Autonomie si coresponsabilitate in educatie

Intrucat Protocolul cu privire la predarea disciplinei religie – cultul ortodox in invatamantul preuniversitar si la organizarea invatamantului teologic ortodox preuniversitar si universitar, incheiat de Patriarhia Romana, Ministerul Educatiei Nationale si Secretariatul de Stat pentru Culte in ziua de 29 mai 2014, a fost interpretat tendentios de catre o asociatie umanista antireligioasa, care militeaza pentru scoaterea predarii religiei din invatamantul public, precizam:

In conformitate cu prevederile Constitutiei Romaniei (art. 32 alin 7) si ale legii educatiei nationale nr. 1/2011 (art. 18, alin 3) religia, ca disciplina scolara, este parte a trunchiului comun si are caracter confesional, fiind predata potrivit cerintelor specifice fiecarui cult de profesori abilitati in baza protocoalelor incheiate de Ministerul Educatiei si cultele religioase recunoscute de stat. Acest statut al orei de religie din Romania se regaseste in majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene.



Prin urmare, incheierea Protocolului intre cele trei institutii semnatare, care sa reglementeze modul de colaborare intre stat si fiecare cult in parte pentru asigurarea invatamantului religios in Romania, este o cerinta legala (art. 18, alin. 3 din legea educatiei nationale) si reflecta realitatea garantata constitutional ca ora de religie a fiecarui cult este predata de persoane acreditate de respectivul cult.

Protocolul incheiat de Patriarhia Romana, Ministerul Educatiei Nationale si Secretariatul de Stat pentru Culte are scopul cresterii calitatii invatamantului religios public, precum si a invatamantului teologic preuniversitar si universitar. Acesta urmeaza Protocolului incheiat intre Ministerul Invatamantului si Stiintei si Secretariatul de Stat pentru Culte pentru introducerea educatiei moral-religioase in invatamantul de Stat (septembrie 1990) si celor ulterioare incheiate de Patriarhia Romana cu Ministerul Educatiei Nationale pentru reintegrarea invatamantului teologic seminarial (liceal) si universitar in invatamantul public romanesc.

Prevederile acestor protocoale anterioare sunt reluate si precizate mai clar in Protocolul din 29 mai 2014, tinandu-se cont de prevederile constitutionale si noile reglementari legale, experienta dobandita si practica administrativa constanta din ultimii 25 de ani referitoare la responsabilitatea Bisericii Ortodoxe Romane in formarea si selectarea personalului sau necesar in diferite domenii de activitate (preoti, profesori de religie, asistenti sociali etc.). Protocolul afirma coresponsabilitatile si competentele specifice Statului si Bisericii in domeniul invatamantului religios public si a invatamantului teologic ortodox preuniversitar si universitar.

In acelasi timp, Protocolul reafirma cooperarea profesorilor de religie si a cadrelor didactice din invatamantul teologic preuniversitar si universitar cu propria lor Biserica a carei invatatura de credinta o predau in scoli, deoarece statul respecta autonomia cultelor si, deci, nu realizeaza singur, ci impreuna cu ele, invatamantul religios confesional. In plus, intrucat absolventii institutiilor de invatamant teologic ortodox sunt angajati, in cea mai mare parte, de catre Biserica Ortodoxa Romana, acestia trebuie sa indeplineasca pe langa exigentele de formare academica si pe cele morale si spirituale specifice acesteia.

Pentru binele societatii romanesti de azi este mare nevoie de-a intensifica legatura intre libertate si responsabilitate, intre autonomie si cooperare. Autonomia universitara si autonomia cultelor, ambele garantate de lege, nu trebuie confundate cu indiferenta sau lipsa de responsabilitate privind viata societatii sau binele comun. In acest context, coresponsabilitatea si cooperarea intre Stat si Biserica in spirit de respect reciproc este o datorie morala si o necesitate practica pentru cresterea calitatii actului educational.

In concluzie, incercarea agresiva a unei asociatii umaniste antireligioase de-a contesta permanent fara argumente solide optiunea pentru ora de religie a majoritatii covarsitoare a parintilor si elevilor din aceasta tara este injusta si inutila.

BIROUL DE PRESA AL PATRIARHIEI ROMANE

.
Pe aceeaşi temă

03 Iunie 2014

Vizualizari: 726

Voteaza:

Autonomie si coresponsabilitate in educatie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact