Sectele - forme concrete ale miscarii New-Age

Sectele - forme concrete ale miscarii New-Age

Provocarea New-Age
   
De prea multe ori ne confruntam cu afirmatii simpliste, dar atragatoare prin `ecumenicitatea` lor, de tipul: De ce nu e posibila crearea unei singure religii, care sa cuprinda toate elementele doctrinare esentiale ale fiecarei Biserici, cult, grupare religioasa etc., din moment ce exista un singur Dumnezeu? Sau, renuntarea la `traditiile` invechite si institutionalizate de autoritatea ecleziatica, imbratisarea `noului`, nu aduc toate acestea un plus in cunoasterea lui Dumnezeu?...

           
Fara indoiala ca acest `individualism sincretist`, sustinut plenar si de atat de diversificata `paleta a cererii si ofertei` de pe piata religiilor, cunoaste un adevarat reviriment cu precadere in constiinta tinerilor nedeplin catehizati, dar fermecati de ceea ce ei numesc `originalitate`, libertate de exprimare, detasare de forme moarte, evanescente, si de dogmatismul sec ce nu mai are fundamentul experientei personale. Fara sa constientizeze ca de fapt nu sunt atat de inovatori pe cat ar vrea sa para, cad in capcana `religiozitatii post-modernului`, numita tehnic de catre literatura de specialitate: New-Age. Drenati de spiritualitatea vie a predecesorilor nostri, consecinta fireasca a `noului trend` al secularizarii propus ab initio de Iluminismul Occidental de sorginte pagana, prin proclamarea nietzscheeana a `mortii lui Dumnezeu` (Gott ist tot!) si inlocuirea Lui cu supra-omul omnipotent si eliberat de `superstitiile predecesorilor`, ei imbratiseaza fara discernamant autentic noile miscari religioase `fascinante si exotice, prin promisiunea imediata a unor trepidatii mistice`, si efuziuni sentimentalist-depersonalizate, neasistate, bineinteles, de intermediari (preotii).

           
Adevarul religios devine in cele mai multe cazuri de acest gen un joc de puzzle, lipsit de substrat si coerenta interna. Ceea ce conteaza cu precadere nu mai este expresia rationala a unei impartasiri de sacru, ci experienta agnostica, un apofatism exacerbat in detrimentul dimensiunii catafatice, caracteristica sine qua non a oricarei gnoseologii de bun simt.

           
Dupa cum observa arhimandritul Teofil Tia, New-Age-ul comporta o radicala fractura intre modul traditional de a trai religia si noul context cultural. Spre exemplu, sectele sunt forme concrete ale miscarii New-Age. Ca miscari de disidenta in raport cu marile Biserici crestine, acestea reprezinta `o forma de protest, caracterizata de radicalism, expresie a straturilor inferioare ale societatii` (arhim. Teofil Tia, Reincrestinarea Europei, p. 103).

           
Bunaoara, aceasta deviere nociva, venita din partea unor persoane sincere si dornice de cunoastere a divinului, in ultima instanta, constituie o reala provocare pentru intreg corpul eclesial. Indiferenta ar fi nefireasca, intrucat un asemenea tip de provocare ar trebui sa ne responsabilizeze pe fiecare in parte, in calitatea noastra de urmasi ai Apostolilor, trimisi in lume pentru a `incultura` Evanghelia lui Hristos.

           
Or, prima conditie pentru a interactiona productiv cu o persoana sau un grup de persoane este cunoasterea contextului mental, cultural, social etc. in care activeaza. Astfel, odata stabilite puntile de legatura, se pot pune bazele unei comunicari fructuoase, pornind de la elementele familiare. Nu trebuie uitat faptul ca, dintru inceput, Biserica a predicat Evanghelia fara sa caute sa impuna un anumit model cultural, nici macar pe cel ebraic.

           
Credinta crestina transcende orice cultura, fie ea elena sau post-moderna, fara ca aceasta sa insemne ca poate exista intr-o situatie dezincarnata. Procesul de inculturatie evanghelica este, de altfel, un reflex al intruparii Logosului, taina centrala, constitutiva, a crestinismului. Biserica, asadar, nu-si poate permite sa se inchisteze si sa isi fixeze mesajul in anumite cadre si tipare istorice care, odata cu trecerea veacurilor, devin inactuale.

           
Cand vorbeam mai sus de responsabilizare, nu incercam sa afirm ca Biserica nu ar mai poseda instrumentele si metodele misionare specifice, dimpotriva. Numai ca, trebuie sa recunoastem ca Bisericile oficiale, in special cele occidentale, s-au implicat exagerat in ultimul timp pe dimensiunea orizontala (sociala) a existentei umane si au pierdut din vedere esentialitatea dimensiunii verticale, gratie careia se realizeaza initierea in calea interioara a contemplatiei. Ortodoxia conserva un adevarat patrimoniu de spiritualitate, ce ramane din pacate aproape necunoscut marii mase. Solutia viabila pentru iesirea din aceasta criza este deja continuta in traditia noastra. Nu trebuie sa inventam, dar e necesar sa redescoperim si sa daruim...

 

preot Manuel Rusu

Parohia Galatui

Baraganul Ortodox

Pe aceeaşi temă

17 Iulie 2012

Vizualizari: 15712

Voteaza:

Sectele - forme concrete ale miscarii New-Age 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • i iPostat la 2011-11-03 23:22

    Felicitări Părinte pentru articol. Se zice că mileniul 3 dacă nu va fi religios...nu va mai fi deloc. Bunul Dumnezeu şi Domnul Iisus Hristos să ne ajute şi să ne păzească de cele rele. Amin.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact