Duminica Floriilor

Inca din vechime se spunea: „vin Floriile cu soare si soarele cu Florii”. Natura parca stiind si ea vorba din batrani, ia parte impreuna cu noi, prin zambetul soarelui, prin revenirea la viata, la aceasta mare sarbatoare. Ultima si cea mai mare Duminica dinainte de sarbatoarea Invierii.



Praznic luminos si sarbatoare aleasa, in care Domnul nostru Iisus Hristos a intrat in cetatea Ierusalimului si a fost intampinat de multimile de oameni si de copii cu imnuri de bucurie si preamarire, rostind intr-un glas: „Osana! Osana! Bine este cuvantat Cel ce vine intru numele Domnului”. L-au intampinat cu stalpari de finic, intinzand in calea Lui hainele lor. I-au facut o primire cum nu-i mai facusera niciodata pana atunci. Multimile auzisera si vazusera invierea lui Lazar. Voiau acum sa-l vada si pe Lazar si pe Iisus venind in Cetatea Sfanta. Dar Evanghelistii, ne spun toti, ca martori oculari, ca in mijlocul acestei bucurii generale, unul singur era trist. Si anume Acela care ar fi trebuit sa fie cel mai bucuros, pentru ca Lui i se adresau toate aceste osanale: Iisus, Mantuitorul lumii.

Ne intrebam: de ce era Iisus trist tocmai in ziua triumfului? Mai intai, era trist, pentru ca nu acesta era triumful pe care-l dorea Iisus. El ar fi dorit sa triumfe peste inimile oamenilor. Ei doreau o capetenie care sa-i scape de sub stapanirea romana. El dorea sa-i scape de sub povara pacatului. Drept urmare, El a intrat in Cetate calare pe un manz de asina, animal care simboliza blandetea si pacea, semnele distinctive ale „noului imparat.” Prezenta acelui animal smerit fusese profetita cu secole inainte: „Bucura-te fiica Sionului, ca iata imparatul tau vine la tine, pe manzul asinei” (Zaharia 11, 9). Era trist apoi, pentru ca in ochii celor care strigau acum „Osana, Osana”, vedea unda de neintelegere si ura care, numai peste cateva zile, ii va face sa strige: „rastigneste-L, rastigneste-L!”. Era trist pentru ca doar El singur intelegea ca nu era vorba de o adevarata victorie. Victoria cea adevarata ar fi fost ca El sa intre, nu intr-un Ierusalim pe care sa-l elibereze de sub dominatia straina, ci in Ierusalimul care s-ar fi declarat gata de a se lasa eliberat de pacat.

Era trist pentru ca El stia ca Ierusalimul oficial, templul si capeteniile preotilor, n-au recunoscut in El pe Mesia si nu-l vor recunoaste nici acum: „pentru ca n-ai cunoscut vremea cercetarii tale”, zice Iisus. Evanghelistul Matei isi aminteste si alte cuvinte, tot atat de grele, rostite de Iisus: „Ierusalime, Ierusalime, care omori pe prooroci si ucizi cu pietre pe cei trimisi la tine! Iata, casa ta va ramane pustie. Nu va ramane nici piatra peste piatra care sa nu se risipeasca!” (Matei 24, 2). Pentru acestea si pentru cate altele, Iisus intra trist in Ierusalim. In aceasta atmosfera pe care o presimtea. Va urma saptamana pe care Biserica o numeste de doua mii de ani „Saptamana Patimilor”, saptamana care, numai cu greu ar putea capata explicatii acceptabile, si cu atat mai greu, daca s-ar fi ramas numai la ea.

Acesta este, pe scurt, tabloul intrarii Mantuitorului in Ierusalim. Tablou cu lumini, cu umbre si penumbre. Tablou cu diferite stari sufletesti, de la inima pura si credincioasa a copiilor, pana la inima invartosata si plina de rautate a carturarilor si fariseilor.

Pentru noi cei de astazi , Floriile nu reprezinta numai praznicul in care Iisus a intrat, ca imparat, in Ierusalimul pamantesc. „Iisus este acelasi, ieri, azi si in veac”, spune Sfantul Pavel. Si imparatia Lui este fara de sfarsit.

El cauta sa intre si in Ierusalimul vietii noastre, in templul nostru cel sufletesc. De aceea este de folos pentru mantuirea noastra sa-L primim ca pe Domnul si Stapanul vietii noastre si sa-i cantam si noi „Osana, bine este cuvantat Cel ce vine intru numele Domnului.” In cetatea vietii noastre sufletesti vrea sa intre Iisus si astazi, ca sa curateasca launtrul de taina al fiintei noastre si sa-l faca vrednic de imparatia pe care a intemeiat-o.

Biserica – noul Ierusalim de peste tot, ne vesteste si azi, prin cantarile ei, ca vine Hristos sa ne mantuiasca. Rugaciunile si slujbele ei ne cheama si ne spune: „Iata Imparatul tau, vine la tine bland si smerit. Innoieste-te, innoieste-te, noule Ierusalime, ca slava Domnului peste tine a stralucit.”

Se cuvine dar, sa ne intrebam: Cum ne aflam noi in cetatea sufletului? Nu cumva ea este inchisa si neprimitoare? Nu cumva ea este ferecata de zidurile egoismului, ale rautatii, de zidul nepasarii si al uitarii de cele sfinte? Sau suntem plini de bucurie, de credinta si de curatenie asemenea copiilor nevinovati care L-au intampinat cu stalpari si imnuri. O, Doamne, ce bine ar fi, daca ar fi asa!

Asadar, sa dezbracam si noi hainele cele vechi ale pacatului si sa le asternem – prin marturisire – inaintea Domnului si sa-L primim pe Hristos in Taina Impartasaniei. Sa curatim templul sufletului nostru de tot cugetul cel viclean si pizmaret, de toata fapta rea, de gandul cel intunecat, de inselaciune, lacomie si desfranare. Avand si noi ramuri de finic in maini, sa facem sa rasara in inima noastra gandurile bune, ca niste ramuri pe care sa odrasleasca rodul faptelor bune.
Sa rostim cu totii intr-un grai: „Doamne, Iisuse Hristoase, imparatul cerului si al pamantului, care ai intrat biruitor in cetatea Ierusalimului pamantesc si ai curatit templul de nelegiuire, vino si in Ierusalimul sufletelor noastre, si le curateste de toata intinaciunea gandurilor si faptelor rele si ne invredniceste sa fim cu Tine Doamne, in cetatea cea sfanta si vesnica a Ierusalimului ceresc!” Amin!

Preot Ioan Ioanicescu

Sursa: mitropoliaolteniei.ro

.
Pe aceeaşi temă

27 Aprilie 2013

Vizualizari: 2251

Voteaza:

Duminica Floriilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact