Medievala Episcopie a Tomisului are obarsie Apostolica


Atestata documentar, cat si prin descoperiri arheologice,
Medievala Episcopie a Tomisului are obarsie Apostolica

Asa dupa cum este cunoscut, propovaduirea credintei crestine in Scythia Minor de catre unii dintre Sfintii Apostoli ai Mantuitorului Hristos a insemnat, fara indoiala si hirotonirea primilor ierarhi locali. Sfanta Scriptura releva foarte clar practica apostolilor de a aseza ierarhi in toate cetatile in care au propovaduit si au infiintat comunitati crestine. Un astfel de exemplu este oferit de catre Sfantul Apostol Pavel care, dupa ce hirotonea episcopi pentru comunitatile crestine pe care le-a infiintat, a mentinut cu acestia stranse legaturi, indrumandu-i si sfatuindu-i prin cuvantul vorbit sau scris. Logica istorica ne determina sa presupunem ca astfel de episcopi au hirotonit si au asezat in Dobrogea si Sfinti Apostoli Andrei si Filip care au propovaduit, in teritoriul dintre Dunare si Mare.

Cunoscutul Sinaxar al Bisericii Constantinopolitane mentioneaza faptul ca la Odessos (Varna de azi), Sf.

Apostol Andrei a hirotonit ca episcop pe ucenicul sau Amplias sau Apian. Este confirmat astfel obiceiul hirotonirii si asezarii la conducerea comunitatilor intemeiate de el a unor episcopi. Documentele referitoare la misiunea Sfantului Apostol Filip in Scythia sunt mai clare. Lucrarea lui pseudo-Abdias, Istoria luptei apostolice, pomeneste hirotonirea in Scythia a unui episcop, iar Martirologiul lui Adon aminteste ca: “. Filip, dupa ce a convertit la credinta in Hristos aproape (intreaga) Scitie si a asezat acolo diaconi, preoti si episcopi, s-a intors in Asia.”. Propovaduirea Sfintilor Apostoli Andrei si Filip pe teritoriul Dobrogei s-a soldat cu asezarea aici a unor episcopi pentru buna carmuire si sporirea comunitatilor locale.

Nu se stie cati episcopi au fost randuiti in Scythia de catre Sfintii Apostoli. Istoria lui pseudo-Abdias pomeneste despre unul singur in timp ce Martirogiul lui Adon foloseste pluralul: “a asezat (in Scythia) .episcopi”. Cert este faptul ca de la un anumit moment al istoriei conducerea ierarhica a provinciei s-a unificat iar Scythia Minor a intrat sub obladuirea unui singur episcop care isi avea resedinta in metropola provinciei, Tomis. Acest fapt este cunoascut de la istoricul bisericesc Sozomen (sec. VI) care a relatat intalnirea din anul 369 dintre episcopul tomitan Bretanion si imparatul Valens. Este de presupus ca acest vechi obicei s-a impus cu ceva timp inainte de edictul de la Mediolan (313) cand religia crestina a capatat libertatea.

Din punct de vedere bisericesc Episcopia Tomisului depindea la inceput de Heracleea tracica iar dupa ridicarea in rang a scaunului bisericesc din orasul Constantinopol, noua capitala a imperiului, Tomisul, a intrat sub directa jurisdictie a acestuia. In acest ultim moment hirotoniile ierarhilor tomitani se faceau chiar la Constantinopol. Primul ierarh dobrogean, episcopul Evanghelicus, este cunoscut din Actul martiric al Sfintilor Mucenici Epictet Preotul si Astion Monahul. Episcopul Evanghelicus a botezat parintii Sf. Mucenic Astion - Alexandru si Marcellina - sositi la Halmyris in cautarea fiului lor. Referitor la orasul de resedinta al acestui ierarh dobrogean documentul este insa destul de vag. Din el aflam doar ca Evanghelicus era “episcopul lui Hristos” care vizita cetatile acestei provincii. Este de presupus insa ca in anul 303, data patimirii Sfintilor Mucenici, obiceiul carmuirii intregii provincii de catre un singur ierarh era deja generalizat in provincie.

La inceputul sec. al IV-lea in Scythia Minor sunt cunoscuti doi episcopi, Efrem si Tit. Despre primul se stie ca a venit din Palestina in timpul ep. Hermon al Ierusalimului (300-314) pentru a predica crestinismul in Scitia si a murit ca martir in timpul persecutiei lui Diocletian (303-304). Ca martir a patimit si cel de-al doilea episcop, Tit (c.319-324), dupa cum aflam din Acta Sanctorum, dar in timpul persecutiei lui Licinius (pe la 2-3 ianuarie 319-324). El a fost aruncat in mare deoarece a refuzat sa indeplineasca serviciul militar, incompatibil cu slujirea sa arhiereasca.

Demn de semnalat este si faptul ca un episcop de la Tomis a participat si la Sinodul I ecumenic tinut in orasul Niceea in anul 325. Istoricul bisericesc Eusebiu de Caesareea, participant la acest prim Sinod, ne asigura, in lucrarea sa Despre viata imparatului Constantin, ca: “nici scitul (ierarhul provinciei Scythia Minor) nu lipsea din ceata”. Numele acestui episcop tomitan nu este cunoscut.

Unul dintre cei mai renumiti ierarhi ai orasului Tomis a fost episcopul Bretanion despre care exista multe informatii existente in documentele bisericesti. Mai intai este vorba despre intalnirea dintre el si imparatul Valens, intalnire care a avut loc la Tomis in anul 369. Cu prilejul campaniei militare indreptata impotriva gotilor stabiliti dincolo de Dunare, imparatul a intreprins si o vizita in orasul Tomis. Infocat sustinator al ereziei ariene, Valens i-a cerut episcopului Bretanion sa intre in comuniune cu arienii. Episcopul nu s-a lasat induplecat si l-a infruntat pe imparat aparand dreapta credinta. Datorita acestei indrazneli fara precedent, episcopul a fost exilat o vreme. Se mai stie ca despre acesta a purtat corespondenta cu Sfantul Vasile cel Mare si a mijlocit trimiterea moastelor Sfantului Sava de la Buzau in Capadocia, la Sfantul Vasile cel Mare. Sfantul Bretanion era capadocian de neam iar, dupa unii istorici, Actul martiric al Sfantului Sava ar fi fost scris chiar de el.
Pentru viata sa curata si zelul deosebit in apararea dreptei credinte, episcopul Bretanion al Tomisului a fost canonizat inca din vechime, azi fiind praznuit la data de 25 ianuarie.

Virgil Nesa

.

10 Iulie 2006

Vizualizari: 1635

Voteaza:

Medievala Episcopie a Tomisului are obarsie Apostolica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact