Sarbatoarea Sfantului Serghie de Radonej

Sarbatoarea Sfantului Serghie de Radonej

Pe 25 septembrie îl prăznuim şi pe Sfântul Serghie de Radonej, despre care putem spune că este cel mai mare Părinte duhovnic al întregii lumi slave şi chiar mai mult decât al lumii slave. El a trăit în veacul al XIV-lea, unul dintre cele mai importante din istoria Bisericii Ortodoxe, caracterizat prin ceea ce se numeşte mişcarea isihastă, care a însemnat o reînnoire spirituală bazată pe practicarea rugăciunii lui Iisus, cu punctul de plecare în monahismul athonit, rugăciune trăită şi interiorizată cu adevărat sub forma unei rugăciuni permanente şi continue, un instrument de transfigurare a întregii fiinţe umane. Această mişcare a depăşit însă cu mult graniţele Sfântului Munte, răspândindu-se în toată lumea ortodoxă, greacă, românească şi slavă, la slavii din Balcani, din Serbia şi din regiunile învecinate, şi mai cu seamă în Rusia, la Kiev şi Moscova si în partea de nord.

Sfântul Serghie de Radonej face parte din această mişcare. El şi-a început viaţa monahală în singurătatea pădurii, înconjurat de animalele sălbatice. Se aminteşte adesea imaginea, mult mai târzie, a Sfântului Serafim de Sarov care, în veacul al XIX-lea, era vizitat de un urs cu care mânca împreună pâine. Sfântul Serafim de Sarov nu făcea altceva decât să reînnoiască un gest despre care citim deja în Viaţa Sfântului Serghie de Radonej care a trăit în mijlocul pădurii şi al animalelor sălbatice pe care le îmblânzea când le întâlnea. Trăia în mijlocul lor asemenea lui Aclam în rai. Apoi s-au adunat în jurul lui ucenici, pădurea a mai fost tăiată, s-a întemeiat o mănăstire în jurul căreia s-au instalat mai mulţi ţărani, iar Sfântul Serghie a acceptat această modificare. Cu toate acestea, nu şi-a pierdut ţelul unei rugăciuni pline de râvnă şi nici dragostea de singurătate.

In acea perioadă, patriarhul Constantinopolului de care depindea Biserica Rusă care nu era încă autocefală, Sfântul Filotei, a început o corespondenţă cu Sfântul Serghie, cerându-i să-şi transforme mănăstirea într-una cu viaţă cenobitică, cu adevărat de obşte. Până atunci, în Rusia, viaţa de obşte se pierduse, deşi ea existase la origini, monahismul înrădăcinându-se aici sub influenţa Muntelui Athos, unde primiseră tradiţia monahală întemeietorii Mănăstirii Peşterilor de la Kiev (sau Lavra Pecerska), Sfinţii Antonie şi Teodosie, şi care era o mănăstire cenobitică. însă după aceea şi până la Sfântul Serghie, monahii deveniseră din ce în ce mai independenţi şi duceau o viaţă idioritmică. La îndemnul Sfântului Filotei, Patriarhul Constantinopolului, Sfântul Serghie a restabilit viaţa de obşte în mănăstirea sa, fără a renunţa la viaţa de rugăciune de la chilie, privilegiind o viaţă cu adevărat contemplativă, caracterizată prin invocarea permanentă a numelui lui Iisus. Ea era însoţită şi ele o viaţă deschisă spre iubirea milostivă faţă de aproapele, de primire a pelerinilor, a tuturor oamenilor care veneau de pretutindeni la mănăstire, deoarece se crease atunci o axă de pelerinaje ce ducea de la Moscova în nordul Rusiei şi care trecea şi pe la mănăstire. In plus, încă din timpul vieţii Sfântului Serghie, mănăstirea sa devenise un adevărat loc de pelerinaj, în care credincioşii erau primiţi cu dragoste. Ei puteau participa, pe de o parte, la viaţa liturgică a mănăstirii şi, totodată, se puteau împărtăşi şi din viaţa duhovnicească a Sfântului, prin sfaturile duhovniceşti pe care le primeau de la dânsul. Sfântul Serghie răspândea în jurul lui blândeţe, bunătate, smerenie şi se bucura de o reputaţie duhovnicească ieşită din comun. Numeroase mănăstiri au fost create cu timpul de ucenicii lui, mănăstiri care au putut reveni adesea, şi datorită întemeierii lor în pădurile din nordul Rusiei, la idealul străvechi al singurătăţii. Alţi ucenici ai Sfântului au întemeiat mănăstiri şi mai aproape de oraşe, ce puteau primi astfel, prin pelerini, toate nevoile şi neputinţele societăţii omeneşti.

In felul acesta, monahismul s-a dezvoltat în continuare în Rusia, atât aproape de oraşe, cât şi în locuri izolate din singurătate, până la sfârşitul veacului al XVIII-lea, când ţinuturile ruseşti au început să se confrunte cu mari dificultăţi în plan religios şi monahal datorită pătrunderii ideilor iluministe noi, care în Franţa av eau să ducă la Revoluţia franceză. Acest luc ru ba determinat pe un călugăr din Ucraina, de tradiţie rusească, să se ducă mai întâi în Sfântul Munte şi să se întoarcă apoi în Moldova, în partea de nord a României. Este vorba despre Sfântul Paisie Velicicovski care a transmis această tradiţie monahală care nu dispăruse complet, reînsufleţind-o şi făcând-o să cunoască o dezvoltare cu totul extraordinară mai cu seamă în Moldova de unde s-a extins apoi în toată România de azi. Aceasta a reprezentat punctul de plecare al dezvoltării unei mari tradiţii monahale în România, care s-a hrănit din ea vreme îndelungată, tradiţie reînsufleţită şi revigorată chiar în timpul perioadei comuniste de marii duhovnici ai acestui popor, trecuţi între timp la Domnul, dar care rămân pentru noi adevărate modele, a căror învăţătură ne-a fost transmisă mai ales prin Părintele Ioanichie Bălan, autorul unor minunate cărţi despre aceşti sfinţi, adevăraţi rugători. Aceşti sfinţi pot reprezenta în zilele noastre, şi pentru România şi pentru Franţa, repere autentice de învăţătură şi viaţă duhovnicească care să ne întărească mereu.

Şi observăm în prezent, ca un plan neaşteptat al Proniei lui Dumnezeu, o prezenţă foarte puternică şi numeroasă a românilor în Occident: statisticile vorbesc despre mai multe milioane de ortodocşi români stabiliţi în Europa Occidentală. Şi aşa cum în anii '20 emigraţia rusească şi apoi exodul grecilor alungaţi din Asia Mică au putut contribui la reînrădăcinarea Ortodoxiei în Franţa, cred că această prezenţă românească de la noi, dar şi din Spania, Italia şi întreaga Europă occidentală reprezintă un mijloc prin care Domnul a binevoit, conform unui plan dumnezeiesc, să impulsioneze viaţa Bisericii, să revigoreze credinţa ortodoxă în Occidentul nostru. In acelaşi timp, cred că şi pentru ortodocşii români contactul cu Occidentul - dacă el are loc sub semnul discernământului şi al dreptei socoteli, deoarece Occidentul vehiculează şi învăţături otrăvitoare foarte periculoase contactul dintre Ortodoxia românească şi mica Ortodoxie încă foarte tânără din Franţa (ale cărei începuturi se situează în anii ’20 ai veacului trecut) poate fi unul îmbogăţitor de ambele părţi.

Pentru a reveni la Sfântul Serghie, el a avut o vedenie minunată cu un stol de păsări adunate în preajma mănăstirii, urmată de revelaţia lăuntrică, interioară, că aceste păsări îi închipuiau pe numeroşii monahi care aveau să se adune în mănăstirea sa, devenita de altfel, de-a lungul veacurilor, un adevărat centru duhovnicesc, un far pentru întreaga Rusie. Şi mă întorc acum cu gândul la pescuirea minunată: Domnul poate provoca, dacă binevoieşte, o pescuire minunată, poate înmulţi toţi peştii duhovniceşti, cum îi numeau primii creştini pe cei care erau botezaţi. Să ne ajute Domnul să avem o pescuire minunată în ţările noastre din Europa Occidentala, în care să se reînrădăcineze credinţa, această credinţă atât de ameninţată, după cum spuneam adineauri, de o mulţime de învăţături otrăvitoare prezente peste tot. Insă flacăra credinţei este încă vie şi cred că această întâlnire dintre România creştină şi Franţa ortodoxă poate fi garanţia unei înnoiri importante, cu condiţia să păstrăm înlăuntrul nostru cu fidelitate credinţa şi prezenţa Sfântului Duh pe care îl primim la botez.

Arhim. Placide Deseille

Fragment din cartea "Cununa binecuvântată a anului creştin", Editura Doxologia

Cumpara cartea "Cununa binecuvântată a anului creştin"

 

Pe aceeaşi temă

24 Septembrie 2018

Vizualizari: 1858

Voteaza:

Sarbatoarea Sfantului Serghie de Radonej 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact