Sectele - forme concrete ale miscarii New-Age

Sectele - forme concrete ale miscarii New-Age

Provocarea New-Age
   
De prea multe ori ne confruntam cu afirmatii simpliste, dar atragatoare prin `ecumenicitatea` lor, de tipul: De ce nu e posibila crearea unei singure religii, care sa cuprinda toate elementele doctrinare esentiale ale fiecarei Biserici, cult, grupare religioasa etc., din moment ce exista un singur Dumnezeu? Sau, renuntarea la `traditiile` invechite si institutionalizate de autoritatea ecleziatica, imbratisarea `noului`, nu aduc toate acestea un plus in cunoasterea lui Dumnezeu?...

           
Fara indoiala ca acest `individualism sincretist`, sustinut plenar si de atat de diversificata `paleta a cererii si ofertei` de pe piata religiilor, cunoaste un adevarat reviriment cu precadere in constiinta tinerilor nedeplin catehizati, dar fermecati de ceea ce ei numesc `originalitate`, libertate de exprimare, detasare de forme moarte, evanescente, si de dogmatismul sec ce nu mai are fundamentul experientei personale. Fara sa constientizeze ca de fapt nu sunt atat de inovatori pe cat ar vrea sa para, cad in capcana `religiozitatii post-modernului`, numita tehnic de catre literatura de specialitate: New-Age. Drenati de spiritualitatea vie a predecesorilor nostri, consecinta fireasca a `noului trend` al secularizarii propus ab initio de Iluminismul Occidental de sorginte pagana, prin proclamarea nietzscheeana a `mortii lui Dumnezeu` (Gott ist tot!) si inlocuirea Lui cu supra-omul omnipotent si eliberat de `superstitiile predecesorilor`, ei imbratiseaza fara discernamant autentic noile miscari religioase `fascinante si exotice, prin promisiunea imediata a unor trepidatii mistice`, si efuziuni sentimentalist-depersonalizate, neasistate, bineinteles, de intermediari (preotii).

           
Adevarul religios devine in cele mai multe cazuri de acest gen un joc de puzzle, lipsit de substrat si coerenta interna. Ceea ce conteaza cu precadere nu mai este expresia rationala a unei impartasiri de sacru, ci experienta agnostica, un apofatism exacerbat in detrimentul dimensiunii catafatice, caracteristica sine qua non a oricarei gnoseologii de bun simt.

           
Dupa cum observa arhimandritul Teofil Tia, New-Age-ul comporta o radicala fractura intre modul traditional de a trai religia si noul context cultural. Spre exemplu, sectele sunt forme concrete ale miscarii New-Age. Ca miscari de disidenta in raport cu marile Biserici crestine, acestea reprezinta `o forma de protest, caracterizata de radicalism, expresie a straturilor inferioare ale societatii` (arhim. Teofil Tia, Reincrestinarea Europei, p. 103).

           
Bunaoara, aceasta deviere nociva, venita din partea unor persoane sincere si dornice de cunoastere a divinului, in ultima instanta, constituie o reala provocare pentru intreg corpul eclesial. Indiferenta ar fi nefireasca, intrucat un asemenea tip de provocare ar trebui sa ne responsabilizeze pe fiecare in parte, in calitatea noastra de urmasi ai Apostolilor, trimisi in lume pentru a `incultura` Evanghelia lui Hristos.

           
Or, prima conditie pentru a interactiona productiv cu o persoana sau un grup de persoane este cunoasterea contextului mental, cultural, social etc. in care activeaza. Astfel, odata stabilite puntile de legatura, se pot pune bazele unei comunicari fructuoase, pornind de la elementele familiare. Nu trebuie uitat faptul ca, dintru inceput, Biserica a predicat Evanghelia fara sa caute sa impuna un anumit model cultural, nici macar pe cel ebraic.

           
Credinta crestina transcende orice cultura, fie ea elena sau post-moderna, fara ca aceasta sa insemne ca poate exista intr-o situatie dezincarnata. Procesul de inculturatie evanghelica este, de altfel, un reflex al intruparii Logosului, taina centrala, constitutiva, a crestinismului. Biserica, asadar, nu-si poate permite sa se inchisteze si sa isi fixeze mesajul in anumite cadre si tipare istorice care, odata cu trecerea veacurilor, devin inactuale.

           
Cand vorbeam mai sus de responsabilizare, nu incercam sa afirm ca Biserica nu ar mai poseda instrumentele si metodele misionare specifice, dimpotriva. Numai ca, trebuie sa recunoastem ca Bisericile oficiale, in special cele occidentale, s-au implicat exagerat in ultimul timp pe dimensiunea orizontala (sociala) a existentei umane si au pierdut din vedere esentialitatea dimensiunii verticale, gratie careia se realizeaza initierea in calea interioara a contemplatiei. Ortodoxia conserva un adevarat patrimoniu de spiritualitate, ce ramane din pacate aproape necunoscut marii mase. Solutia viabila pentru iesirea din aceasta criza este deja continuta in traditia noastra. Nu trebuie sa inventam, dar e necesar sa redescoperim si sa daruim...

 

preot Manuel Rusu

Parohia Galatui

Baraganul Ortodox

Pe aceeaşi temă

17 Iulie 2012

Vizualizari: 15662

Voteaza:

Sectele - forme concrete ale miscarii New-Age 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • i iPostat la 2011-11-03 23:22

    Felicitări Părinte pentru articol. Se zice că mileniul 3 dacă nu va fi religios...nu va mai fi deloc. Bunul Dumnezeu şi Domnul Iisus Hristos să ne ajute şi să ne păzească de cele rele. Amin.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact