Este important sa faci binele in numele lui Hristos sau este bunatatea in sine buna?

Este important sa faci binele in numele lui Hristos sau este bunatatea in sine buna?

Mi se pare că în tot ceea ce facem, spunem sau gândim, există umbre şi lumină. Dacă, de dragul de a nu avea umbre, nu îngăduim prezenţa luminii, atitudinea aceasta nu ne aduce la mai multă lumină.

 Bineînţeles că binele trebuie să fie înrădăcinat în Dumnezeu şi să fie lipsit de vanitate, dar în acelaşi timp există un anumit grad de bunătate în orice bine, chiar dacă acesta este oarecum „pătat". Binele însuşi este bun, cu singura condiţie că atunci când practicăm sau trăim categoriile binelui, noi, ştiind sau nu, ne alăturăm Binelui Absolut, Care este Dumnezeu. Şi nu este obligatoriu să o cunoaştem, dar întrebarea nu se referă doar la act, ci şi la provenienţa lui, la sursele din care provine binele în sine.

Imi amintesc că în timpul războiului am cunoscut o soră de caritate al cărei tată era un „creştin convins", adică făcea totul „cum trebuie". Avea o căsuţă în sat; dacă venea un vagabond sau un cerşetor, deschidea uşa, dar, cum nu voia ca locuinţa să fie murdară sau în dezordine, îi spunea: „Stai aici, în prag, şi să nu îndrăzneşti să intri. Uite un castron de supă pentru tine - mănâncă-l, uite nişte bani pentru tine - şi ieşi afară". Şi avea sentimentul că a făcut milostenie, căci a hrănit, a dat bani, a îngrijit, dar cine a primit această formă de milă de la el a plecat profund rănit.

Pe de altă parte, dacă un om face o faptă bună fără un impuls special, ci dintr-un simţ mai degrabă rece al dreptăţii, există adevăr şi în acest caz. Deşi autorul faptei este mai sărac duhovniceşte, dar cel care a mâncat supa şi a primit un ban pleacă cu ceva. Există o relatare din viata Sfântului Petru, care cu siguranţă nu este un exemplu pentru noi toţi.

Era un zgârcit groaznic şi nimeni nu putea obţine nimic de la el. Cerşetorii din pridvorul bisericii îşi spuneau numele binefăcătorilor lor şi nimeni nu a putut menţiona vreo bunătate din partea lui Petru. Aşa că cerşetorii au pariat că, dacă unul dintre ei obţine ceva de la el, ceilalţi îi vor da încasările zilei. Unul dintre cerşetori s-a dus la casa lui Petru şi acesta a ieşit cu o roabă plină de pâine. Cerşetorul a cerşit, a implorat şi a strigat; Petru mai întâi l-a certat, apoi a ajuns la punctul de furie maximă şi, cum nu erau pietre, a luat pâinea şi a aruncat-o în el, rănindu-l la cap. Omul a luat pâinea, s-a îndepărtat şi a arătat-o celorlalţi cerşetori: „Am reuşit!".

In aceeaşi noapte, Petru a avut un vis. Se afla la Judecata de Apoi. Pe o parte a balanţei erau aşezate toate păcatele sale şi ele coboară, coboară, coboară, coboară... Pe cealaltă parte a cântarului nu era nimic. Deodată îngerul păzitor aduce o pâine, acoperită de sânge pe o parte, şi o pune pe cântar. Diavolii urlau şi ziceau: „E o înşelăciune pură, nu i-a dat această pâine, i-a aruncat această pâine, nu a fost nicio milă aici!". Iar Domnul a răspuns: „Da, este adevărat, a făcut-o din furie, dar cerşetorii au mâncat şi au mulţumit lui Dumnezeu".

Evident, poţi spune: aceasta este o legendă, dar este esenţial faptul că conştiinţa Bisericii percepe lucrurile astfel. Da, fapta sa a fost rea pentru toată lumea, dar totuşi scânteia de bine care s-a născut din el, l-a îndreptăţit. Aşadar, o faptă bună, chiar dacă are o cauză fără valoare, poate fi justificată prin ceea ce îi face persoanei care o primeşte; recunoştinţa, bucuria joacă şi ele un rol.

Nu cred că ar fi posibil să judecăm vreo faptă ca şi cum ar depinde de justificarea sa - religioasă, ideologică sau pur şi simplu din compasiune. Sunt momente în care omul spune: „Nu pot: de fiecare dată când mi se cere ceva, dau; sunt supărat pe mine, dar dau". Şi totuşi, atitudinea aceasta funcţionează. Şi mi se pare că, dacă începem să analizăm în aşa fel încât să spunem că nu putem face vreo faptă, pentru că nu este perfect pură, nu vom face niciodată nimic.

Mitropolitul Antonie de Suroj

Fragment din cartea "Omul", Editura Egumenita

Cumpara cartea "Omul"

 

Pe aceeaşi temă

17 Octombrie 2022

Vizualizari: 1094

Voteaza:

Este important sa faci binele in numele lui Hristos sau este bunatatea in sine buna? 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

binele bunatatea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact