Mult si prost vs. putin si bun

Mult si prost vs. putin si bun

Gandirea consumista a lumii in care traim ne impinge la o tot mai mare superficialitatea si neatentie in ceea ce facem peste zi. La tot pasul, fie ca mergem pe strada, fie ca intram intr-un magazin, fie ca deschidem televizorul, dam peste sloganul "mai mult", "mai rapid", "mai...", "mai...".

Acest "mai mult", care ne asalteaza din toate partile, ascunde nenumarate capcane, unele dintre ele implicand schimbarea mintii si altorirea ei pe gandirea materiala a unei societati rupta de izvoare, de traditiile sanatoase ale inaintasilor nostri si de viata autentica a omului.

"Educat" de mintile egoiste aflate in posturile de conducere ale lumii actuale, omul ajunge sa ravneasca la "mult si bun", la "mult si rapid", la "mult si usor". Cat mai mult, insa cu cat mai putin efort.

"Mult si bun" este un lucru cu anevoie de dobandit

Cu toate acestea, orice minte sanatoasa isi poate da seama ca "mult si bun" este un lucru mult prea greu de obtinut, nu multi fiind cei care au puterea de a reusi aceasta. A cauta acel "putin si bun" este cu mult mai de dorit si mai realizabil decat a alerga dupa iluzia "mult-ului celui bun".

Cunoscuta vorba a romanului, "Decat bogat si patat, mai bine sarac si curat", trimite parca tot spre acel "putin si bun", care se face prilej de odihna si de sanatate sufleteasca.

Sa ne aducem aminte de pilda talantilor, rostita de Mantuitorul Iisus Hristos. "Un om, plecand departe, si-a chemat slugile si le-a dat pe mana avutia sa. Unuia i-a dat cinci talanti, altuia doi, altuia unul, fiecaruia dupa puterea lui si a plecat. Indata, mergand, cel ce luase cinci talanti a lucrat cu ei si a castigat alti cinci talanti. De asemenea si cel cu doi a castigat alti doi. iar cel ce luase un talant s-a dus, a sapat o groapa in pamant si a ascuns argintul stapanului sau." (Matei 25, 14-18)

In pilda talantilor vedem cum fiecare poate lucra mai mult sau mai putin, dupa darurile primite de la Dumnezeu. Astfel, celui cu doi talanti nu i se va cere niciodata mai mult de patru talanti, iar celui cu un talant nu i se va cere niciodata mai mult de doi talanti. "Oricui i s-a dat mult, mult i se va cere, si cui i s-a incredintat mult, mai mult i se va cere." (Luca 12, 48)

Viteza ce caracterizeaza lumea in care traim ne face sa nu ne dam seama ce talanti avem si ce putem face cu ei, ci ne impinge adeseori spre lucruri mai mari decat puterile noastre, facandu-ne sa ne credem, nu de putine ori, mai puternici decat suntem, iar cand esuam, depresia, descurajarea, tristetea si deznadejdea ne incoltesc, fara a mai primi atunci ajutorul societatii.

Vorba care zice "graba strica treaba" este mai actuala ca oricand.

Calitate, iar nu numai cantitate

Zilele trecute am fost intrebat de un oarecare: "De ce se tot ridica atatea manastiri noi, oare chiar este o renastere monahala atat de mare ?!" I-am raspuns ca lumea are nevoie de rugaciune. Apoi am ramas pe ganduri. Mi-am adus aminte de un pelerinaj facut la Manastirea Govora, veche vatra monahala cu incinta fortificata, cand am aflat ca obste numara nu mai mult de 16 maici, daca nu ma insel.

Intrebarea aceluia imi revine in minte, de ce infiintam manastiri noi, prin te miri de cotlon, cu cate 2-3 vietuitori, din moment ce manastiri imense si vechi, de autentica traditie monahala, abia de sunt locuite de cativa vietuitori ?! Nu stiu exact. Poate pentru ca acel "putin si bun" nu este ceva de dorit, "mult-ul" fiind mai atragator. Din pacate viata monahala autentica are numai de suferit.

Principiul "mult" este intalnit si in constructii. Isi ridica omul casa din beton, o echipeaza cu geamuri de plastic (termopan), o imbraca in polistiren expandat si, in loc sa se simta ca intr-o punga, el se simte ca intr-un palat. Casa construita din pamant sau caramida, echipata cu tamplarie din lemn si spoita cu var (deosebit de sanatos) a ajuns mult prea demodata pentru omul mandru al secolului nostru. Lipsurile noilor constructii nu sunt putine, fata de anumite avantaje ale vechilor case. Deci, "mult si prost" este cu mult mai dorit astazi decat "putin si bun".

Cand vine vorba de alimente si bauturi, "mult si prost" se afla "la el acasa". In orice magazin am intra si oricat am cauta, "putin si bun" nu vom gasi, caci "mult si prost" a ajuns pe toate rafturile. Abia in mediul rural de se mai gaseste "putin si bun", caci si acolo taranii "s-au luminat", ajungand sa foloseasca tot felul de produse chimice, pentru sporirea roadelor.

Hainele din materiale naturale si sanatoase nu mai sunt pe gustul tinerilor de astazi. Acestea fie nu se mai gasesc de nici un fel, hainele din material plastic "domnind" pe toate standurile, fie atunci cand acestea se gasesc, ele sunt sunt atat de scumpe, incat cu greu pot fi cumparate. Insa, si asa, decat "mult si prost", mai bine "putin si bun", fie acest "putin" oricat de scump. Atunci am invata cu siguranta sa pretuim o haina si o incaltaminte.

Cand vne vorba de munca, oare cati dintre noi si-ar alege muncitori care sa le lucreze "mult si prost", iar nu "putin si bun" ?! Un lucru bine facut odihneste nespus de mult, fie el si "putin", pe cand un lucru prost facut, fie el si "mult", se face prilej numai de tulburare si suparare. Cand omul face un lucru, sa il faca in asa fel incat nici un altul sa nu mai repare dupa el.

Studiile au ajuns si ele "sclave" ale principiului "mult si prost, decat putin si bun". Nenumarate materii din care elevii nu se aleg cu nimic, in locul a mai putine, insa bine facute. In facultati intalnim nenumarate cursuri obligatorii, pe care studentii se chinuie numai sa le termine cu nota de trecere, iar nu cu interesul de a dobandi cunostinte statornice, in loc de cursuri optionale, fiecare putand sa-si aleaga ce isi doreste, iar studiul sa fie cu adevarat "putin si bun".

Lumea a inceput din nou sa citeasca. Zilnic privesc zecile de carti si ziare care acapareaza atentia si mintea celor pe care ii intalnesc pe cale si, de fiecare data, imi vine in minte un cuvant auzit recent: "E mare lucru sa ai o biblioteca, dar si mai mare lucru e sa stii sa te folosesti de ea." In acelasi duh, un mare invatat al lumii antice spunea: "Citeste mult, dar nu multe."

Televiziunea nu a scapat nici ea de aceasta "boala" numita "mult si prost".

Internetul si telefonia mobila incurajeaza comunicarea ?! Nu voi nega niciodata aspectele pozitive si ajutorul real venit prin aceste mijloace moderne de comunicare, insa pierderile sunt adesea cu mult mai mari decat castigul. Astfel, in loc sa ne personalizeze si sa ne invete a comunica, acestea ne depersonalizeaza si ne instraineaza de adancimile personale ale fiecaruia dintre noi. Din ce in ce mai multe comunitati virtuale, insa din ce in ce mai putine prietenii trainice si de lunga durata.

Pe cei care ar putea sustine inca si acum faptul ca "mult-ul" este bun, oricum ar fi el, i-as trimite la un doctor care impartaseste aceasta idee a lor "mai bine mult, facut oricum, decat putin si bun". Fiind pacientii unui asemenea doctor, care nu prefera "putin si bun", cu siguranta ar ajunge sa vada lucrurile altfel, fugind dinspre "mult si prost" spre "putin si bun".

Cuvantul nostru se aplica si in camara noastra, in fiecare moment in care ne asezam la rugaciune. Rugaciunile si metaniile nu trebuiesc motivate cantitativ, ci calitativ. "Decat mult si prost, mai bine putin si bun." Calitate, iar nu cantitate, se cuvine a-i aduce lui Dumnezeu, dupa cum si noi ne dorim din partea unui prieten ceva "putin si bun", decat ceva "mult si prost". Ce-i drept, "de noi tine cantitatea, iar de Dumnezeu calitatea", insa aceasta nu trebuie sa ne faca sa ne multumim cu cantitatea, blocandu-ne in aceasta si odihnindu-ne cugetul in fata lipsei calitatii.

Teodor Danalache

19 Noiembrie 2010

Vizualizari: 8659

Voteaza:

Mult si prost vs. putin si bun 5.00 / 5 din 2 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • felicis felicisPostat la 2011-08-09 18:50

    Din pacate acest fenomen de mult si prost se manifesta in multe domenii,in ziua de astazi,vezi invatamantul universitar,etc.Cred ca motivatia este de ordin psihologic tradand dorinta de afirmare ,individualismul,competitivitate nemotivata.Desigur pozitia onesta a forurilor competente ,opinia publica trebuie sa vegheze in toate domeniile la calitate,valoare,echilibru.

  • Magdalena SovaPostat la 2010-11-22 20:53

    In societatea noastra atat de „plina” de nou, gasim tot mai rar „sortimentul de marfa:putin si bun”. Simt uneori nevoia sa contrazic aceste subiecte, sa spun ca am devenit prea critici, ca nu mai tinem cont de valori, ca in orice mediu in care ne miscam exista fiinte si lucruri de calitate, ca traditia se imbina armonios cu inovatia, ca bisericile noastre sunt pline de crestini ce cauta Calea, ce urmeaza Lumina. Din pacate realitatea ma determina sa subscriu la „multul” si „prostul” din tot ce ne inconjoara, viata aceasta tot mai mizera ne determina sa alegem lucruri ieftine, de proasta calitate. Cred ca varianta „bunului” mai are o sansa de existenta in fiinte, macar in oameni dragi sufletului nostru, e adevarat tot mai „putini” ca numar. In ceea ce priveste credinta o sadim fiecare atat cat putem, cum simtim, poate ea va ramane salvarea spre a alege fiecare din noi nu mult si prost, ci putin si bun.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact