsătorit cu Stamatellos Vulgaris şi care a primit, lucru de necrezut, Sfintele Moaşte drept zestre. Astfel, acest „drept de moştenire" a aparţinut familiei Vulgaris până în 1925, când a ajuns în proprietatea arhiepiscopiei Kerkirei. Familia Vulgaris avea întotdeauna cheia de la racla cu Sfintele Moaşte, în timp ce ctitorii împreună cu patru sau cinci epitropi (din 1679), sau doi (din 1779) aveau cheile bisericii. Epitropii nu făceau parte din familia amintită mai sus.

Sfintele Moaşte au fost mutate din Sfânta Biserică a Sfântului Atanasie în biserica catedralei Sfântului Arhanghel Mihail, unde au rămas pentru o oarecare perioadă de timp. In 1531 Stamatellos Vulgaris a târnosit o biserică în numele Sfântului, într-un cartier mărginaş numit Sfântul Rokkos. în timpul primului asediu al turcilor asupra insulei (1537) Sfintele Moaşte au fost mutate pentru un timp în Sfânta Biserică a Sfinţilor Doctori fără de Argint, ca după încetarea lui să revină din nou la locul lor. Lucrările de fortificaţie făcute de venetieni împotriva năvălitorilor a impus dărâmarea bisericii (1575) şi astfel Sfintele Moaşte a trebuit să fie mutate din nou în Biserica Sfântului Nicolae a Străinilor, în cartierul Gariţa. In sfârşit, în 1589 s-a făcut târnosirea bisericii care adăposteşte până astăzi Sfintele Moaşte. Aici, în Sfântul Altar, în partea dreaptă, într-o criptă, se află Sfintele Moaşte.

Acesta este pe scurt istoricul Sfintelor Moaşte ale Sfântului Spiridon, un istoric care acoperă o mie şase sute de ani. De la adormirea sa, Sfântul este viu în conştiinţele credincioşilor, nu atât prin puterea Sfintei Tradiţii şi a sfintelor cărţi, cât prin neîncetata sa lucrare făcătoare de minuni. Sfintele sale Moaşte întregi, flexibile, legate între ele în chip firesc, având ca însuşire de temelie depăşirea legilor naturale, îţi pricinuiesc nu numai sentimentul respectului şi al evlaviei, ci ele constituie de-a lungul vremurilor un temei al întăririi în Credinţa noastră Ortodoxă.

Arhim. Antonios Pakalidis
Pastorul cel bun. Viata și minunile Sfantului Spiridon, episcopul Trimitundei, făcătorul de minuni; Editura Evanghelismos


Cumpara cartea "Pastorul cel bun. Viata și minunile Sfantului Spiridon, episcopul Trimitundei, făcătorul de minuni"

Pe aceeaşi temă

08 Decembrie 2015

Vizualizari: 9160

Voteaza:

Moastele Sfantului Spiridon 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact