La biserica nu se merge ca la birou


“Oamenii trebuie sa creada in preot pana acolo unde slujbasul Domnului respecta Sfanta Scriptura, adica nu iese din credinta”, a declarat, agentiei Mediafax, Prea Fericitul Parinte Teoctist.
     Patriarhul Biserii Ortodoxe Romane a facut aceasta precizare intrebat fiind pana unde poate merge increderea in preoti si daca slujbasii Domnului trebuie ascultati orbeste si fara discernamant.
    
“La biserica nu se merge ca la birou. In lacasul de cult mergi daca ai multa credinta in Dumnezeu. Trebuie sa avem incredere deplina in Sfanta Scripura si in Dumnezeu, pentru ca acolo unde el vrea sa infaptuiasca ceva o face”, a mai spus PF Teoctist.


     Prea Fericitul a explicat ca “randuiala de scoatere a dracilor” se face cu multa pregatire. “Oamenii trebuie sa fie increzatori, pentru ca puterea diavolului in viata este limitata. De aceea trebuie sa domine credinta in Dumnezeu si nu in diavol”, a adaugat el.
     “Noi, in Biserica Ortodoxa, avem rugaciunile Sfantului Vasile cel Mare pe care le citim cu multa evlavie. Preotului i se cere pregatire duhovniceasca, dar si o pregatire practica inainte de citirea acestor rugacini, asa cum am mostenit de aproape 2.000 de ani din traditia monahismului. De aceea, in monahism, se cere in mod desavarsit ascultare, unitate de credinta si respectarea randuielilor monahale”, a explicat PS Teoctist.
   
      Calugarul “nu trebuie sa-si faca fiecare “clientela” sa, asa cum se spune folosindu-se un cuvant potrivit pentru meserii, asa cum constatam ca s-a intamplat cu acest slujitor”, a spus PF Teoctist, referindu-se la fostul preot de la manastirea Tanacu (arestat preventiv pentru moartea unei macite, in urma unui presupus ritual de exorcizare).
    
        “Nu este suficient sa faci o manastire si sa ajungi la hirotonie. Este posibil ca ierarhii sa nu-i aiba in vedere strict pe cei care doresc sa intre in monahism din cauza multitudinii problemelor pe care le au de rezolvat. Dar, constiinta celor chemati, mai ales la preotie si mai ales la calugarie, trebuie sa fie lucratoare. Fara viata duhovniceasca, care nu se poate dobandi fara duhovnic, la care sunt chemati inclusiv arhiereii, asemenea tuturor crestinilor, nu esti vrednic de o asemenea chemare. Cu atat mai mult unui preot sau unui calugar i se cere lucrul acesta. Iata de ce, manastirile sunt ca niste cetati de rugaciune, de pace, de impreuna cantare, de impreuna slujire, de impreuna hranire, dupa randuielile Sfintilor Parinti.
    
         “Exemplul de acolo (de la Manastirea Tanacu), nenorocirea care s-a intamplat din cauza nestiintei - dar cred ca mai mult din cauza mandriei, a nesocotirii autoritatii bisericesti si a staretei manastirii - trebuie sa ne faca sa ne gandim la cat de importanta este ascultarea, smerenia si respectarea randuielilor bisericesti. Sfintele rugaciuni ale Sfantului Vasile cel Mare - asa cum am spus - se fac cu evlavie, cu pregatire deosebita, in imprejurari deosebite, nu ca o practica curenta de scoatere a diavolului, in mod mecanic”, a aratat patriarhul BOR.
    
        Asadar, atunci cand un preot “indrazneste sa citeasca” moliftele Sfantului Vasile cel Mare si, mai ales, cand isi asuma responsabilitatea ca-i vindeca pe cei care sunt cuprinsi de “boala neagra” cum se spune, de pierderea mintii, de boala aceasta care framanta, preotul trebuie sa aiba o pregatire deosebita. “Nu cu semetie, nu cu mandrie, nu-si aroga el dreptul, ci el iarta, se roaga in numele lui Iisus Hristos. Nu ne spovedim omului, care aluneca si este pacatos, ci, prin duhovnic - care este doar martor - ne spovedim mantuitorului nostru Iisus Hristos, asa cum se spune si in rugaciune”, a adaugat PF Teoctist.
   

       “Din pacate, am avut si noi, in Eparhia noastra, in judetul Prahova, un preot care, pentru a arata ca scoate diavolii, fiind destul de voinic, calca peste credinciosi si, mai mult decat atat, l-a indemnat diavolul sa aduca si televiziunea cu scopul de a fi cautat de cat mai multa lume. Desi i-am atras atentia in repetate randuri - prin parintii protopopi si inspectori - el a continuat sa calce pe credinciosi si sa strige . Credinciosii gemeau pentru ca-i dureau coastele. Pentru ca nu a ascultat, a fost cercetat de catre Consistoriu si, pentru incalcarea canoanelor bisericesti, a fost caterisit, asa cum s-a intamplat si in alte cazuri.

Nu avem dreptul sa facem alte randuieli din dorinta de a fi cautati de cat mai multi credinciosi!”, afirma patriarhul BOR.

.

04 Iulie 2005

Vizualizari: 1705

Voteaza:

La biserica nu se merge ca la birou 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact