Duminica a III-a din Postul Mare la Manastirea Ghighiu

Biserica Ortodoxă se află astăzi, 15 martie 2015, în Duminica Sfintei Cruci. Bucuria duhovnicească a obştii monahale a Mănăstirii prahovene Ghighiu a fost sporită de prezenţa Preasfinţitului Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor în cadrul aşezământului monahal.

Biserica a rânduit să se citească, în Duminica închinată Sfintei Cruci, la Sfânta Liturghie, pericopa Evanghelică de la Sf.

Ev. Marcu: „Zis-a Domnul: Oricine voieşte să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie. Căci cine va voi să-şi scape viaţa şi-o va pierde, iar cine îşi va pierde viaţa pentru Mine şi pentru Evanghelie, acela şi-o va mântui. Căci ce-i foloseşte omului să câştige lumea întreagă, dacă-şi pierde sufletul? Sau ce ar putea să dea omul în schimb pentru sufletul său? Căci de cel ce se va ruşina de Mine şi de cuvintele Mele în neamul acesta desfrânat şi păcătos, şi Fiul Omului Se va ruşina de el când va veni întru slava Tatălui Său, cu sfinţii îngeri. Şi le zicea lor: Adevărat grăiesc vouă că sunt unii din cei ce stau aici care nu vor gusta moartea până ce nu vor vedea Împărăţia lui Dumnezeu venind întru putere. (Marcu 8, 34-38; 9,1)

Slujire arhierească
În această Duminică, a treia din Postul Mare, în mijlocul obştii monahale de la Mănăstirea Ghighiu s-a aflat Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor. Preasfinţia Sa a oficiat Sfânta Liturghie în biserica mânăstirii, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi.

Sfânta Cruce - semn al biruinţei
În cuvântul de învăţătură adresat celor prezenţi Preasfinţia Sa a vorbit şi despre însemnătatea Sfintei Cruci arătând că Hristos Domnul, prin jertfa de pe Cruce, a schimbat acest lemn de tortură, de batjocură – aşa cum era considerat în vechime - într-un altar de jertfă.

„În Antichitate Crucea era un semn de batjocură şi de tortură. Marii făcători de rele erau răstigniţi pe cruce. Era considerată o moarte grea pentru că de foarte multe ori trupurile celor condamnaţi la moarte prin răstignire rămâneau mai multă vreme pe cruce, spânzurate sau atârnate pe cruce până îşi sfârşeau zilele, murind în chinuri cumplite. De aceeaşi moarte a avut parte şi Mântuitorul Iisus Hristos, dar El a schimbat acest lemn de tortură, de batjocură – aşa cum era considerat - într-un altar de jertfă. Mântuitorul Hristos şi-a deschis braţele pe cruce îmbrăţişând astfel întreaga umanitate pentru care îşi dădea viaţa, pentru noi şi pentru a noastră mântuire. El a murit pe cruce sfidând oarecum acest fel de a muri care era rezervat numai făcătorilor de rele, nu Creatorului Universului, aşa cum era El, nu Celui care făcuse atâta bine şi care dăruise atâta mângâiere oamenilor. El a rămas până la urmă cu aceeaşi deschidere, căldură sufletească şi bună voinţă ca şi în timpul activităţii Sale mântuitoare; şi-a desfăcut larg braţele îmbrăţişând astfel pe toţi, şi pe noi cei care credem în El şi Îl mărturisim. Mântuitorul făcându-l altar de jertfă şi întemeind Biserica Lui în chip nevăzut pe cruce şi mai târziu în chip văzut la Rusalii sau la Pogorârea Duhului Sfânt, a arătat din acest semn, altădată pomenit între lucrurile rele pe care le întâlneau oamenii, într-un semn al biruinţei, într-un semn al învierii. De aceea marii teologi au spus că Învierea stă ascunsă în Cruce şi prin Cruce a venit bucurie la toată lumea. Crucea a devenit din timpul Mântuitorului semn al biruinţei, stindard şi semn al Fiului Omului care va veni pe norii cerului în ziua cea de pe urmă a istoriei acestei lumi”, a spus Preasfinţia Sa.

Atunci când nu îi cerem ajutorul Lui Dumnezeu rămânem singuri şi putem cădea adeseori sub greutatea crucii
Făcând referire la cuvintele Mântuitorului: Oricine voieşte să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie, Episcopul Vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul, a vorbit despre cele trei condiţii indispensabile pentru cei care se numesc ucenici, adică următori ai Mântuitorului Iisus Hristos:

„A ne lepăda de sine înseamnă a renunţa la propria noastră voinţă. Prea multă grijă de sine, adică de noi, prea mult interes de sine, adică de propria noastră persoană, pentru a mai găsi răgaz pentru a-L urma pe Mântuitorul. Cine voieşte să vină după Mine, spune Domnul, să se lepede de sine. Adică să îşi îndepărteze această voie exclusivă şi această preocupare excesivă faţă de propria persoană. Aceasta este prima condiţie. A doua este să îşi ia crucea. Crucea de care vorbeşte Evanghelistul Marcu în Evanghelia de astăzi este de fapt crucea propriilor noastre încercări, a propriilor noastre suferinţe. Când un om poartă o boală grea înseamnă că îşi duce crucea, când un om a trecut prin mari încercări, atunci când şi-a pierdut un copil înseamnă că îşi poartă crucea. Sunt multe feluri de a ne purta crucea; atunci când purtăm în noi o mare suferinţă şi am pierdut pe un om la care am ţinut mult înseamnă că ne purtăm cu multă nădejde crucea. Aceasta este o explicaţie a cuvintelor să îşi ia crucea şi să Îmi urmeze, adică trebuie să ne purtăm suferinţa până la capăt, suferinţă care împreună cu Hristos se duce mult mai uşor, iar fără El este cumplită şi uneori chiar ne poate doborî. Atunci când nu îi cerem ajutorul Lui Dumnezeu rămânem singuri şi putem cădea adeseori sub greutatea crucii. O altă condiţie de care aminteşte Evanghelistul Marcu este aceea de să-L urmăm pe Hristos după ce am luat crucea. Urmarea lui Hristos, drept măritori creştini, este un proces care trebuie să ne preocupe pe fiecare dintre noi”, a mai spus Preasfinţitul Părinte Timotei.

Noi slujitori ai Bisericii
Tot astăzi, în cadrul Sfintei Liturghii, diac. Voinea Ionuţ a fost hirotonit întru preot pe seama parohiei Valea Crângului, Protoieria Urlaţi, iar tânărul teolog Zbarcea Marius a fost hirotonit diacon pe seama parohiei Poiana Copăceni, Protoieria Vălenii de Munte.

***

Mănăstirea Ghighiu a fost ridicată în Codrii Vlăsiei în urmă cu patru secole, după ce monahul Agapie, împreună cu patru ucenici, au descoperit aici un izvor natural tămăduitor. Odorul cel mai de preţ al mănăstirii este icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului. Aceasta datează din secolul al XVI-lea şi a fost dăruită de Episcopul Vasile (Samaha) de Sergiopolis din Siria, după ce Maica Domnului i s-a arătat în vis de mai multe ori, cerându-i să o aducă în România. În anul 2008 s-au împlinit 50 de ani de la aducerea ei la Ghighiu. A fost restaurată cu această ocazie şi a fost resfinţită pe 25 februarie 2008.


Sursa: basilica.ro

.

16 Martie 2015

Vizualizari: 690

Voteaza:

Duminica a III-a din Postul Mare la Manastirea Ghighiu 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact