Capul si bratul drept ale Sfantului Nifon vor ajunge la Iasi


Capul si bratul drept ale Sfantului Nifon vor ajunge la Iasi

In acest an, pelerinii care se vor afla la Iasi pe 14 octombrie, pentru a o praznui pe Sfanta Cuvioasa Parascheva, vor avea posibilitatea sa se roage si la moastele Sfantului Nifon, Patriarhul Constantinopolului, care vor fi depuse la Catedrala Mitropolitana, informeaza AMPress. De Sfantul Dimitrie, in Capitala, vor fi aduse moastele Sfantului Apostol Pavel.

Sfantul Nifon s-a nascut in tinutul Peloponez din sudul Greciei, in perioada 1434-1440, primind la botez numele de Nicolae. Nu dupa mult timp, viitorul Patriarh al Constantinopolului imbraca "ingerescul chip" al calugariei, primind, potrivit pravilei, numele de Nifon, dupa care a fost hirotonit intru ierodiacon. Nifon a fost chemat la inalta slujire arhiereasca, in scaunul de Mitropolit al Tesalonicului, in anul 1483.

Dupa o pastorie de numai trei ani, Dumnezeu a randuit ca acesta sa fie chemat la o vrednicie si mai mare, cea de Patriarh Ecumenic la Constantinopol. Dupa numai doi ani de pastorie, adica in anul 1488, sultanul Baiazid al II-lea l-a indepartat din scaun. Parasind Patriarhia, Nifon s-a asezat in Manastirea Sfantului Ioan Prodromul (Botezatorul) din insula aflata in fata orasului Sozopolis (in Bulgaria de azi). Aici a zidit un schit cu hramul Sfantul Nicolae, in apropiere de tarmul Marii Negre, pe care l-a inchinat manastirii mai sus pomenite. Nifon a petrecut aici opt ani, in rugaciuni si liniste, pana in anul 1469, cand a fost chemat din nou la conducerea Patriarhiei Ecumenice. Dar si aceasta noua pastorie n-a durat mai mult de doi ani si cateva luni, pentru ca Nifon a fost scos din scaun de turci si trimis in exil la Adrianopol, la biserica cu hramul Sfantul Stefan. Aici l-a cunoscut pe domnitorul Radu cel Mare al Tarii Romanesti (1495-1508). Impresionat de invatatura lui, dar si de virtutiile cu care acesta era impodobit, a cerut ingaduinta stapanirii turcesti sa-l aduca in Tara Romaneasca, spre a se folosi de cunostintele si priceperea lui, in vederea reorganizarii bisericesti, pe care urmarea sa o faca in tara sa. Astfel, in primavara anului 1503, fostul patriarh vine in Tara Romaneasca. A fost primul intre numerosii patriarhi rasariteni care vor veni apoi, secole de-a randul, in Tarile Romane, dupa ajutoare materiale. In vara anului 1505 paraseste Tara Romaneasca, indreptandu-se spre Sfantul Munte Athos. Nifon si-a dat obstescul sfarsit la Manastirea Dionisiu, la 11 august 1508. Curand dupa moartea sa, Nifon a fost canonizat de Biserica. O parte din moastele Sfantului Nifon (capul si mana sa dreapta) se gasesc la Craiova, fiind depuse la Catedrala Mitropolitana "Sfantul Dumitru", in semn de omagiu pentru tot ceea ce acesta a facut pentru poporul roman.

Dumitru Manolache

.

28 Septembrie 2008

Vizualizari: 1047

Voteaza:

Capul si bratul drept ale Sfantului Nifon vor ajunge la Iasi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact