Miercurea din saptamana a patra jumatatea Postului Mare

Ziua de miercuri din saptamana a patra este mijlocul Postului Paresimilor. Cinstirea Injumatatirii Postului, arata ieromonahul Makarios Simonopetritul, evidentiaza doua aspecte: punctarea propriu-zisa a timpului Triodului si simbolismul cosmologic si duhovnicesc al Crucii.

Cel de-al doilea aspect priveste pregatirea pentru Patimirile Mantuitorului Iisus Hristos din Vinerea Mare, care au avut loc in ceasul al saselea, adica in mijlocul zilei, dar si aducerea aminte credinciosilor ca Hristos S-a rastignit de bunavoie in centrul lumii pentru a-i reuni pe cei imprastiati de pacat in unitatea Trupului Sau. "In mijlocul pamantului ai rabdat Cruce si patima, Indurate, tuturor nepatimire si rascumparare daruind. Pentru aceasta, astazi, la injumatatirea postului, toti o punem inainte spre inchinare si cu bucurie sa o sarutam, ca sa ne invrednicim toti a vedea Patimile Tale si Invierea cea de viata purtatoare, luminati fiind cu dumnezeiesti virtuti.“ (prima stihira de la Vecernia zilei de miercuri in saptamana din mijlocul Postului Mare). "Lemnul cel preacinstit, la injumatatirea postului, cheama la inchinare pe toti cati isi rastignesc patimile lor dupa vrednicie, impreuna cu Patimile lui Hristos.“ (luminanda de la Utrenia zilei de miercuri).

In primele veacuri crestine, in Duminica Injumatatirii Postului se facea ultimul apel catehumenilor pentru a se inscrie pentru Botezul din Sambata Mare. Chiar daca botezurile adultilor au disparut aproape cu totul, s-au pastrat ectenia si rugaciunile "celor care se pregatesc de luminare“. Acestea se adauga incepand cu aceasta zi, iar botezul a fost transpus asupra conditiilor "celui de-al doilea Botez“ si pregatirii duhovnicesti pentru Saptamana Patimirilor. In acest context, explica ierom. Makarios Simonopetritul in "Triodul explicat. Mistagogia timpului liturgic“, toti credinciosii trebuie sa se recunoasca in fond catehumeni, intrucat, in prima parte a postului, ei s-au ostenit cu ravna in vederea curatirii, gratie invataturii dogmatice a Duminicii Ortodoxiei si Sfantului Grigorie Palama. Incepand din saptamana a patra, asceza si virtutile sunt mai intim legate de viata lui Hristos si de pregatirea venirii Mirelui, iar efortul duhovnicesc trebuie sa fie sustinut de Sfanta Cruce si rastignirea duhovniceasca. "Paziti fiind cu pecetea Crucii, si intru bucuria Duhului sarutand-o, fiind ea pusa inainte, sa ne sarguim spre mantuitoarele Patimi, omorand patimile trupului cele pierzatoare“ (stihira a treia a cantarii a patra din Utrenia zilei de miercuri).

Sursa:  ziarullumina.ro

.
Pe aceeaşi temă

10 Aprilie 2013

Vizualizari: 549

Voteaza:

Miercurea din saptamana a patra jumatatea Postului Mare 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE