Duminica dinaintea Botezului Domnului

In toate bisericile s-a citit, astazi, 5 ianuarie 2014, in Duminica dinaintea Botezului Domnului, Evanghelia care prezinta propovaduirea Sfantului Ioan Botezatorul.

In cuvantul de invatatura rostit in Paraclisul Resedintei Patriarhale cu hramul Sfantul Grigorie Luminatorul, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a aratat invataturile ce reies din Pericopa Evanghelica (n.r. de la Sf. Ev.

Marcu, capitolul 1, versetele de la 1 la 8) randuita a fi citit astazi: „Sfantul Ioan Botezatorul predica botezul pocaintei. Aceasta inseamna constientizarea nevoii mantuirii ca izbavire de pacate, a nevoii de iertare a pacatelor. Botezul pocaintei este un botez pregatitor. Ioan boteza in pustia Iordanului si veneau oameni din toata Iudeea si din Ierusalim. Botezul pocaintei a adunat multimi de oameni si a fost un plan al lui Dumnezeu ca in fata acestor multimi sa fie prezentat Iisus din Nazaret ca fiind Mesia si Fiul lui Dumnezeu. De altfel, Sfantul Ioan Botezatorul il prezinta pe Mantuitorul Iisus Hristos, asa cum ne spune Evanghelia dupa Ioan, ca fiind Fiul lui Dumnezeu Care ridica pacatele lumii si ca El va boteza cu Duh Sfant si cu foc. Sfantul Ioan Botezatorul prevesteste Jertfa Mantuitorului Iisus Hristos ca un miel de Paste si, in acelasi timp, prevesteste ca Duhul Sfant pe care il aduce Iisus Hristos peste ucenicii Sai va fi in chip de limbi de foc. Botezul pocaintei la care vine Iisus de buna voie este prilej de a arata multimilor adunate la raul Iordan ca Iisus este Mesia Cel profetit de catre prorocii Vechiului Testament”.

Sfantul Ioan traia in multa simplitate si asceza, iar hrana lui cea mai puternica era rugaciunea

Preafericirea Sa a vorbit si despre virtutile Sfantului Ioan Botezatorul: „Remarcam smerenia mare a Sfantului Ioan Botezatorul prin modestia si simplitatea hainelor lui, dar si prin asceza lui. El era imbracat cu o haina aspra facuta din par de camila, incins cu o curea de piele si se hranea cu lacuste si miere salbatica. Lacustele pot avea sensul de insecte care zboara dintr-o parte in alta, insa cu nume asemanator erau numite si unele fructe care cresteau in arbustii din pustie. Oricum era vorba de o hrana foarte saraca incat Sfantul Ioan traia in multa simplitate si asceza, iar hrana lui cea mai puternica era rugaciunea”.

Botezul pocaintei aduce iertarea pacatelor, insa botezul in Duhul Sfant aduce si iertarea pacatelor, dar si infierea dupa har si inceputul invierii sufletului din moartea pacatului

Vedem in mod minunat ca acest botez al pocaintei este dorit de Hristos Domnul nu pentru ca El ar fi avut pacate, ci pentru ca urma sa ia asupra Sa pacatele lumii, a aratat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, continuand: „De aceea, Sfantul Ioan ii spune: Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatele lumii, atunci cand il prezinta ucenicilor sau lumii. Deci, este vorba de o implinire a botezului pocaintei ca pregatire pentru un alt botez si anume botezul cu Duh Sfant. Botezul pocaintei aduce iertarea pacatelor, dar botezul in Duhul Sfant aduce si iertarea pacatelor, dar si infierea dupa har si inceputul invierii sufletului din moartea pacatului. Asadar este o mare deosebire intre botezul lui Ioan si botezul cu Duh Sfant pe care Mantuitorul il porunceste ucenicilor la sfarsitul activitatii Sale mesianice. Inainte ca Mantuitorul sa instituie prin porunca botezul in numele Preasfintei Treimi vedem cum in mod tainic, indata ce Iisus a primit botezul pocaintei de la Ioan, se arata ceva nou, nemaiintalnit in timpul botezarii oamenilor de catre Ioan si anume se deschid cerurile. Un glas din ceruri striga: Acesta este Fiul Meu Cel iubit intru care am binevoit, iar Duhul Sfant in chip de porumbel coboara deasupra capului lui Iisus indata ce El a iesit din apele Iordanului. Aceasta este noutatea si baza botezului crestin. Deci, baza botezului crestin ca unire cu Sfanta Treime s-a aratat indata dupa ce Iisus a primit botezul pocaintei. Cu alte cuvinte a implinit ceva vechi si a adus ceva nou”.

Prin botez ni se da posibilitatea sa refacem legatura cu Dumnezeu

In continuare, Patriarhul Romaniei a evidentiat darurile duhovnicesti pe care le primim prin botezul crestin: „La Botezul Domnului se dau temeliile botezului crestin si anume: cerurile se deschid, glasul Tatalui marturiseste ca Cel care s-a botezat in Iordan este Fiul Lui Cel Vesnic, devenit Om din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor, iar Duhul Sfant in chip de porumbel confirma Cuvantul puternic al Tatalui. Deodata cu Botezul Domnului in Iordan, dupa ce a primit botezul pocaintei, se arata impacarea oamenilor cu Dumnezeu prin botez. De aceea, Duhul Sfant se arata o singura data in viata lui Iisus amintind ca dupa ce a trecut potopul porumbelul purtand in plisc o ramura de maslin a aparut deasupra apelor care semn de impacare a lui Dumnezeu cu oamenii. Aici, Duhul Sfant apare sub forma de porumbel pentru a arata ca prin botez ni se da posibilitatea sa refacem legatura cu Dumnezeu si prin botez Dumnezeu se impaca cu oamenii iertandu-le pacatele si daruindu-le darul infierii dupa har. In plus, li se da darul invierii din moartea pacatului si apoi a invierii de obste”.

Cand ne pregatim pentru intalnirea cu Dumnezeu si mai ales pentru botez este nevoie de multa rugaciune si post

„Evanghelia ne indeamna ca atunci cand ne pregatim pentru intalnirea cu Dumnezeu si mai ales pentru botez este nevoie de multa rugaciune si post. Faptul ca in Ajunul Botezului Domnului se posteste cu post aspru ne aminteste ca in Biserica primelor veacuri cei care doreau sa devina crestini se pregateau pentru sfantul botez cu post atat ei, cat si intreaga familie. Ajunul Botezului este ajun ca pregatire pentru botez. Acum, noi ajunam aducandu-ne aminte de botezul nostru prin care am primit iertarea pacatelor, darul infierii si darul invierii duhovnicesti si ca atare pregatirea pentru sfintire necesita pocainta, post, rugaciune ca sa intelegem si mai bine valoarea deosebita a darului sfintirii vietii omului”, a mai spus Preafericitul Parinte Daniel.

Darul botezului este un dar duhovnicesc

In finalul cuvantului de invatatura, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a indemnat la rugaciune, post si milostenie atunci cand pregatim pentru a primi darul duhovnicesc al botezului crestin: „Sa ne ajute Bunul Dumnezeu ca sa intelegem cat de mare este darul botezului crestin, in apa si in Duh Sfant. In acelasi timp sa avem intotdeauna o pregatire prin rugaciune, post si milostenie ca deschidere si apreciere pentru a primi un mare dar. Cand postim noi ne hranim mai mult cu rugaciunea, cu prezenta lui Dumnezeu in noi si mai putin cu cele materiale. Prin aceasta intelegem ca darul botezului este un dar duhovnicesc, iar nu material, ci un dar ceresc care nu este din lumea aceasta, dar ne pregateste pentru viata cereasca”.


Sursa: basilica.ro

.
Pe aceeaşi temă

05 Ianuarie 2014

Vizualizari: 1348

Voteaza:

Duminica dinaintea Botezului Domnului 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact