Sfantul Anatolie cel Batran de la Optina

Sfantul Anatolie cel Batran de la Optina

Sfantul Anatolie cel Batran de la Optina este unul dintre Cuviosii care s-au nevoit duhovniceste si au sfintit pamantul Manastirii Optina, din Rusia. Nascut in data de 24 martie 1824, intr-un sat din regiunea Kaluga, si trecut la cele vesnice in ziua de 25 ianuarie 1894, acest cuvios barbat s-a nevoit in vremea Cuviosilor Macarie si Ambrozie, celui din urma fiindu-i chiar ucenic de chilie.

Manastirea Optina este una dintre cele mai mari si renumite manastiri de calugari din intreg Rasaritul Ortodox. Aceasta se afla in Rusia Centrala, la aproximativ 130 de kilometri de Moscova si la mica distanta de localitatea Kozelsk. Ea este considerata a fi centrul spiritualitatii Bisericii Ortodoxe Ruse, inca din secolul al XIX-lea. Obstea acestei manastiri a dat lumii multi sfinti cuviosi parinti.

Sfantul Anatolie cel Batran de la Optina

Alexei Moisevici Zertalov, dupa numele sau de mirean, s-a nascut in data de 24 martie 1824, in localitatea Bobali, din regiunea Kaluga. Tatal sau, care slujea ca diacon, in biserica satului, l-a crescut pe tanarul Alexei in frica de Dumnezeu, invatandu-l sa aibe dreapta credinta si evlavie fata de cele sfinte.

Ajungand la varsta potrivita, tanarul Alexei s-a inscris la Seminarul din Kaluga, pe care l-a si terminat cu bine. Terminand studiile, el nu a continuat slujirea tatalui sau, ci s-a angajat intr-un loc de munca oarecare. Imbolnavindu-se de tuberculoza, boala care era foarte grava in acea vreme, el a fagaduit lui Dumnezeu ca, daca se va tamadui, va intra in manastire.

Scapand de boala cea grea, in vara anului 1853, cu binecuvantarea parintilor sai, tanarul Alexei a intrat pe poarta Manastirii Optina. In acea vreme, sihastria era condusa de Cuviosul Macarie, care, vazand credinta parintilor lui Alexei, i-a fericit pentru binecuvantarea data fiului lor. Cunoscand ca nu mai are mult de trait, staretul Macarie l-a indreptat pe fratele Alexei spre Cuviosul Ambrozie, care i-a urmat in staretie.

Dupa aproape zece ani de ascultare si nevointe, in data de 17 noiembrie 1862, fratele Alexie a fost tuns in monahism, primind numele de Anatolie. In primii ani, el a fost randuit sa slujeasca la trapeza, unde, avand atata dragoste si lepadare de sine, slujea pelerinilor pana ce nu mai avea putere nici sa ajunga la chilie, adesea adormind pe lemnele din bucatarie. Dupa o vreme, el a fost randuit la arhondaric, unde slujea pelerinilor cu aceeasi dragoste.

In anul 1870, dupa opt ani de nevointe monahale, Cuviosul Anatolie a fost hirotonit intru ieromonah, dupa care a fost trimis in manastirea din Orlovsk, ca duhovnic si arhimandrit, insa cuviosul a refuzat, preferand sa ramana in Sihastria Optina.

In scurt timp, el a ajuns ucenic de chilie al Cuviosului Ambrozie, iar din anul 1874 a fost numit conducator duhovnicesc al obstii. Totodata, el a fost indemnat sa se ingrijeasca si de obstea de maici din Manastirea Samordino. El era renumit pentru compatimirea de care dadea dovada, in fata suferintei cuiva neputand ramane inert; ajungea, uneori, chiar sa-l doara capul si inima, din prea multa mila si grija.

Cuviosul Anatolie ii indemna pe toti sa citeasca scrieri duhovnicesti si sa participe cu atentie la cantarile liturgice, caci astfel rugaciunea se poate naste mai cu usurinta. Pe langa dragostea si compatimirea de care dadea dovada, Cuviosul era daruit de Dumnezeu cu mari daruri duhovnicesti, precum discernamantul si cunoasterea inimilor, dar si darul tamaduirii celor afectati de pacat si de boala.

Cuviosul Ambrozie a trecut la cele vesnice in ziua de 10 octombrie 1891, iar ucenicul sau, Cuviosul Anatolie a inceput sa se imbolnaveasca tot mai mult de pe urma durerii suferite din pricina despartirii de parintele sau. Astfel, patimind cu rabdare si smerenie crucea bolilor, cuviosul a trecut la cele vesnice in data de 25 ianuarie 1894, in timpul citirii rugaciunii pentru iesirea sufletului, dupa ce, mai inainte, in data de 15 decembrie 1893, a fost randuit in schima cea mare.

"O, preaslaviti drepti ai lui Hristos, Cuviosilor Parinti si Stareti, Moise, Antonie, Isaachie, Ilarion, Anatolie; Iosif si al doilea Isaachie, Leon, Macarie, Ambrozie, Varsanufie, al doilea Anatolie, Nectarie si Nicon, ca sapte stalpi si sapte luminatori ati stralucit in Sihastria de la Optina! Auziti aceasta rugaciune a noastra si pogorati-ne de la Hristos dar de smerenie si pomenire a mortii, sa ne izbaveasca cu harul Sau de tot raul si sa ne invredniceasca de sfarsit crestinesc pe toti care ii cantam Lui: Aliluia!"

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

13 Februarie 2013

Vizualizari: 2595

Voteaza:

Sfantul Anatolie cel Batran de la Optina 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486
Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486 De la cele mai vechi mențiuni ale minunii din Betania până la legendele și dramele liturgice occidentale, de la comentariile Părinților Bisericii la rescrierile antice și medievale, de la arta paleocreștină la Giotto, Caravaggio, Van Gogh și Rouault 90.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
In lumea rugaciuni
In lumea rugaciuni În rugăciune ține-te de regula urmă­toa­re: mai bine să spui cinci cuvinte din inimă decât nenumărate cu limba. Când bagi de seamă că inima ta e rece și n-ai chef să te rogi, oprește-te, încălzește-ți inima cu oarecare imagi­ne vie – de pildă, cea a 15.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact