Pocainta ne face cu adevarat fericiti

Pocainta ne face cu adevarat fericiti

Lumea in care traim, de la nivel sub-atomic pana la cel macro-cosmic, este caracterizata de o perpetua schimbare. Suntem supusi schimbarii atat la nivel material, cat si spiritual potrivit legilor sadite de Dumnezeu in creatie. La nivel fizic, schimbarea este posibila pentru ca traim in timp si spatiu, pentru ca ne miscam, pentru ca suntem vii. La nivel duhovnicesc schimbarea este posibila deoarece viata fiintelor rationale (ingeri si oameni) se manifesta in spatiul libertatii. In cazul acestora, schimbarea este conditionata de vointa. De aceea, putem vorbi atat de o schimbare exterioara, cat si de una interioara ale omului. Mai mult, sub aspect moral putem vorbi de o schimbare in rau sau in bine a omului, constand in indepartarea respectiv apropierea de Dumnezeu, "Izvorul Vietii".

Sfintii Parinti ne spun ca omul a fost creat pentru a parcurge calea "de la chip la asemanarea cu Dumnezeu”. Aceasta cale a devenit cu atat mai greu de parcurs dupa caderea omului in pacat care, a adus cu sine o schimbare majora resimtita de catre om, atat la nivel sufletesc, cat si trupesc. Vointa omului a fost robita de pacat dar nu desfiintata. De acum, Dumnezeu nu mai era "Cel dorit” de catre om, deoarece acesta s-a alipit in chip patimas de suprafata superficiala a lumii create. Cunocand pacatul,  omul ajunge sa voiasca si sa doreasca in mod posesiv, patimas.

Mantuitorul prin Intruparea Sa aduce cu Sine o noua schimbare a mintii omului, o prefacere a sa, mai ales sub aspectul vointei. In Hristos, omul voieste din nou, in chip natural si liber conform cu Dumnezeu. Sfantul Maxim Marturisitorul arata faptul ca mantuirea noastra a fost voita uman de o Persoana divina: "Iar daca S-a indumnezeit, S-a indumnezeit prin unirea fiintei Celui ce Se indumnezeia (cu fiinta Celui indumnezeit)…El arata deci deodata cu ferirea de moarte, pornirea voii omului in unire naturala cu cea dumnezeiasca impotriva mortii, datorita impletirii ratiunii naturale a voii omenesti cu modul iconomiei, prin imprimarea ei de voia dumnezeiasca…Deci Mantuitorul avea ca om o voie naturala, intiparita de voia Lui dumnezeiasca, nu opusa Lui. Caci nimic natural nu se opune voii lui Dumnezeu.”

Mantuitorul si-a inceput activitatea cu o chemare catre cei cazuti: "Pocaiti-va, caci s-a apropiat Imparatia cerurilor" (Matei 3,2). Biserica, la randul sau, cheama de doua milenii, pe toti credinciosii la pocainta (schimbarea mintii - metanoia) stiind ca nu exista om fara de pacat, dar nici mantuire fara pocainta.

Cuviosul Isaia Pustnicul ne spune in acest sens ca, "daca n-ar fi pocainta, n-ar fi nici cei ce se mantuiesc”, iar Sfantul Marcu Ascetul ca "nimeni nu e atat de bun si de milos ca Domnul; dar nici El nu iarta pe cel ce nu se pocaieste”. De aceea, nu ne putem uni cu Hristos euharistic, atat timp cat nu primim iertarea de la El prin Taina Spovedaniei.

Sfantul Grigorie Teologul ne invata ca pocainta are doua fete: "ea priveste la cele trecute si la cele viitoare; la cele trecute ca sa-ti plangi pacatele facute, iar la cele viitoare ca sa nu le mai faci. Altfel spus, ea trebuie sa ne insoteasca in cursul intregii vieti. "Precum mancam, bem, graim si auzim, tot asa de firesc suntem datori sa ne pocaim”, ne aminteste Sfantul Marcu Ascetul.

In Biserica, nu exista alte cai, dupa primirea Sfantului Botez, spre a dobandi "mintea lui Hristos” (1 Corinteni 2:16) adica "asemanarea cu Dumnezeu”, in afara Spovedaniei si Euharistiei. In acest sens, primirea constanta a acestor Sfinte Taine ale Bisericii, ne dau nadejdea ca in Ziua a Opta, "cea neinserata”, vom afla odihna in Dumnezeu, stiind ca numai atunci ne vom statornici in bine, nemaiputand exista cadere in pacat, adica schimbare sub aspect moral. Parintii Bisericii ne spun ca nu vom fi pedepsiti si osanditi in veacul viitor pentru ca am pacatuit, ci fiindca, pacatuind, nu ne-am pocait si nu ne-am intors din calea cea rea la Dumnezeu. Sfantul Ioan Damaschin exprima acest adevar, spunand ca "pocainta este o intoarcere de la cele din afara de fire, la cele dupa fire; de la diavol la Dumnezeu”.

Cati dintre noi nu am simtit ca plecam din scaunul spovedaniei parca zburand, manati de o bucurie launtrica, impacati fiind cu noi insine, cu semenii si cu Dumnezeu. Se intampla astfel deoarece ajungem sa resimtim povara pacatului aproape la nivel trupesc.  Atunci cand o lepadam prin Taina Marturisirii, ne simtim  parca mai usori.  Paradoxul omului este ca poate deveni carnal pana si in suflet, si duhovnicesc pana si in trup.

Multi crestini tind sa creada astazi ca schimbarea mintii reprezinta o caracteristica a vietii monahale si mai putin una a celei din lume. In realitate, la pocainta suntem chemati atat unii, cat si ceilalti, ea fiind necesara oricarui om care a cunoscut pacatul. Daca pocainta se lucreaza intr-un mod mai evident in viata de manastire, se intampla pentru ca monahul isi face din vederea pacatelor proprii, dar si din rugaciune, preocupari continue.

Ma intreb cum ar arata chipul lumii acesteia daca toti oamenii s-ar pocai sincer, daca si-ar intoarce mintea de la pacat la cele dumnezeiesti? In mod cert, cu totul altfel. Sfanta Liturghie nu s-ar mai sluji doar in biserici, deoarece viata insasi ar deveni "liturghie”. Lumea ar fi plina de o bucurie care nu este din ea, ci care vine de la Dumnezeu.

Omul pocait, in mod paradoxal, este om al bucuriei, chip al unei fericite tristeti. De aceea, omul pocait nu se recunoaste, cum gresit se crede, dupa chipul posomorat si capul plecat, cat dupa bucuria pe care o poarta continuu in el si pe care o impartaseste celorlalti.  Cum sa nu te bucuri atunci cand auzi din gura duhovnicului "te iert si te dezleg", precum odinioara au auzit femeia pacatoasa, slabanogul si multi altii, din gura Mantuitorului, "iertate iti sunt pacatele!"? Mai mult, pocainta aduce in noi bucuria Invierii. Prin intermediul ei, in Hristos, murim pacatului si traim lui Dumnezeu.

Lumea insa continua in a-i propune omului, in goana sa dupa fericire, o serie de schimbari mai mult sau mai putin semnificative, in timp ce Biserica, nu va inceta sa-i arate singura schimbare care il poate face partas "vesniciei fericite”. Aceasta este pocainta, schimbarea care ne face cu adevarat fericiti.

Radu Alexandru

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 11727

Voteaza:

Pocainta ne face cu adevarat fericiti 5.00 / 5 din 4 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • andriesei florentinaPostat la 2011-01-20 13:24

    Prin pocainta si spovedanie sincera dobandim harul iertarii prin preotul duhovnic, care leaga CERUL si PAMANTUL si poate sa ne dea o inima noua si un duh nou. Pacate au fost de cand este omul pe pamant, însa puterea de iertare a venit numai prin Mantuitorul IISUS si Biserica sa, prin preotii sai si prin Tainele instituite de EL. SPOVEDANIA aduce efecte binefacatoare, aduce luminare de minte si cumintenie; aduce întelepciune si putere; aduce sanatate trupeasca si sufleteasca; aduce întelegere si dragoste în familii, între parinti si copii,iubire între soti; întareste caminele tinerilor casatoriti, aduce o adevarata fidelitate conjugala, cu alte cuvinte aduce tot binele în viata unui om si iata de ce mare bine se lipseste cel care nu se spovedeste. TOATE rautatile, toate... si toate PACATELE ce se întampla în lume care produc pagube omenirii sunt datorita lipsei SPOVEDANIEI. Numai în scaunul SPOVEDANIEI omul poate fi îmblanzit cel mai bine, poate fi mangaiat cel mai mult, poate sa simta cele mai mari bucurii posibile simtirii umane, poate sa simta cu adevarat pe DUMNEZEU. Fiecare crestin trebuie sa fie constient de aceasta mare putere a TAINEI SPOVEDANIEI SFINTE, SA FIE CALAUZA CONCRETA ÎN VIATA COTIDIANA ptr ca aduce lumina în casele si în sufletele lor.

  • Ana-Maria LupuPostat la 2010-08-14 11:10

    cat de frumos si adevarat "Paradoxul omului este ca poate deveni carnal pana si in suflet, si duhovnicesc pana si in trup. " Asa este ,ne simtim usurati cand ne spovedim,plecam usurati de un munte de pietre care au stat pe inima sau/si constiinta.Dar uneori e de ajuns si simpla participare la Liturghie pentru a pleca senin de la biserica.Este o minune pe pamant Biserica si implicit sunt o minune si preotii care ne aduc liniste si pace sufleteasca.Dumnezeu sa ii ocroteasca si sa le dea har in continuare sa ne calauzeasca pe calea credintei,sa salveze din deznadejde pe cei ce au nevoie si sa ne spovedeasca cu spor!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact