Relicve considerate sacre sunt scoase la vanzare pe Internet
Vaticanul cere mai multa sobrietate si rigoare in cazul beatificarilor si canonizarilor, urmand ca in acest sens sa fie promulgata o noua norma, intitulata "Sanctorul Mater", care va fi prezentata public lunea viitoare, informeaza site-ul Catholica. Masura noilor standarde se impune din doua motive principale: in primul rand, numarul-record de beatificari si canonizari inregistrat in perioada pontificatului anterior si, in al doilea rand, dezvoltarea ingrijoratoare a comertului cu relicve sacre, care au ajuns sa se vanda chiar si pe Internet.In randurile care urmeaza, vom discuta despre acest al doilea aspect mentionat mai sus.
Nu cu mult timp in urma, Cardinalul Saraiva Martins, prefectul Congregatiei pentru Cauzele Sfintilor, denunta vanzarea de relicve pe Ebay, numind-o "o afacere sacrilega", Biserica interzicand comercializarea relicvelor. Cardinalul facea evident referire la vanzarea a nu mai putin de 100.
Capul Sfantului Filip din
Comertul contemporan cu sfinte relicve nu a surprins numai lumea catolica. El a inflorit si in lumea ortodoxa. Nu cu multi ani in urma, Biserica Ortodoxa Rusa isi exprima indignarea fata de aparitia unui anunt pe un site rusesc, conform caruia un necunoscut oferea spre vanzare ramasitele Sfantului Filip. Pentru a atrage cumparatori, i se facea "produsului" si o reclama pe masura, sustinandu-se ca moastele sfantului ortodox sunt "in conditii bune" si ca identitatea lui este confirmata de o inscriptie aflata pe craniu.Investigatiile care s-au facut au dus la identificarea vanzatorului in persoana unui anume Boris Georgiev, un fost colonel in retragere al Armatei sovietice, care a declarat la vremea respectiva pentru BBC News ca daduse anuntul in numele unui prieten.Potrivit lui Georgiev, relicva provenea din secolul al XVI-lea si fusese adusa la St. Petersburg din cauza campaniei antireligioase a bolsevicilor din anii '20 ai secolului trecut.
Moastele par a proveni din Novgorod si fusesera duse la Muzeul Religiei si Ateismului din St. Petersburg, insa, dupa caderea Uniunii Sovietice, muzeul fusese inchis, exponatele impachetate si depozitate in subsolul Catedralei Kazan din oras, de unde, pe cai nebanuite, parte din ele ajunsesera scoase la vanzare pe Internet. In anul 2006, chiar noi am intalnit in Sfantul Munte Athos un calugar roman care isi ispasea un dur canon intr-o chilie apartinand unei manastiri grecesti pentru ca fusese acuzat de conducerea Muntelui ca ar fi scos ilegal din Athos sfinte moaste pe care le-ar fi vandut in Romania. Stirea nu a fost insa confirmata niciodata la noi.
Arca lui Noe, pana din aripa Ingerului Mihai si suflarea lui Iosif!
Comertul cu sfinte relicve este o practica veche. El a inceput in timpul cruciadelor crestine, cand au fost furate din Constantinopol si vandute sau instrainate fara discernamant prin Bisericile din Apus. A inflorit insa in Evul Mediu. De pilda, in Biserica Tuturor Sfintilor din Wittenberg era aratat un fragment din Arca lui Noe, niste funingine din cuptorul Celor Trei Copii, o bucata din leaganul lui Iisus, cateva fire de par din barba Sfantului Christopher si nu mai putin de 19.000 de alte relicve de valori diferite. La Schaffhausen era expusa. suflarea pe care o primise Nicodim in manusa sa de la Sfantul Iosif! La Wurtemberg, un vanzator de indulgente purta la palarie o pana imensa smulsa. din Aripa Sfantului Mihail! etc. Relicve mai mult sau mai putin sfinte ajunsesera sa fie vandute de comercianti ambulanti prin mai toate localitatile din Occident, Biserica fiind invadata de un spirit profanator nemaicunoscut.
Vanzarea de relicve si comertul cu indulgente au constituit cauzele principale ale Reformei din secolul al XVI-lea.In religia crestina, sfintele relicve, a caror vanzare este interzisa, mentin puterea dumnezeiasca din vremea cand trupul celui trecut la Domnul era unit cu sufletul. Din acest motiv, sfintele moaste sunt venerate cu mare evlavie.
Dumitru Manolache
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.