Innoirea mintii

Innoirea mintii Mareste imaginea.

In epistola sa catre Romani, Sfantul Apostol Pavel scrie urmatoarele celor din capitala imperiului din acele vremuri: "Va indemn, fratilor, prin indurarea milelor lui Dumnezeu, sa infatisati trupurile voastre ca pe o jertfa vie, sfanta, bineplacuta lui Dumnezeu, ca pe o chemare a voastra duhovniceasca. Sa nu luati aminte la veacul acesta, ci schimbati-va prin innoirea mintii, ca astfel tu sa poti sa ai dovada, care este voia lui Dumnezeu: ce este bun si placut si adevarat" (12:1-2).

De unde mai inainte, in epistola sa, Sfantul Apostol Pavel infatisase in esenta doctrinele credintei si ale moralei crestine, de data aceasta prezinta sfaturi pastorale apostolice, cum cei din Roma pot sa se lepede de orientarile veacului in care traiau un cult al trupului cu totul paganesc. Ei nu se ingrijeau sa aiba un trup fara de pacate, ci idealurile lor erau cu totul lumesti, de a fi gladiatori prin circuri si prin sporturi, giganti in lupta dintre ei si-n razboaie, in petreceri bahice si-n pervertiri sexuale si alte degradari morale si fizice. Fericitul Augustin scrie despre toate acestea mai tarziu in cele doua iubiri din cele doua cetati ale Romei si-n De Civitate Dei.

Intr-o prezentare cu totul superioara de viata crestina, Sfantul Apostol Pavel cere ca trupurile oamenilor sa fie ca o jertfa vie, sfanta, bineplacuta lui Dumnezeu, precum a scris in alte epistole ale sale: "Ca voi sunteti templul lui Dumnezeu si Duhul lui Dumnezeu locuieste in voi" (I Corinteni 3:16); "trupurile nu sunt pentru desfranare, ci pentru Domnul si Domnul este pentru trup" (I Corinteni 6:13).

Prin acest crez de viata crestina, omenirea ajunge sa fie scutita de multe suferinte si prabusiri, nu numai ale trupului, dar si ale sufletelor. Prin acest ideal de viata omenirea ar ajunge sa stinga focul de tot felul de valvatai paganesti de viata, care-si au culcusurile lor in traditii de veacuri, care tin omenirea in tot felul de robii ale desfranarilor. Lupta nu este usoara in a ne scutura de aceste robii ale pacatului. De aceea, Sfantul Apostol Pavel cere sa cautam de a avea o innoire a mintii, ca ea singura sa ne faca dovada personala de a dobandi o viata dupa voia lui Dumnezeu. Si asa, noi insine, sa avem convingerea a "ceea ce este bun, bineplacut si desavarsit". Numai asa putem ajunge sa ne scuturam de conformarea noastra cu veacurile terestre, prin forta dreptei noastre judecati a mintii noastre innoite de un crez de viata crestina.

Pana la venirea in lumea cea pamanteasca a Fiului lui Dumnezeu, omenirea isi faurise un crez de viata "sa te cunosti pe tine insuti", a-ti cunoaste ranile pacatelor tale. Domnul nostru Iisus Hristos reveleaza omenirii adevarata cunoastere a lui Dumnezeu. El a spus: "Adevarul este care face pe om liber" (Ioan 8:32). Nu in puterea armelor si a razboaielor, nu in doctrinele politice fara de Dumnezeu, nu in forta economica, ci in forta spirituala a Adevarului noi putem dobandi eterna Intelepciune, Pacea si fericirea pe pamant.

Imparatia lui Dumnezeu este o imparatie a virtutilor spiritului divin. Lacomiile toate, mandriile si poftele trupului, precum si urile si razboaiele nu-i fac pe oameni fericiti si nici popoarele fericite. Numai o minte mereu innoita prin intelepciunea Spiritului divin, prin tezaurul ceresc al Sfintelor Scripturi, al Harurilor Sfintelor Taine, cu sfintele rugaciuni si trairi in Hristos, ne face sa indeplinim "cele bune si bineplacute si desavarsite" in viata. Pe cand gandurile "veacurilor" de traire pagana, cu alergarile si tropaitul pe scene obscene si pe stadioane, sunt acele care orbesc mintile oamenilor imbrancindu-le in intunecimi de nelegiuiri. In vreme ce mintile oamenilor mereu innoite de Acel ce este Ratiunea si Intelepciunea insasi se inalta din glorie in glorie nu numai pamanteasca dar si cereasca.

O, ce pilda minunata de viata trupeasca ne dau florile toate din campiile si gradinile noastre, care inainte de rodire isi pastreaza inocenta lor! Creatorul a toate a oranduit ca si acele ce n-au ratiune sa-si pastreze inocenta tineretii lor! In vreme ce noua, celor carora ne-a dat minte ca sa putem primi porunci de la Acel ce este Ratiunea si Intelepciunea Infinita, ne-a oranduit sa ne putem mereu innoi mintile noastre cu desavarsiri spirituale de viata, pe care si filosoful Spinoza o cere de la "intelectul infinit" (the infinite intellect), „because God is a thinking thing and all is related to God” (Ethics, Part II).

Cu aceste innoiri divine sa ne innoim mereu mintile pentru a ne invrednici sa pasim si-n mileniul al treilea, facand "cele bune si bineplacute si desavarsite", la care ne indeamna Sfantul Apostol Pavel. In vreme ce toti cei ce se tin legati de cataramile veacurilor se prabusesc ca imperiul roman care a fost, dar nu mai este si nici nu va mai fi in viitor si in eternitate!

Parintele Vasile Vasilache,
Arhimandrit Mitrofor

(text trimis de doamna Ileana Nace din Boston, publicat in Calendarul "Credinta”, S.U.A., 1999)

10 Ianuarie 2011

Vizualizari: 4959

Voteaza:

Innoirea mintii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE