Cartea saptamanii - Instrumentalizarea religiei

 

Incepand cu jumatatea deceniului 80-90, lumea occidentala a inceput sa vorbeasca tot mai insistent despre un fenomen numit fundamentalism sau, in ariile francofone, integrism. Un curent care, venind in siajul Revolutiei islamice iraniene, cuprindea rand pe rand lumea araba si comunitatile musulmane din vestul Europei. Fundamentalismul a propovaduit, la inceput, refuzul modernitatii si intoarcerea lumii islamice la statul pur teocratic, din zorii revelatiilor coranice ale lui Mahomed. Evident, el se alimenta din crizele provocate in lumea a treia de esecul de-colonializarii, dar si, paradoxal, din succesul monarhiilor petroliere, al caror progres rapid pe drumul modernizarii ingrijora cercurile religioase si conservatoare. Mai tarziu, insa, ideologii fundamentalismului nu s-au mai multumit cu contestarea „occidentalizarii” (cu totul relative, de altfel) a lumii islamice, ci au scos de la naftalina jihad-ul: razboiul sfant impotriva „necredinciosilor” occidentali.



Cum s-a ajuns aici? Cum a fost posibila reaparitia termenului de jihad, intr-o lume care se pregatea sa sarbatoreasca prabusirea ultimului mare sistem totalitar, cel comunist? Exista ceva similar jihad-ului in lumea iudeo-crestina europeana?

La aceste intrebari raspunde magistral cartea lui Jean Flori, intitulata Razboi sfant, jihad, cruciada. Violenta si religie in crestinism si islam*, aparuta si in limba romana.
Autorul porneste de la doua intrebari fundamentale. Sunt cele doua mari religii monoteiste funciarmente razboinice? Iar daca nu, cand si cum s-a produs clivajul ideologic?

Cartea face, pe linia acestor intrebari, doua demonstratii temeinice cu privire la aparitia ideilor de jihad si, respectiv, cruciada. Examinand crestinismul, Jean Flori probeaza elocvent dimensiunea lui pacifista, atat in doctrina Mantuitorului, in invataturile Apostolilor si ale primilor Parinti, cat si in practica politica a Imperiului Roman de Rasarit, devenit ulterior Bizantin. Ceea ce este indeobste numit „primul crestinism” sau „epoca patristica” respinge razboiul, juramantul militar si uciderea, indiferent de circumstante. Dupa cum arata Flori, aceasta conceptie asupra razboiului va fi continuata in Imperiul Bizantin, pana la sfarsitul acestuia. Chiar daca bizantinii vor purta si ei razboaie - unele, chiar cu caracter ofensiv -, acestea nu vor fi niciodata sanctificate: nimic similar cruciadei nu apare in gandirea teologica bizantina. As adauga chiar observatia ca toate canoanele ortodoxe in uz pana astazi prevad penitente dificile si retineri semnificative de la impartasanie pentru soldatii vinovati de ucideri, chiar si pentru cei aflati sub ordin si in legitima aparare.

Flori merge, deci, mai departe si urmareste ce s-a intamplat cu conceptia crestina, initial ostila razboiului, in Occident. Spre a-si face mai elocventa demonstratia, el o intrerupe un moment si expune, in paralel, aparitia notiunii de razboi sfant in islam, acolo unde ea este perfect sinonima cu cea de jihad. Cercetatorul arata ca, de la bun inceput, jihad-ul este strans impletit cu islamul, devenind rapid o componenta subinteleasa a acestuia. Nu numai comportamentul agresiv, sangvinar, al lui Mohamed, dupa hegira (fuga la Medina), ci si sanctificarea celor cazuti in batalii, dar mai cu seama organizarea teocratica a societatii islamice duc la ideea de jihad, razboi sfant impotriva tuturor celor care nu impartasesc credinta musulmana. Jean Flori demonteaza convingator - fara sa anuleze, totusi, posibilitatea acestei interpretari - si pretentia unor intelectuali musulmani moderati de a „traduce” termenul de jihad prin „lupta interioara a credinciosului islamic pentru purificarea credintei lui”. Jihad-ul a fost practicat de islam ca razboi impotriva altor confesiuni, inca de la inceput, el evoluand foarte putin pana azi si fiind fundamentat, prin texte coranice si prin traditie, intr-un mod cat se poate de coerent.

Ceva oarecum similar se petrece si in crestinismul occidental. Jean Flori arata ca, din momentul in care papalitatea incepe sa se comporte ca o putere monarhica lumeasca, feudala, se naste si distinctia dintre razboiul „privat” (care continua sa fie condamnat) si cel purtat pentru apararea bunurilor si intereselor Bisericii. Acesta din urma este mai intai dezincriminat, iar apoi sanctificat, chiar cand este purtat impotriva altor crestini. Cum, in temeiul traditiei, Spania era un domeniu al Scaunului Papal, ocuparea ei de catre arabi, urmata de raiduri ale acestora asupra altor teritorii crestine (ajungand pana la portile Romei, in 846), va modifica radical conceptia crestinatatii occidentale in privinta razboiului, intr-un mod aproape identic cu cel din lumea islamica. Jean Flori arata ca discursul papei Urbano al II-lea, de la Clermont, din 1095, considerat discursul care a intemeiat cruciada ca ideologie a Evului Mediu occidental, nu este nici intamplator, nici un act de voluntarism al unui Suveran Pontif mai aparte. El este precedat de o multitudine de evolutii idelologice, care duc, in final, la marea revolutie in lumea catolica: sanctificarea razboiului si nasterea ideii de cruciada.

Cartea este insotita si de o elocventa selectie de texte, care ilustreaza demonstratia cercetatorului, facand din Razboi sfant, jihad, cruciada o lectura strict necesara pentru intelegerea polemologica a raporturilor crestinism-islam si a radacinilor crizei actuale din relatiile bilaterale, criza marcta de resurectia ideilor de jihad si, respectiv, cruciada.

Pacat ca traducerea este extrem de slaba, pe alocuri chiar execrabila. Autoarea ei nu cunoaste foarte bine, se pare, nici limba franceza (din care traduce), nici romana si, in orice caz, nu stapaneste deloc conceptele sau terminologia teologica romaneasca. Pe langa confuziile semantice, textul romanesc este de o neadecvare stilistica desavarsita.



* Jean Flori – Razboi sfant, jihad, cruciada. Violenta si religie in crestinism si islam, in romaneste de Felicia Andreca, Editura Cartier, Chisinau, 2003

.

02 Martie 2006

Vizualizari: 1303

Voteaza:

Cartea saptamanii - Instrumentalizarea religiei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact