Sf. Mucenita Filofteia de la Curtea de Arges


Sfanta Mucenita Filofteia ale carei moaste se gasesc la Curtea de Arges, este pomenita cu lauda in fiecare an in ziua de 7 decembrie.

Aceasta zi a fost aleasa ca data de praznuire, dupa ziua Sfantului Nicolae, intrucat moastele ei au stat secole in sir in biserica domneasca din Curtea de Arges, ce are hramul Sfantului Nicolae.

Sfanta s-a nascut la inceputul sec. al XIII-lea in orasul-cetate bulgar, Tarnovo, din parinti crestini care i-au dat nume de botez “Filofteia” (in gr.= iubitoarea de Dumnezeu).

Ramanand orfana de maica nu s-a dat la jocuri copilaresti, nu s-a lipit de inima ei nici una din cele lumesti.

Sfanta Filofteia mergea deseori la biserica si asculta cu luare-aminte Sfintele Scripturi, adaptandu-se cu invataturile ce se citeau acolo.

Mama vitrega pornindu-se asupra fiicei sale cu ura si cu pizma, o ocara si o batea, o chinuia cu diferite munci, o para tatalui sau, ii facea fel de fel de necazuri si de schingiuiri.
Tatal ei era intunecat la minte si o batea pentru ca ea socotea cele lumesti gunoaie, cum zice Apostolul, si n-are purtare de grija pentru trupul.

Pe cand avea varsta de 12 ani sfanta a inceput a fi trimisa de mama ei vitrega sa-i duca mancare la camp tatalui. Pe drum sfanta impartea din mancarea tatalui si celor saraci iar acestuia nu-i erau suficiente niciodata bucatele.

De aceea si-a pus in gand sa o pandeasca iar cand a vazut ca din mancarea ce-i era destinata impartea saracilor, a dat cu o barda dupa ea, ranind-o la picior. Curgand-i sange din picior, a trecut cu slava la Domnul, iar sfantul ei trup a stralucit cu slava cereasca, incat lumina si locul dimprejur. La aceasta minune a venit clerul si poporul si facand rugaciuni au vrut sa duca trupul in cetate dar n-au putu nici macar sa-l miste.

Voia lui Dumnezeu si a sfintei nu era de a merge cu dansii in cetatea care era patria ei. Atunci au inceput a spune numele a diferitelor locuri de dincolo de Dunare. Cand au pomenit numele orasului Curtea de Arges trupul sfintei s-a usurat. Voia sfintei era ca sa mangaie cu credinta cea dreapta poporul romanesc.

La Dunare a fost intampinata de domnitor, cler si credinciosi cu rugaciuni, cantari duhovnicesti, lumanari si tamaie.

Moastele ei au fost aduse in Tara Romaneasca numai dupa anul 1393, cand bulgarii au fost ocupati de turci, pentru a nu fi profanate de acestia. Au fost asezate in biserica domneasca Sf. Nicolae din Curtea de Arges.

Moastele Sfintei au ramas acolo pana in 1893, cand au fost mutate in bisericile Sfantul Gheorghe, apoi la Adormirea Maicii Domnului-Olari, din aceeasi localitate. Din 1949 au fost mutate in paraclisul din incinta acestei biserici, unde se gasesc si azi.

Astfel, Sfanta Filofteia a devenit o adevarata ocrotitoare a Tarii Romanesti.
Sfintei Muncenite Filofteia i se cuvine toata slava in vecii vecilor.
Amin.

.

07 Decembrie 2005

Vizualizari: 3055

Voteaza:

Sf. Mucenita Filofteia de la Curtea de Arges 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact