Floriile - Intrarea Domnului in Ierusalim

Floriile - Intrarea Domnului in Ierusalim Mareste imaginea.

Sarbatoarea Intrarii lui Hristos in Ierusalim este cunoscuta in popor sub denumirea de Florii. Parintele profesor Ene Braniste afirma ca aceasta sarbatoare se mai numea si Duminica aspirantilor la Botez, deoarece in aceasta zi catehumenii, care fusesera admisi la Botez, mergeau la episcop pentru a primi Crezul ca marturisire de credinta. Aceasta duminica a purtat si denumirea de Duminica gratierilor, pentru ca in cinstea ei, imparatii acordau gratieri.

Biserica vede in aceasta sarbatoare inaintarea lui Hristos spre jertfa de pe cruce. El putea sa evite moartea, insa, o primeste de buna voie pentru a o birui. Lui nu-i este impusa moartea ca o necesitate, asa cum ne este impusa noua. De aceea El moare pentru altii, nu pentru Sine. El nu avea pacatul imprimat in firea Sa, ca noi toti, pentru ca S-a nascut ca om prin voia Sa.

Existand din vesnicie ca Dumnezeu, El a luat firea omeneasca, dar a incadrat-o in ipostasul dumnezeiesc. Daca s-ar fi nascut ca orice om din pacat, prin pasiune omeneasca, ar fi murit pentru El si nu pentru noi. Ar fi ramas in moarte ca orice om, deci nu ar fi inviat. Intrarea in Ierusalim este o prefigurare a Intrarii in Ierusalimul ceresc. Astfel, nu intamplator noi cantam in noaptea de Pasti: "Lumineaza-te, lumineaza-te noule Ierusalim".

In legatura cu acest eveniment, evanghelistul Matei noteaza: "Spuneti fiicei Sionului: Iata imparatul tau vine la tine bland si sezand pe asina, pe manz, fiul celei de sub jug" (Matei 21, 5).

Floriile si manzul asinei

In interpretarea Sfintilor Parinti, asina preinchipuie poporul iudeu, in timp ce manzul prefigureaza neamurile care urmau sa fie chemate la credinta.

Aceasta interpretare este dreapta, pentru ca stim ca iudeii il vor prigoni pe Hristos si paganii Il vor primi. Cei mai multi dintre pagani vor fi purtatori de Hristos de-a lungul istoriei si vor intra cu El in Ierusalimul de sus, in Imparatia cerurilor.

"Acestea nu le-au inteles ucenicii Lui la inceput, dar cand S-a preaslavit Iisus, atunci si-au adus aminte ca acestea erau scrise pentru El si I le-au facut Lui". In general, ucenicii au inteles foarte putin din ceea ce s-a intamplat cu Invatatorul lor pana cand El le-a sporit intelegerea (Luca 24,45) si Duhul lui Dumnezeu i-a luminat cu limbi de foc. Numai atunci au priceput ei toate lucrurile, aducandu-si-le aminte.

Sfantul Ignatie Brancianinov vede in "Manzul asinei" si altceva. Acest manz il descopera pe omul manat de pofte dobitocesti, lipsit de libertatea sa duhovniceasca, legat de impatimire si de obisnuinta vietii trupesti. Invatatura lui Hristos desface asinul de iesle, adica de implinirea voii pacatoase si trupesti. Dupa aceea, Apostolii aduc asinul la Hristos, isi pun pe asin hainele: pe el Se asaza Domnul si savarseste pe el intrarea in Ierusalim.

Asta inseamna ca dupa ce omul paraseste viata pacatoasa, este adus la Evanghelie si imbracat, ca in niste haine apostolesti, in cunoasterea lui Hristos si a poruncilor Lui. Atunci Se asaza pe el Domnul, aratandu-i-Se duhovniceste si salasluind duhovniceste in el, precum a binevoit a fagadui: "Cela ce are poruncile Mele si le pazeste pe ele, acela este cel ce Ma iubeste: si cel ce Ma iubeste, iubit va fi de Tatal Meu. De Ma iubeste cineva, a grait El, cuvantul Meu va pazi; si Eu il voi iubi pe el, si Ma voi arata lui; si Tatal Meu il va iubi pe el, si la el vom veni, si locas la dansul vom face" (Ioan 14, 21, 23).

Astfel, Hristos Se asaza pe insusirile firesti ale omului care s-a supus Lui, care si-a insusit invatatura Lui cea atotsfanta, si il aduce, sezand pe el, in cetatea duhovniceasca a lui Dumnezeu, in Ierusalimul al carui ziditor este Dumnezeu, nu omul.

Multimea Il primeste pe Mantuitorul in Ierusalim cu aceste cuvinte: "Osana Fiului lui David; binecuvantat este Cel ce vine intru numele Domnului! Osana intru cei de sus!" (Matei 21, 9). Invierea lui Lazar era cauza careia i se datora, in cea mai mare masura, aceasta primire insufletita. Dar sa nu uitam, ca acelasi popor care-L slavise si-L primise ca pe un imparat, peste cateva zile va striga, incitat de farisei si de carturari: "Rastigneste-L! Rastigneste-L!".

Evreii care participau la aceasta sarbatoare, asteptau de la Hristos sa fie un conducator care sa modifice situatia politica in folosul lor, si nu un Dumnezeu coborat printre oameni, spre a-i izbavi de pacat. E adevarat ca au existat si multi iudei care s-au daruit Domnului, crezand in El fara sovaiala.

Floriile si ramurile de salcie

Dupa modelul multimii din cetatea Ierusalimului care l-a intampinat pe Mantuitorul cu ramuri de finic, Biserica Ortodoxa a randuit ca in aceasta zi sa imparta credinciosilor ramuri de salcie binecuvantate. Ramurile de salcie simbolizeaza biruinta asupra mortii.

In duminica Floriilor, Biserica a randuit sa fie dezlegare la peste. In seara acestei duminici, incep deniile din saptamana Sfintelor Patimi.

Adrian Cocosila

Pe aceeaşi temă

18 Aprilie 2019

Vizualizari: 82443

Voteaza:

Floriile - Intrarea Domnului in Ierusalim 5.00 / 5 din 5 voturi. 8 review utilizatori.

Comentarii (8)

  • costel popescu Postat la 2013-04-27 11:21

    Am gasit acest comenatriu legat de hainele pe care le vor pune inaintea lui Hristos “Hainele aruncate pe cale sunt restituire a unei vechi datorii. Omul, daca a cazut din Eden, Dumnezeu i-a facut haine din piele si l-a scos afara din Rai. Acum insusi Dumnezeu vine la noi si Raiul este cu Dansul, asadar, nu mai avem nevoie de haine; de aceea I le inapoiem, le aruncam inaintea Lui si le calca asinul, dobitocul pe care sta Hristos, aratand dobitocia de care vine sa ne izbaveasca. Primirea hainelor era legata de rusinea pacatului si de neindrazneala care ne facuse sa ne ascundem”.

  • costel popescu Postat la 2012-04-07 23:33

    "Drumul Mantuitorului spre Ierusalim si spre Patimirile Sale este comemorat la fiecare Liturghie prin Vohodul sau Iesirea Mare. Preotul iese din altar pe usa dinspre miazanoapte cu darurile pregatite la proscomidiar, in timp ce strana canta "Ca pe imparatul tuturor sa-L primim ..." (Sfantul Gherman I al Constantinopolului)

  • costel popescu Postat la 2012-04-07 23:21

    Domnule Padurean, autorul afirma si ca "E adevarat ca au existat si multi iudei care s-au daruit Domnului, crezand in El fara sovaiala". Asa ca nu vad nimic periculos in articol. Sa ne ajute Dumnezeu sa ne ridicam si noi din patimi.

  • Adrian PadureanPostat la 2011-04-18 16:34

    Cu respect as dori sa comentez urmatoarea propozitie: "Aceasta interpretare este dreapta, pentru ca stim ca iudeii il vor prigoni pe Hristos si paganii Il vor primi." Dupa cum se stie iudeii sunt cei care au fost primii crestini. Atat ucenicii Sai cat si apostolii care nu au ajuns sa-L cunoasca au fost iudei. Sa nu uitam ca unul dintre cei mai importanti apostoli (fara de care, probabil, crestinismul nu ar fi atat de raspandit cum este acum), Sfantul Pavel, a fost iudeu. Sf. Petru a fost si el iudeu. Din pacate conceptul ca iudeii L-au prigonit pe Hristos este unul periculos pentru ca in decursul istoriei a justificat antisemitismul printre crestini.

  • Georgeta CiubotaruPostat la 2011-04-17 10:49

    Raspuns pentru doamna Sorina Beldean: Dati cautare pe Google "COLIND DE FLORII" si veti gasi un videoclip cu acest colind, interpretat foarte frumos de un grup de copii, la o emisiune de televiziune. Doamne ajuta!

  • DUMITRU ALBUPostat la 2011-04-17 08:35

    citind articolul am ajuns la convingerea ca EL, Iisus Hristos, a acceptat benevol martiriul si moartea SA, pe care putea fara nicio problema sa le evite. De fapt vreau sa spun ca neavand pacatul in EL, moartea nu avea/are nicio putere asupra Lui, in consecinta El ar fi trait vesnic si cu functiile biologice nealterate de trecerea timpului, dat fiind ca era Dumnaezeu si Om in acelasi timp. Si ma mai gandesc ca, daca printre crestinii de azi ar fi trairea credintei, asa cum era in timpul Lui si al apostolilor, El ar lua din forma omeneasca si s-ar unora dintre noi.

  • Sorina Beldean Postat la 2010-03-28 21:08

    Azi cu toţi să prăznuim Pre Dumnezeu să-L mărim. Hristos vine-ncetinel Spre patimă ca un miel, O, minune! O, minune! Azi intră-n Ierusalim, Călare pe mânz asin, De popor e aşteptat, Ca un mare împărat. O, minune! O, minune! La poartă e-ntâmpinat, Toţi Osana i-au cântat, Osana dintru înălţime Că Hristos împărat vine. O, minune! O, minune! Pruncii cu stâlpări în mână Cântă cu toţi dimpreună, Osana dintru-nălţime Că Hristos Dumnezeu vine. O, minune! O, minune! Astazi, la liturghie, am ascultat pentru prima data acest colind de Florii compus de Gheorghe Cucu si cantat minunat de catre parintele Petrisor de la biserica Sfantul Ilie din cartierul Titan. Pe internet am gasit doar versurile insa nu am reusit sa gasesc si o varianta audio, cu toate ca pe site se pot asculta foarte multe colinde (sau poate nu am cautat indeajuns). Ma puteti ajuta? Multumesc.

  • leopoldina floreaPostat la 2010-03-28 15:39

    Sa ne rugam, spunand: Doamne, induioseaza inimile noastre! - pentru cei saraci, ce indura frig si foame; - pentru muncitorii lipsiti de intelegere si neajutorati; - pentru cei care nu sunt respectati in munca lor. Doamne fi ocrotitorul tuturor, mai ales a celor care nu te iubesc si nu-ti asculta vointa si ajuta-i sa te descopere pentru ca viata lor sa fie in veci luminata de Iubirea Ta. Amin.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE