Dreptul Iosif

Dreptul Iosif

Biserica Ortodoxa il praznuieste pe Sfantul si Dreptul Iosif, “logodnicul” Sfintei Fecioare Maria, in Duminica dupa Nasterea Domnului, impreuna cu Imparatul David, ca semn de cinstire, pentru ca s-a invrednicit (Iosif) a purta grija de pruncia lui Iisus si a pazi pe Pururea Fecioara Maria in timpul vietii sale.

Datele oferite de Sfintele Evanghelii in legatura cu Dreptul Iosif sunt putine, insa, atatea cate sunt ele, ne permit sa intuim maretia acestui om, chemat de Dumnezeu sa colaboreze atat de direct la taina mantuirii noastre. Ele ne spun ca Iosif era descendent al regelui David si ca locuia intr-un sat din Galileea, numit Nazaret.

Iosif era logodnicul Sfintei Fecioare Maria si era de meserie tamplar. I-a fost dat Sfintei Fecioare ca logodnic, spre a feri cinstea ei de calomnie si a fi in acelasi timp un tutore sau parinte legal al Pruncului, pe Care dansa avea sa-L nasca, dupa vestea primita de la ingerul Gavriil (Luca 1, 26-35).
Potrivit Traditiei Bisericii, dupa ce a fost dusa la Templu si cand a atins varsta casatoriei, Maria a fost incredintata pentru ocrotire unui barbat drept (parintii ei trecusera la cele vesnice).

Scopul acestei logodne nu era placerea si procreatia, ci acela de a oferi un loc sigur acestei tinere pentru a-si trai viata in rugaciune si feciorie. De aceea un candidat pentru aceasta cinste era ales dintre vaduvii in varsta.

Potrivit unei traditii iudeo-crestine foarte vechi, consemnata in mod particular de o scriere intitulata Protoevanghelia lui Iacov, in secolul II d. Hr., Iosif, din neamul lui David, era de loc din Betleem, iar in momentul cand Dumnezeu i-a poruncit prin vedenie ingereasca sa o ia pe Maria in casa sa, era vaduv si inaintat in varsta. Din casatoria anterioara Iosif a avut patru baieti si doua fete pe care ii intretinea singur. Astfel Protoevanghelia lui Iacov ne explica cine sunt asa-zisi "Frati ai Domnului“ despre care ne vorbesc Sfintele Evanghelii. Sunt fiii lui Iosif dintr-o casatorie anterioara.

Potrivit Proto-Evangheliei lui Iacov, Dreptul Iosif se afla la lucru in alta localitate, pe timpul verii, cand Maica Domnului a aflat de la Arhanghelul Gavriil ca Il va naste pe Mantuitorul Iisus Hristos. Toamna, Iosif s-a intors acasa afland-o pe logodnica sa insarcinata.

Stim din traditia iconografica a Bisericii ca Iosif s-a luptat cu indoiala. In icoana Nasterii Domnului, de obicei in coltul inferior, il putem zari pe dreptul Iosif pe ganduri, vorbind cu un un om care pare a fi un pastor. Acel om reprezinta indoiala.

Si de ce nu s-ar fi luptat Dreptul Iosif cu indoiala? Buna Vestire a avut loc doar intre Arhanghelul Gavriil si Fecioara Maria. Potrivit Evangheliei, verisoara ei Elisabeta era singura care stia de faptul ca este insarcinata (si aceasta prin revelatie). Iosif va fi fost uimit de aceasta veste pe care a primit-o cand a sosit acasa.

Sub multe chipuri, Iosif se afla intr-un bucluc. Maria era o binecunoscutra fecioara. Insa in mai putin de un an dupa ce Dreptul Iosif a primit cinstea de a o ocroti aceasta este aflata insarcinata in casa sa. La ce se putea gandi? In mod cert, gandurile si intrebarile l-au asaltat pe Dreptul Iosif.

Evanghelia dupa Matei ne spune ca acesta a vrut sa o paraseasca in secret. Trebuie sa remarcam faptul ca Iosif este numit un om “drept”. Normal noi asociem dreptatea cu aplicarea legii. Insa Iosif nu cauta sa aplice legea.

Potrivit Legii lui Moise, o femeie logodita care era aflata insarcinata trebuia sa fie ucisa cu pietre. Insa Iosif nu cauta sa aplice legea. Termenul “drept” nu se refera la dreptate asa cum il intelegem adesea. Dreptatea pentru Iosif inseamna sa arate mila. Dreptatea pentru Iosif inseamna sa o indeparteze pe Fecioara Maria.

Abia apoi ingerul i se arata in vis lamurindu-i taina zamislirii ei de la Duhul Sfant, spunandu-i totodata, ca Pruncul ce Se va naste este insusi Fiul lui Dumnezeu si El Se va numi «Emanuel», care inseamna «Dumnezeu este cu noi», precum si «Iisus», «Care va mantui poporul de pacate» (cf. Matei 1, 19-25 si Luca 1, 26-35).

De ce a asteptat insa ingerul? Nu putea Iosif sa aiba acelasi vis cu doua zile sau trei mai devreme, - in noaptea de dinaintea sosirii sale acasa? De ce a asteptat ingerul pana dupa ce Iosif s-a luptat cu indoiala, furia si frustrarea? Ingerul a asteptat deoarece Iosif era un om drept, deoarece astfel i-a permis lui Iosif sa se lupte pentru a arata mila in fata indoielii, pentru ca dreptatea lui Iosif sa se manifeste.

Incredintandu-se Iosif de aceasta taina, drept fiind si temator de Dumnezeu, si-a indeplinit rolul asumat de parinte sau tutore in fata legii si a lumii, si pastrand in inima lui taina. Incat chiar acolo unde Iosif este numit «barbatul» Mariei sau «tatal lui Iisus» (Luca 4, 22; Ioan 6, 42), trebuie sa intelegem pe tatal in fata Legii si nu tata natural.

De aceea, Sfantul Evanghelist Luca, exprimand credinta generala despre acest fapt, spune clar: «Iisus... fiind, precum se socotea, fiu al lui Iosif» (Luca 3, 23). Deci numai «se socotea» dar nu era fiul lui natural. De altfel, niciodata nu spun Evangheliile «Iosif si fiul lui».

Cand ingerul Domnului ii vesteste sa fuga in Egipt de teama lui Irod care cauta sa-L ucida pe Pruncul Iisus si apoi cand e vorba sa vina din Egipt, ii spune lui Iosif: «Ia Pruncul si pe Mama Lui si fugi» ; sau, la inapoiere : «Ia Pruncul si pe Mama Lui si mergi in pamantul lui Israel, caci au murit cei ce cautau sufletul Pruncului» (Marcu 2, 13, 20); nu zice insa: «Iosife, i-ati fiul si nevasta», cum ar fi trebuit sa se spuna daca el ar fi fost cu adevarat tatal natural al Lui.

De la ducerea la templu, cu Iisus, la 12 ani ai Sai, nu se mai stie nimic de Iosif, ceea ce inseamna ca el murise. Taina paternitatii lui Iosif consta in faptul ca adevaratul Parinte al lui Iisus este Dumnezeu Insusi, Care L-a nascut din tata fara mama din vesnicie, si din mama fara tata in istorie prin puterea Duhului Sfant. Acest paradox este evidentiat de Sfintele Evanghelii, mai ales de evanghelistii Matei si Luca, care remarca in mod explicit ca Iisus Domnul a fost zamislit prin puterea Duhului Sfant. Pentru evanghelisti, asadar, Iosif este tatal adoptiv al lui Iisus, din incredintarea lui Dumnezeu.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

17 Decembrie 2013

Vizualizari: 13169

Voteaza:

Dreptul Iosif 5.00 / 5 din 4 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact