Patriarhii ortodocsi il apara pe Maxim al Bulgariei in disputa cu Sinodul Alternativ

Adancirea crizei din Biserica Ortodoxa Bulgara a necesitat intrunirea la Sofia, la cererea Patriarhului Maxim, a reprezentantilor Bisericilor Ortodoxe autocefale, intre 11 si 12 martie ac., pentru a lua in discutie situatia creata la Curtea Europeana pentru Drepturile Omului de la Strasbourg, in legatura cu persoanele care s-au rupt de unitatea Bisericii Ortodoxe Bulgare.

In esenta, participantii la intalnire au hotarat ca unitatea Bisericii Ortodoxe Bulgare si canonicitatea Sfantului Sinod al Sanctitatii Sale Patriarhul Maxim sunt dincolo de orice indoiala; schisma din perioada 1992-1998 a fost depasita prin deciziile Sfantului Sinod Panortodox Extins si Supra-jurisdictional din 30.09-1.10.

1998, luate conform canoanelor, care sunt obligatorii pentru toti crestinii ortodocsi; cei care s-au rupt de unitatea Bisericii au posibilitatea sa se reintoarca prin pocainta; deciziile Curtii Europene nu au tinut cont de hotararile Sinodului Panortodox din 1998, iar interventia statului bulgar nu poate fi considerata ilegala; participantii cred ca se poate face apel impotriva deciziei si cere statului bulgar sa apere identitatea si credinta, specificitatea culturala, unitatea si solidaritatea poporului bulgar.

Imediat dupa caderea comunismului in tara vecina, Patriarhul ortodox al Bulgariei, Maxim, a fost contestat si acuzat ca a fost ales ilegitim si anticanonic, ca a servit regimul lui Jivkov, cerandu-i-se demisia, motiv pentru care Biserica s-a scindat. In 1992, lacasurile de cult au fost ocupate de taberele rivale, contestatarii lui Maxim ocupand pana astazi aproape 300 de biserici. Interventia partidelor politice de dreapta au facut sa apara "Sinodul Alternativ". Initial, contestatarii l-au ales Patriarh pe Pimen, Mitropolitul de Nevrokop, intronizat in 1996, la Sofia, in fata caruia a depus juramantul si presedintele Peter Stoianov. Ambele Sinoade s-au anatemizat. Dar, in 1998, la interventia Patriarhului Ecumenic si a celorlalti Patriarhi ortodocsi, s-a facut pace, cele doua sinoade urmand sa se uneasca sub conducerea lui Maxim, dupa care urma sa se retraga atat Maxim, cat si Pimen. La doua saptamani de la intelegere, Maxim anunta ca nu se retrage, criza adancindu-se si mai tare. Pimen a murit in 1999, "Sinodul Alternativ" alegandu-l pe Mitropolitul de Sofia, Inokenti, ca nou Patriarh. In 2002, Sinodul Patriarhului Maxim a fost recunoscut ca unica Biserica Ortodoxa din aceasta tara, iar celalalt sinod, drept "asociatie religioasa".

Au inceput procesele pentru impartirea patrimoniului, a intervenit si politia. In 2002, un preot de sub jurisdictia "Sinodului Alternativ" a fost ucis, iar un preot al Sinodului lui Maxim a fost arestat pentru complicitate la crima. "Inokentistii" l-au numit pe Maxim "Anticrist", au inceput protestele de strada, schisma s-a adancit, disputa ajungand la Consiliul Europei. La sfarsitul lunii ianuarie 2009, Curtea de la Strasbourg a decis ca Bulgaria a incalcat dreptul la libertate religioasa si ca guvernul bulgar a intervenit incorect in numirea Patriarhului Maxim ca Intaistatator al Bisericii Ortodoxe Bulgare. Instanta a hotarat o perioada de trei luni in care "Sinodul Alternativ" al lui Inochenti si Biserica Ortodoxa Bulgara sa isi rezolve controversele din jurul proprietatii a aproximativ 100 de obiective. Altfel, Strasbourg va gasi cea mai buna solutie.

Dumitru Manolache
Sursa: gardianul.ro

.

20 Martie 2009

Vizualizari: 932

Voteaza:

Patriarhii ortodocsi il apara pe Maxim al Bulgariei in disputa cu Sinodul Alternativ 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact