Sfanta Clotilda si Regele Clovis

Sfanta Clotilda si Regele Clovis

Sfânta Clotilda şi Regele Clovis

3 iunie

Franţa, sec. al V-lea-al Vl-lea

Sfânta Clotilda a fost fiica regelui Chilperic al burgunzilor, care spre sfârşitul veacului al cincilea au fost evanghelizaţi de Sfântul Remighie din Reims (13 ianuarie şi 1 octombrie), cunoscut ca Apostolul francilor. Mama ei, Caretana, era cunoscută pentru evlavia sa arzătoare. Clotilda s-a născut în anul 474 la Lyon şi probabil că a fost botezată de Sfântul Remighie.

Când avea vreo şase ani, părinţii şi mai mulţi unchi ai ei au fost ucişi de către fratele cel mai în vârstă al tatălui ei, Gondebald, care râvnea să conducă ţinuturile lor. Ea a fost crescută creştineşte la curtea unui alt frate al tatălui ei.

In 492 ea s-a măritat cu marele Clovis, ce ajunsese regele francilor salieni în anul 481, la vârsta de cincisprezece ani. De îndată, ea a început a căuta să-şi călăuzească soţul păgân către mântuitoarea credinţă în Iisus Hristos. După o altă Viaţă a ei,

„Inteligenţa, frumuseţea, blândeţea, modestia şi evlavia ei au făcut-o foarte iubită de toate regatele învecinate, iar regele Clovis I, supranumit Cel Mare, regele biruitor al francilor, a cerut şi a obţinut mâna ei. Ea şi-a cinstit soţul său regesc, învăţând cum să îmblânzească caracterul lui războinic prin blândeţea creştină, s-a acordat la umorul lui în lucruri care îi erau indiferente, şi, ca să-i câştige mai bine afecţiunea, a făcut acele lucruri subiect al discursului şi laudelor ei care îi provocau, după cum ştia ea, cea mai mare desfătare'."

Când s-a născut primul lor copil, Clovis a primit ca el să fie botezat, dar curând apoi pruncul a murit. Aceasta a îndârjit inima tatălui împotriva credinţei tinerei sale soţii, dar ea nu a încetatu se ruga pentru soţul ei şi a încerca să-l câştige pentru Hristos prin dragostea şi virtutea sa.

Curând s-a născut al doilea copil. Clovis a primit în silă să fie botezat, iar când pruncul s-a îmbolnăvit la puţină vreme, îndată tatăl său a dat vina pe apa sfinţită. Dar Clotilda s-a rugat cu înfocare şi Dumnezeu a cruţat copilul.

Doi ani mai târziu, Clovis s-a aflat în mijlocul unei aprige bătălii cu alemanii, un alt trib franc din Galia. Oastea regelui suferea pierderi grele şi era în pragul unei înfrângeri cumplite, când Clovis şi-a adus aminte de Dumnezeul soţiei sale. Ridicându-şi ochii spre cer, a strigat:

„Iisuse Hristoase, Clotilda spune că Tu eşti Fiul Dumnezeului Celui viu. Se zice că ajuţi pe cei în necazuri şi dăruieşti biruinţă celor ce îşi pun nădejdea în Tine. In chip nefăţarnic cer ajutorul Tău. De îmi vei dărui biruinţa asupra vrăjmaşilor, voi crede în Tine şi mă voi boteza întru numele Tău. Pe Tine Te chem acum. Sunt dornic a crede în Tine, numai de aş putea să scap din mâinile vrăjmaşilor mei. Am strigat şi către zeii mei, dar mi-este limpede că nu mă mai ajută. Acum cred că nu au nici o putere, de vreme ce nu vin să izbăvească pe slujitorii lor." Sfârşindu-şi rugăciunea, regele a văzut cum alemanii începeau să fugă. Regele lor a fost ucis, iar ei s-au predat.

Bucuros, Clovis s-a întors acasă şi i-a spus soţiei tot ce făcuse Hristos pentru el şi ostile lui. Ea a trimis după Episcopul Remighie, care a venit şi l-a învăţat pe Clovis, pregătindu-l pentru botez. In ziua de Crăciun a anului 496, cu un fast şi o strălucire cutremurătoare, regele a păşit în apele botezului spre a se curăţi de păcatele sale.

Episcopul Remighie i-a spus: „Pleacă-ţi semeţul tău cap cu umilinţă, slujeşte pe cele ce le-ai ars şi arde pe cele ce le-ai slujit."

Mai bine de trei sute dintre ostaşii regelui s-au botezat în acea zi, împreună cu două din surorile sale. Neclintitele rugăciuni ale Clotildei pentru soţul ei au adus multă roadă. Nicetius din Treves avea să scrie mai târziu nepoatei lui Clovis: „Ai învăţat de la străbuna ta Clotilda, cea de fericită pomenire, cum l-a tras la credinţă pe falni-
cui ei soţ şi cum el, bărbat cu minte ageră, nu s-a lăsat până ce nu a fost încredinţat de adevăr."

De atunci şi până la sfârşitul vieţii, regele Clovis a lucrat îndeaproape cu episcopii Franţei spre a pune temelie tare adevăratei credinţe. Ajutat de felurite semne minunate ale ajutorului dumnezeiesc, el l-a înfrânt pe Alaric şi pe vizigoţi, ceea ce a contribuit la înlăturarea înrâuririi păgâne şi ariene din partea de răsărit şi de miazăzi a Franţei.

Alcătuirea de către el a codului Legii Salice, iscusinţa sa de luptător şi chivernisitor, lucrarea sa de pionierat în contopirea felului de viaţă teuton cu cel roman, ca şi sprijinul activ dat credinţei creştine au pus temeiul naţiunii moderne a Franţei. El a murit cu pace în anul 511, la vârsta de patruzeci şi cinci de ani.

Clotilda a părăsit atunci Parisul spre a trăi la Tours, unde a ajuns călugăriţă în marea mănăstire a Sfântului Martin (11 noiembrie şi 12 octombrie), căci avea mare evlavie la acest sfânt din nordul Franţei. Acolo şi-a trăit restul zilelor în rugăciune şi slujirea săracilor, dar şi-a păstrat înrâurirea şi în treburile lumeşti.

Din nefericire, ne spune Sfântul Grigorie din Tours (17 noiembrie), în anul 523 ea şi-a îndemnat cei patru fii, care moşteniseră câte o parte din regatul tatălui lor, să poarte război cu Sigismund, regele creştin al Burgundiei, al cărui unchi îi ucisese părinţii şi fraţii cu mai mulţi ani în urmă. Expediţia a avut ca urmare moartea lui Sigismund şi a familiei sale; mai târziu el a fost recunoscut ca sfânt şi mucenic (1 mai).

Clotilda a suferit din greu pentru rolul pe care se pare că l-ar fi avut în acest act de răzbunare, căci curând după aceea fiii ei s-au întors unul împotriva celuilalt, într-un sângeros război nimicitor. Ea s-a îngrijit să ocrotească şi să crească pe unul dintre nepoţii ei, care a devenit Sfântul Cloud (7 septembrie).

Intr-o zi, cam cu o lună înainte de a muri,

„Sfânta Clotilda a aflat că cei doi fii ai ei, Childebert şi Clotaire, se duşmăneau şi erau în pragul bătăliei. Chinuită de suferinţă, Sfânta Clotilda şi-a petrecut întreaga noapte în rugăciuni înaintea raclei Sfântului Martin, cerând lui Dumnezeu să pună capăt luptei. Rugăciunile sfintei au fost ascultate chiar a doua zi, pe când ostile se aflau faţă în faţă pe câmpul de bătaie. Inainte să înceapă lupta, s-a iscat o furtună atât de straşnică, încât ostile s-au risipit să se adăpostească".

Sfânta Clotilda a părăsit necazurile lumii acesteia, cu mare nădejde întru cea viitoare, în anul 545.

David si Mary Ford

Casatoria - cale spre sfintenie; Editura Sophia

Cumpara cartea "Casatoria - cale spre sfintenie"

 

18 Mai 2018

Vizualizari: 1570

Voteaza:

Sfanta Clotilda si Regele Clovis 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact