Biruirea patimilor si dobandirea virtutilor

Biruirea patimilor si dobandirea virtutilor

Câteva lucruri trebuincioase biruirii patimilor si dobândirii unor noi virtuti

Chiar dacă până acum ţi-am spus destule lucruri, ca să-ţi arăt mijloacele prin care să te chiverniseşti spre a te învinge pe tine însuţi şi a te întrarma cu virtuţile, e totuşi de trebuinţă să-ţi mai dau câteva sfaturi:

a) Mai întâi îţi spun că, dacă voieşti, frate, să dobândeşti virtuţile, să nu pui în practică rânduiala neschimbată a unora care urmează în fiecare zi a săptămânii pentru fiecare virtute în parte deprinderi diferite. Nu, ci rânduiala nevoinţei ta le să fie aceea de a purta un război împotriva patimilor, care de-a pururi te ispitesc şi te păgubesc, şi, totodată, de a te împodobi, pe cât cu putinţă, cu virtuţile potrivnice patimilor tale. Că, dacă vei dobândi acele virtuţi, potrivnice patimilor ce te ispitesc, negreşit vei dobândi cu uşurinţă şi prin puţine fapte şi celelalte virtuţi, cu alte cuvinte, o vei dobândi pe fiecare dintre ele la vremea cuvenită şi dintr-o pricină nebănuită; fiindcă virtuţile sunt de-a pururi legate între ele şi cel care o are pe una dintre ele deplin le are pe toate celelalte la îndemână, la uşa inimii sale.

b) Să nu amâni niciodată vremea dobândirii virtuţilor, nici pentru ani, nici pentru luni, nici pentru săptămâni, nici măcar pentru câteva zile. Ci luptă aproape întotdeauna de parcă atunci te-ai născut; luptă mereu ca un soldat proaspăt înrolat şi păşeşte spre culmea desăvârşirii virtuţilor fără oprire sau zăbavă. Fiindcă a te opri pe calea virtuţilor şi a desăvârşirii nu-i totuna cu a-ţi trage suflarea şi a-ţi recăpăta puterile, ci cu a te întoarce din drum şi a pierde din vigoare.

A te opri înseamnă părerea greşită de a fi dobândit deplin o virtute, de a nu-ţi cerceta greşelile sau de a nu căuta prilejuri şi pricini care cheamă la noi fapte de virtute. Prin urmare, să fii necurmat plin de grijă, înflăcărat şi priceput spre a nu pierde nici cele mai neînsemnate prilejuri şi pricini ale virtuţii. Iubeşte toate prilejurile şi pricinile ce te îndeamnă la virtute şi mai ales acele pricini ce sunt mai greu de biruit.

Căci şi faptele săvârşite spre înfrângerea greutăţilor mai mari ce stau în calea virtuţilor fac ca deprinderile virtuţilor să fie mai grabnice şi să aibă o rădăcină mai adâncă. Insă de pricinile care pot aţâţa ispita trupească fugi cu toată sârguinţa şi iuţeala, după cum deja ţi-am spus.

c) Să fii chibzuit şi cu discernământ în privinţa virtuţilor din afară, ce pot pricinui vătămarea şi îmbolnăvirea trupului, după cum ar fi chinuirea lui prin postiri, privegheri (dar şi alte nevoinţe asemenea) peste măsură, fiindcă acestea se dobândesc puţin câte puţin şi treptat, după cum vom arăta în continuare. In privinţa celorlalte virtuţi, care sunt cu totul lăuntrice şi sufleteşti (precum să iubeşti pe Dumnezeu, să dispreţuieşti lumea şi pe tine însuţi, să urăşti patimile şi păcatul, să fii răbdător şi blând, să-i iubeşti pe toţi, până şi pe cei ce te vatămă, şi celelalte virtuţi deopotrivă), socotesc că nu e nevoie să le dobândeşti puţin câte puţin, nici să atingi desăvârşirea acestora în trepte sau etape, ci sileşte-te să faci orice de dragul lor, pe cât îţi stă în putinţă şi cât mai grabnic.

d) Intreaga conştiinţă, dorinţă şi inimă a ta să nu cugete, nici să râvnească, nici să voiască altceva decât să biruiască acea patimă care te atacă şi cu care te lupţi şi să dobândească virtutea potrivnică acesteia. Aceasta să fie pentru tine întreaga lume, însuşi cerul şi pământul; aceasta să fie toată comoara şi întreg rostul tău: a bineplăcea lui Dumnezeu, fie că mănânci, posteşti, trudeşti, te odihneşti, priveghezi, dormi, eşti la tine acasă ori afară, săvârşeşti fapte cucernice sau te ocupi de rucodelia ta: toate acestea să fie cârmuite şi îndreptate spre a-ţi stăpâni şi învinge patima cu pricina şi spre dobândirea virtuţii opuse ei.

e) Să fii îndeobşte vrăjmaşul tuturor plăcerilor şi desfătărilor pământeşti. Că în chipul acesta vei fi războit mai puţin de celelalte rele, care, cu toate, îşi au rădăcina în plăcere. Şi odată ce le vom tăia, din ură de sine, rădăcina, îşi vor pierde puterea. Căci, dacă vei voi să lupţi pe de o parte împotriva unei răutăţi, adică împotriva unei plăceri anume, şi, pe de alta, nu vei renunţa la celelalte plăceri pământeşti, chiar dacă nu vor fi de moarte, ci îngăduite şi uşoare, negreşit războiul tău va fi aspru, sângeros şi foarte îndoielnic şi, prin urmare, arareori vei birui. De aceea, să ai mereu în minte judecata dumnezeiască: „Cel ce îşi iubeşte sufletul îl va pierde; iar cel ce îşi urăşte sufletul în lumea aceasta îl va păstra pentru viaţa veşnică”1; „Fraţilor, nu suntem datori trupului, ca să vieţuim după trup. Căci dacă vieţuiţi după trup, veţi muri, iar dacă ucideţi, cu Duhul, faptele trupului, veţi fi vii.”2.

f) Şi, în ultimul rând, te sfătuiesc, fiindcă e foarte bine şi chiar cu totul trebuincios dobândirii virtuţilor, să faci mai întâi o spovedanie generală, spre a te încredinţa, pe cât cu putinţă, că te afli în harul lui Dumnezeu, de la Care aştepţi toate harismele, virtuţile şi biruinţele.

SFÂNTUL NICODIM AGHIORITUL

Fragment din cartea "RĂZBOIUL NEVĂZUT", Editura Sophia

Cumpara cartea "RĂZBOIUL NEVĂZUT"

Note:
l In. 12.25.
2Rm. 8,12-13.

Pe aceeaşi temă

30 Ianuarie 2024

Vizualizari: 1423

Voteaza:

Biruirea patimilor si dobandirea virtutilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact