Teodor Marturisitorul si Cuviosul Teofan

Teodor Marturisitorul si Cuviosul Teofan

Teodor şi Teofan s-au născut în Palestina, în cetatea Ierusalimului, din părinţi de neam bun, a căror singură avere era numele de creştini. Rod bun, de copilandri Teodor şi Teofan au arătat înţelepciune. Nu le plăceau jocurile copilăreşti şi nu era pentru ei privelişte mai plăcută decât sfintele icoane, podoabele bisericeşti. Părinţii i-au dus în Mănăstirea Sfântul Sava şi i-au dat în grija unui preot, spre a dobândi învăţăturile dumnezeieşti. Amândoi sârguiau la învăţătură. Dar Teodor, fiind mai mare, în scurtă vreme a sfârşit de învăţat carte şi a plecat din mănăstire. Apoi şi-a găsit un dascăl bătrân şi înţelept, de la care a deprins filosofia cea din afară.

Intors la Mănăstirea Sfântul Sava, s-a călugărit, lucrând toate cele plăcute lui Dumnezeu. Cine era mai fără răutate? Cine păzea mai bine vremea vorbirii, a tăcerii şi a fiecărui lucru? Cine îşi oprea ochiul, limba şi năvălirea gândurilor ca Teodor? Pentru acestea patriarhul l-a hirotonit preot şi astfel mănăstirea îl avea albină harnică, ce aduna cu sârguinţă mierea faptelor bune.

In vremea aceea apăruse rătăcirea iconoclastă.

Impăratul Leon Armeanul, îndemnat de ereticul Teodot, cu gând rău, a început război împotriva icoanelor. Şi pe cei ce nu-i ascultau rătăcirile şi nu se plecau voii sale îi surghiunea. A început cu sfinţitul patriarh Nichifor, care îi pusese coroana pe cap. Simţise atunci patriarhul înţepături ca de spini în mâini şi a cunoscut îndată că semnul acela arată multele răutăţi pe care le va suferi Biserica lui Hristos de pe urma acelui împărat. După Nichifor, au fost alungaţi Teofan, Teodor şi mulţi alţi sfinţi părinţi care se împotriveau rătăcirii împăratului. Apoi a ridicat în scaunul patriarhiei pe sfetnicul său, Teodot, în chiar ziua învierii.

Mâniindu-se cu dreaptă mânie împotriva lui Leon şi a celor care-l urmau, Dumnezeu a împins pe arabi, care trăiau în pustie, să atace împărăţia lui Leon. Văzând prăpădul şi fărădelegile năvălitorilor, patriarhul Ierusalimului a trimis pe cuviosul Teodor, întărindu-l cu rugăciunea, în cetatea împărătească. Fiu al ascultării, fericitul Teodor cu bucurie a primit cele poruncite şi s-a supus. Ajuns la cetatea împărătească, cu limbă slobodă a mustrat pe rătăcitul Teodot, spunându-i că pierde pe cei pe care îi păstoreşte hrănindu-i cu vătămătoarea învăţătură eretică. Când îl mustra pe împărat, pe buzele sale cuvântul lui Dumnezeu era ca o sabie ascuţită. Impăratul l-a ascultat cu blândeţe vicleană, dar apoi, asemenea fiarei al cărei nume îl purta, s-a mâniat şi a poruncit ca Teodor să fie prins şi bătut mult şi tare. Apoi l-a surghiunit, împreună cu fratele său Teofan, mai departe ca prima dată, la marginea mării, poruncind ca nimeni să nu le dea mâncare, băutură sau îmbrăcăminte.

Astfel au pătimit fericiţii pentru icoanele lui Hristos.

După moartea lui Leon, urmaşul său, Mihail, a eliberat pe toţi închinătorii la icoane. Acest Mihail, deşi se ţinea după rătăcirea luptei împotriva icoanelor, nu era rău cu cei credincioşi. El era un om neînvăţat în cuvântul lui Dumnezeu şi nu lua seama cărţilor, ci se îndeletnicea numai cu grijile şi deşertăciunile vieţii celei lumeşti.

După surghiun, Teodor şi Teofan au venit la Constantinopol şi, propovăduind dreapta credinţă, pe mulţi au întors de la rătăcirea luptei împotriva icoanelor.

In vremea aceea trăia la Constantinopol un anume Ioan, mare vrăjitor, care avea multă trecere la împărat. El credea în rătăcirea împăratului, purta haine călugăreşti şi cu făţărnicie arăta fapte bune, înşelând pe mulţi, care, ca şi împăratul, îl ascultau şi se ţineau de sfatul lui ca de un sfat drept. A fost chiar ridicat în scaunul patriarhiei, după Teodot ereticul. Foarte nesuferite îi erau cele două sfeşnice ale credinţei, Teodor şi Teofan, şi i-a aruncat în temniţă. Apoi, punându-le întrebări şi, neprimind răspunsul dorit, i-a izgonit din cetate, cu poruncă împărătească, departe de hotare. Dar, din dragoste de Hristos, pentru cei doi mărturisitori ţara cea străină era ca o patrie, căci erau
gata a pătimi oriunde pentru sfintele icoane.

A urmat în scaunul împărătesc Teofil, care a întărit prigoana împotriva celor ce se închinau icoanelor lui Hristos. Impăratul a fost înştiinţat că Teodor şi Teofil sunt tari în mărturisire şi nebiruiţi în cuvinte. Aşa că au fost aduşi la cercetare în faţa eparhului cetăţii. După multe întrebări, ispitiri şi îngroziri, i-au dezbrăcat şi i-au bătut cu bice groase mult timp, umplându-i de răni. Apoi eparhul le-a găsit vină că stau goi, deşi fuseseră dezbrăcaţi de cei care îi torturaseră. Iar Teodor a răspuns:

- Eu sunt luptător şi am ieşit să mă lupt cu vrăjmaşul pentru icoana Domnului meu, iar obiceiul luptătorilor e să iasă goi la luptă. Pentru aceea stau eu gol! Şi iar au fost trimişi în surghiun.

Multe au avut de suferit pe cale: foamea, arşiţa zilei, gerul nopţii, bântuiri, vorbe rele, nedreptăţi. Dar ei toate le răbdau cu mulţumire, pentru Hristos.

După doi ani, prin porunca împăratului, iar au fost aduşi la Constantinopol. Cu glas cumplit şi cuvânt înfricoşător, împăratul i-a întrebat:

- In ce loc v-aţi născut?

- In părţile Moaviei, au răspuns ei.

- Atunci ce căutaţi aici?

Şi a poruncit să fie bătuţi peste faţă, pălmuindu-i aşa de tare, încât puţin a lipsit să fie trântiţi la pământ.

Când au sfârşit bătaia, iar a întrebat împăratul:

- Pentru care pricină aţi venit aici?

De durere, nu puteau răspunde. Atunci împăratul a poruncit eparhului:

- Ia-i, înseamnă-le faţa şi trimite-i cu pază în ţinutul lor.

In adunare era şi un făcător de stihuri, care însemnase în versuri vinile ce se găsiseră împotriva sfinţilor. Iar stihurile acelea a poruncit împăratul de au fost însemnate pe fruntea şi pe obrajii sfinţilor. O zi întreagă au muncit călăii să le însemneze feţele, după care au fost băgaţi în temniţă.

Apoi au plecat pe lungul drum al surghiunului. Au ajuns în Apamia, unde, fiind iar întemniţaţi, au fost bătuţi, până ce Teodor, slăbind de multele bătăi şi osteneli, s-a mutat la cer. La moartea împăratului Teofil, Teofan a fost eliberat din temniţă şi a venit la Constantinopol. Rătăcirea luase sfârşit, iar icoanele s-au întors în biserici. Teofan a fost ales mitropolit al Niceei. Moaştele Cuviosului Teodor au fost aduse la Calcedon şi au tămăduit pe mulţi.

Aşa a strălucit prin cei doi mărturisitori lumina dreptei credinţe. Amin.

Fragment din cartea "Vietile sfintilor - povestiri pentru copii. Vol. 1", EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "Vietile sfintilor - povestiri pentru copii. Vol. 1"

 

21 Decembrie 2023

Vizualizari: 1402

Voteaza:

Teodor Marturisitorul si Cuviosul Teofan 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact