Capete foarte folositoare de la Sfantul Grigorie Sinaitul

Capete foarte folositoare de la Sfantul Grigorie Sinaitul

Tot cel care s-a botezat întru Hristos dator este a izbuti să ajungă la toate prefacerile [preschimbările] cele [ce se săvârşesc] întru Hristos, căci a primit de mai înainte [prin Sfântul Botez] puterea acestora şi prin mijlocirea poruncilor poate să le dobândească şi să le deprindă. Aşadar, zămislire, inseamnă arvunirea [chezăşuirea] duhului.

Naşterea este lucrarea bucuriei. Iar botezul e puterea cea curăţătoare a focului duhovnicesc. Preschimbarea înseamnă vedere.  Luminii celei dumnezeieşti. Răstignirea, fiind uciderea şi îngroparea a toate [poftele trupeşti], înseamnă păstrarea în inimă a dragostei dumnezeieşti. Invierea este ridicarea făcătoare de viaţă a sufletului [din moarte]. Iar înălţarea înseamnă ieşirea dintru sine şi răpirea la Dumnezeu a minţii. Cel care n-a dobândit şi n-a înfăptuit acestea, e încă prunc atât cu trupul cât şi cu duhul, chiar de este cărunt şi e cinstit de către toţi ca lucrător [nevoitor] (Capitolul 1).

Intristarea, fiind o patimă ce nu se lasă uşor biruită, slăbeşte trupul. Iar în trupul slăbit şi sufletul slăbeşte. Şi de vreme ce sunt amândoi [trupul şi sufletul] slăbiţi, preschimbă întru patima plăcerilor trupeşti moleşirea trupului. Patima plăcerilor trupeşti mişcă pofta trupului. Pofta trupului trezeşte aprinderea trupească. Aprinderea trupească stârneşte răzvrătirea. Răzvrătirea mişcă amintirea. Amintirea trezeşte visarea. Visarea pune în mişcare gândurile viclene. Gândurile viclene duc Ia însoţire34. însoţirea se sfârşeşte prin învoire. Iar învoirea lucrează fapta fie prin mijlocirea trupului, fie prin felurile atingeri [de cele din afara trupului]. Şi aşa fiind omul biruit, cade (Capitolul 4).

Răbdarea întru toată lucrarea naşte bărbăţia Bărbăţia aduce osârdia. Osârdia aduce încetinirea [aşteptarea întru îndelungă răbdare]. Incetinirea aduce îndelungarea.

Indelungarea aduce fapta, adică strădania [silinţa îndelungată] potoleşte neînfrânarea trupului şi îmblânzeşte iubirea de îndulcire a poftei. Dorinţa pune în mişcare năzuinţa. Năzuinţa mişcă dragostea. Dragostea trezeşte râvna. Râvna aduce căldura. Căldura aduce trezvia [însufleţirea]. Trezvia aduce sârguinţa. Sârguinţa aduce rugăciunea. Rugăciunea aduce negrăirea. Negrăirea naşte vederea minţii. Vederea minţii aduce cunoştinţa. Cunoştinţa duce la pătrunderea tainelor. Iar sfârşitul tainelor este teologhisirea. Rodul teologhisirii este dragostea desăvârşită. Dragostea înseamnă smerenie. Smerenia aduce nepătimirea. Nepătimirea aduce vederea cu duhul, prorocirea şi mai-înainte-vederea. Insă nu [îndată] va dobândi cineva dintru acestea virtuţile desăvârşite, nici nu-şi va împuţina dintr-odată răutatea, ci încetul cu încetul întorcându-se la el virtuţile, vor face ca şi răutatea încetul cu încetul să treacă întru nefiinţă (Capitolul 5).

Patima slavei deşarte nu-l lasă pe călugăr să propăşească întru virtute; însă, prin caznele pe care unul ca acesta le îndură de pe urma ei, se face neroditor întru patima aceea (Capitolul 12).

Iar aceasta v-o spun din ceea ce am cunoscut, că în afara acestor virtuţi călugărul'nu va propăşi niciodată, adică fără de: postire, înfrânare, trezvie, răbdare, bărbăţie, negrăire, rugăciune, tăcere, plâns [tânguire] şi smerenie. Căci virtuţile acestea se nasc şi se păzesc una pe alta. Pentru că adeseori postirea care vlăguieşte pofta, naşte înfrânarea, înfrânarea naşte trezvia, trezvia zămisleşte răbdarea, răbdarea aduce bărbăţia, bărbăţia aduce negrăirea, negrăirea naşte rugăciunea, rugăciunea aduce tăcerea, tăcerea naşte plânsul, plânsul aduce smerenia, iar smerenia îţi aduce înapoi plânsul. Şi aşa vei găsi că iarăşi se întorc îndărăt toate, ca şi cum fiicele pe maicile lor le- ar naşte. Pentru că nu este lucrare mai mare decât această dimpreună-lucrare a împrietenirii şi înrudirii dintre aceste virtuţi. Iar cele ce le sunt potrivnice virtuţilor acestora, li s-au arătat tuturor (Capitolul 13).

Celui care petrece întru negrăire îi este dar de trebuinţă mai întâi de toate să aibă drept temelie cele cinci virtuţi, pe care să-şi zidească lucrarea sa, acelea fiind: tăcerea, înfrânarea, trezvia, smerenia şi răbdarea; iar lucrările cele de Dumnezeu insuflate sunt trei la număr: psalmodierea, rugăciunea şi citirea, sau rucodelia dacă eşti neputincios.

Căci virtuţile pomenite mai înainte nu doar că le cuprind pe toate celelalte întru sine, ci se şi alcătuiesc unele pe altele.

Şi de dimineaţă petrecând dar întru ţinerea minţii la Dumnezeu prin rugăciunea şi negrăirea inimii, cu răbdare să te rogi în ceasul întâi, apoi în ceasul al 2-lea să citeşti, în ceasul al 3-lea să cânţi [psalmi], în ceasul al 4-lea să te rogi, în ceasul al 5-lea să citeşti, în ceasul al 6-lea să cânţi, în al 7-lea să te rogi, în al 8-lea să citeşti, în al 9-lea să cânţi, în al 10-lea să mănânci, în al 11-lea să dormi dacă ai trebuinţă de somn, în al 12-lea să cânţi vecernia. Şi aşa, trecând cu bine peste tărâmul zilei, vei bineplăcea lui Dumnezeu.

Pentru durata nopţii:
Incepătorii jumătate de noapte să doarmă şi cealaltă jumătate să privegheze.

Cei care au ajuns la o propăşire mijlocie să vegheze de cu seară un ceas sau două, să doarmă patru ceasuri, apoi să se trezească pentru utrenie, cântând şi rugându-se vreo şase ceasuri sau chiar şi până dimineaţă.

Cei desăvârşiţi să stea în picioare toată noaptea şi să privegheze (Capitolul 99).

Staretul Gheorghe din Zadonsk

Fragment din cartea "Cum am dobandit dragoste si bucurie de la Dumnezeu. Jurnalul unui zavorat", Editura Sophia

Cumpara cartea "Cum am dobandit dragoste si bucurie de la Dumnezeu. Jurnalul unui zavorat"

 

Pe aceeaşi temă

09 Noiembrie 2021

Vizualizari: 1399

Voteaza:

Capete foarte folositoare de la Sfantul Grigorie Sinaitul 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

Sfantul Grigorie Sinaitul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact