Sfintii Zenovie si Zenovia

Sfintii Zenovie si Zenovia

Sfinţii Zenovie si sora lui, Zenovia, s-au născut din părinţi dreptcredincioşi, pe nume Zenovie şi Tecla, în cetatea numită Egeea, în ţinutul Ciliciei, din Asia Mică, în prima jumătate a secolului al III-lea după Hristos. Când cei doi fraţi erau încă tineri, părinţii lor au adormit în Domnul, lăsându-le multe averi. Atunci ei, văzând deşertăciunea acestei lumi, s-au sfătuit ca, lăsând toate, să urmeze lui Hristos. De aceea, Zenovia a încredinţat fratelui ei partea sa de avere, pentru a fi împărţită celor nevoiaşi, şi vieţuia în sărăcie de bună voie şi în linişte, păzindu-şi fecioria pentru Mirele ceresc şi având ajutor pe Dumnezeu, care o apăra de toate ispitele trupului, ale lumii şi ale diavolului. Iar Zenovie, luând amândouă părţile de avere, le-a împărţit celor lipsiţi, încât a ajuns şi el ca unul dintre săraci.

Dar Dumnezeu, Cel ce poartă grijă de sărmani şi nu-i părăseşte pe cei ce nădăjduiesc în El, i-a dăruit lui Zenovie darul de a tămădui bolile, de a izgoni duhurile necurate din oameni, de a mângâia pe cei mâhniţi şi de a-i ajuta pe cei aflaţi în primejdie.

Astfel, prin rugăciunea şi binecuvântarea sa, Sfântul a vindecat de cancer la piept pe o femeie credincioasă din Antiohia, precum şi pe soţia dregătorului păgân Indos din altă
cetate. Această minune a adus la Hristos pe cea vindecată, pe soţul ei şi pe copiii lor, botezându-se toţi în dreapta credinţă. Pentru aceste fapte bune şi faceri de minuni, Sfântul Zenovie a fost ales episcop în acea cetate, conducând bine Biserica lui Dumnezeu, ajutând şi neîncetat făcând bine poporului şi tămăduind pe cei neputincioşi. In timpul persecuţiei împotriva creştinilor, poruncită de împăratul Diocleţian (284-305), în părţile Ciliciei a venit un dregător crud, cu numele Lisias, ca să-i chinuiască pe toţi cei ce mărturiseau numele lui Hristos. Mai întâi au fost prinşi trei tineri creştini, fraţi după trup, Claudiu, Asterie şi Neon, pe care i-a chinuit în multe feluri, iar pe urmă i-a pironit pe cruce, afară din cetate (pomeniţi, împreună cu sora lor, Neonila, în 30 octombrie).

Atunci, auzind Lisias despre Sfântul Zenovie, episcopul creştinilor, a trimis pe ostaşi să-l prindă şi, aducându-l înaintea sa, i-a zis: „Iţi pun înainte două lucruri: viaţa şi moartea. Viaţa, dacă te vei închina zeilor, şi moartea, dacă nu te vei închina. Deci să-ţi alegi ceea ce voieşti: sau să aduci jertfă zeilor noştri şi vei fi viu, ba încă te vei bucura şi de cinste de la noi, sau, de vei rămâne în nesupunerea ta, îndată vei fi supus cumplitelor chinuri şi vei muri amarnic". Iar Sfântul Zenovie cu îndrăzneală a răspuns: „Viaţa vremelnică, fără Hristos, nu este viaţă, ci curată moarte; iar moartea pentru Hristos nu este moarte, ci viaţă fără de moarte. Deci, mai bine vreau să mor pentru Hristos cu moarte vremelnică şi în veci să să fiu viu întru El, decât să mă lepăd de El pentru vremelnica viaţă şi în veci să fiu chinuit în iad".

Auzind acestea, dregătorul a poruncit ca pe Sfânt să-l dezbrace şi, spânzurându-l pe un lemn, să fie bătut fără milă şi să-i străpungă trupul cu aşchii de lemn. Atunci, aflând sora lui, fericita Zenovia, că fratele ei, Sfântul Zenovie, pătimeşte pentru Hristos, a alergat la locul unde era chinuit şi, văzându-l rănit, s-a aprins de râvnă sfântă şi a înaintat spre chinuitor, zicând: „Sunt creştină şi îl mărturisesc pe acelaşi singur Dumnezeu şi pe Domnul nostru Iisus Hristos, ca şi fratele meu. Deci, porunceşte să mă chinuie şi pe mine ca pe fratele meu cel iubit, că acelaşi pahar al pătimirilor voiesc şi eu să-l beau şi cu aceeaşi cunună să mă încununez".

Iar chinuitorul, mirându-se de acea îndrăzneală a Sfintei Zenovia, i-a zis: „O, femeie, nu dori a te pierde pe tine şi nu veni la o necinste ca aceasta, unde ai să rabzi ruşine şi durere, căci vom porunci ca să fii dezbrăcată şi îndată te vei umple de ruşine şi, când vom începe să-ţi chinuim trupul tău, grele dureri te vor cuprinde. Deci te sfătuiesc: jertfeşte zeilor şi te'vei izbăvi de toate răutăţile".

Iar Sfânta a răspuns: „Mai mare ruşine aduce goliciunea sufletească, decât cea trupească, şi mai dureroase sunt chinurile veşnice, decât cele vremelnice. Deci, de vreme ce în Hristos m-am îmbrăcat (Galateni 3, 27) şi m-am răstignit cu Hristos (Galateni 2, 20), nu mă tem de mâinile chinuitorilor.

Fă ce voieşti, că nu mă vei întoarce de la Hristos, Domnul meu". Iar prigonitorul îndată a poruncit să o dezbrace şi s-o bată la fel ca pe Sfântul Zenovie, fratele ei. Apoi au pregătit un pat de fier înroşit în foc şi pe acela i-au întins pe amândoi şi au pus foc dedesubt, zicându-le în batjocură: „Să vină Hristos ca să vă ajute". Iar Sfinţii răspundeau: „Iată, Hristos al nostru este cu noi, dar tu nu-L vezi, din pricina întunericului necredinţei tale. Iată, El ne răcoreşte cu rouă din cer a harului Său şi nu ne îngrijim de chinuri".

După aceasta, i-au aruncat într-un cazan clocotit, dar Sfinţii au rămas nevătămaţi si, stând ca într-o apă călduţă, cântau psalmul lui David: „Ne-ai izbăvit pe noi, Doamne, de cei ce ne necăjesc şi pe cei ce ne urăsc i-ai ruşinat" (Psalm 43, 9). La sfârşit, chinuitorul a poruncit ca ei să fie scoşi afară din cetate şi să li se taie capetele.

Iar Sfinţii au mers la moarte cu bucurie nespusă şi, sosind la locul unde aveau să fie tăiaţi, s-au rugat, zicând: „Mulţumim Ţie, Doamne Dumnezeul nostru, că ne-ai învrednicit să ne ostenim cu nevointă bună, alergarea s-o săvârşim şi credinţa s-o păzim (cf. 2 Timotei 4, 7). Deci, fă-ne părtaşi slavei Tale şi numără-ne în ceata celor ce au bineplăcut sfântului Tău nume, că binecuvântat eşti în veci". Când au sfârşit rugăciunea, îndată s-a auzit un glas din cer, făgăduindu-le lor cununi si chemându-i întru odihna cea veşnică.

La auzul acestui glas, mulţi dintre cei care erau de faţă au crezut în Hristos. Apoi călăii au tăiat capetele Sfinţilor, iar trupurile lor zăceau neîngropate, însă noaptea le-au luat în taină preoţii Ermoghen şi Gaius şi le-au îngropat cu cinste într-o peşteră unde se ascundeau creştinii de frica prigonitorilor.

Astăzi, părticele din sfintele lor moaşte se păstrează la Mănăstirea Kykkos din Cipru şi la Mănăstirea Kato Xenia din Grecia, iar, în ţara noastră, la Mănăstirea Nechit, din judeţul Neamţ.

Pentru rugăciunile Sfinţilor Tăi, Hristoase Dumnezeule, miluieşte-ne pe noi. Amin.

Pe aceeaşi temă

31 Mai 2022

Vizualizari: 1789

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact