Biserica si imaginea Romaniei

 

Din punct de vedere crestin, tema imaginii Romaniei ridica mai curand problema demnitatii nationale a celor care s-au nascut pe teritoriul patriei noastre, decat cea a brand-ului de tara. O imagine de tara nu poate fi consolidata fara a se tine seama de statutul social al locuitorilor ei, in special de principalul pericol pe care il reprezinta pentru aceasta proasta impresie a romanilor despre ei insisi. In acest sens, este elocventa expresia cu care un imigrant roman aflat la munca in strainatate ii definea pe cei care, asemenea lui, plecasera din tara ca sa isi faca o situatie materiala “dincolo”: “Noi suntem sclavii lumii moderne!”. Iata de ce, consideram ca, la fel de importanta ca si formarea unei opinii publice internationale favorabile tarii noastre, este si consolidarea imaginii Romaniei in sufletele romanilor.


Vizita Prea Fericitului Parinte Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, la Vatican si in Italia, din anul 2002 a facut parte din actiunile de promovare a imaginii externe a Romaniei.

Cu acest prilej, aflandu-se in mijlocul comunitatii de credinciosi romani - in mare parte imigranti romani aflati la munca in Italia - ai parohiei ortodoxe romane Scala Caeli din Roma, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane s-a adresat celor prezenti in felul acesta: “Va pun la inima datoria de a purta cu cinste numele de roman. Sunteti sortiti sa adeveriti si sa pastrati aici numele de Rromani si, totodata, sa marturisiti virtutea, cinstea, demnitatea, stralucirea si omenia romaneasca” (miercuri, 9 octombrie 2002). Cat de mult a contat vizita aceasta pentru romanii de acolo, se poate observa dintr-o declaratie a unui imigrant aflat la munca in Italia, consemnata de jurnalistul italian Giampaolo Mattei: “Daniel, de confesiune ortodoxa, a avut astazi posibilitatea de a strange mana Patriarhului Teoctist. Mi-a spus, roaga-te, iar eu voi incerca, de acum incolo, sa ma rog in fiecare zi. Sunt zugrav, traiesc la Roma de trei ani si trebuie sa spun ca nu este usor sa traiesti departe de casa si de persoanele dragi.” L'Osservatore Romano, 14-15 oct. 2002).


Din punct de vedere al interesului national, suferinta unui singur roman reprezinta o slabire a puterii intregului popor. Astfel, pentru a salva de la decadere sau chiar distrugere natiunea romana este nevoie de ample proiecte care sa conduca la intarirea caracterului fiecarui roman in parte, facandu-l apt pentru cel mai inalt grad de civilizatie. Acest lucru, insa, nu este posibil fara a aprecia valoarea demnitatii umane, asa cum este recunoscuta de Biserica, fiind considerata un dar dumnezeiesc datorita caruia fiecare dintre noi suntem egali inaintea lui Dumnezeu.


Recunoasterea demnitatii umane, din punct de vedere crestin, depinde de practicarea virtutii credintei. Cu alte cuvinte, cultivarea sentimentului identitatii de credinta a poporului, prin armonizarea adecvata a vointei oamenilor cu vointa lui Dumnezeu, reprezinta o garantie a calitatii tuturor actiunilor intreprinse cu ajutorul acestei virtuti in plan religios, cultural, social, politic, juridic, economic s.a. Dat fiind faptul ca Romania este o tara cu o populatie majoritar crestin-ortodoxa si ca, in general, increderea in Biserica figureaza constant in topul increderii pe care romanii o acorda diferitelor institutii din Romania, virtutea credintei constituie una dintre valorile romanesti care contureaza, de fapt, imaginea de ansamblu a tarii noastre. Din aceasta cauza, preocuparea Bisericii pentru imaginea Romaniei nu poate fi alta, de fapt, decat preocuparea acestei institutii divino-umane pentru credinta corecta a tuturor credinciosilor ei.


Bogdan Aurel TELEANU

.

30 Septembrie 2005

Vizualizari: 1936

Voteaza:

Biserica si imaginea Romaniei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact