Patriarhul Daniel: Biserica nu trebuie redusa la o simpla institutie sociologica

 

Oricat am incerca sa discutam despre alte subiecte in aceste zile, tot la Biserica ajungem, pentru ca, trebuie sa recunostem, cel mai important eveniment trait de societatea romaneasca in ultima perioada ramane alegerea noului Patriarh. Cele cateva idei privind misiunea viitoare a Intaistatatorului si a Bisericii Ortodoxe Romane, rostite de Daniel imediat dupa ce a fost ales Patriarh, au fost dezvoltate in primul interviu acordat, cum era de asteptat, pentru Radio Trinitas. Prea Fericerea Sa a vorbit despre unitatea Bisericii, conlucrare cu ierarhii si credinciosii, despre mostenirea lasata de Parintele Teoctist, despre opera sociala a Bisericii si, nu in ultimul rand, despre provocarile Bisericii Ortodoxe astazi.

Trebuie de la inceput remarcat, cum aratam intr-un articol si in ziarul de ieri, ca noul Patriarh tine cu tot dinadinsul sa indeparteze temerile, mai mult sau mai putin justificate, ale unei mari parti a populatiei, monahilor si unor ierarhi, privitoare la mult-trambitatul ecumenism pe care l-ar promova. Insasi ratiunea acordarii acestui interviu probeaza aceasta intentie.



Intrulaolalta formam Biserica, in lucrarea Duhului Sfant


Prima tema abordata a fost cea a unitatii Bisericii. "Unitatea este darul Duhului Sfant in Biserica, un dar pe care trebuie sa-l pastram si sa-l cultivam. De aceea, noi in crez marturisim credinta noastra in Una, Sfanta, Soborniceasca si apostoleasca Biserica. Deci, unitatea este legata de sfintenie. Cu cat ne apropiem mai mult de Hristos, prin Duhul Sfant, prin rugaciune, prin Sfintele Taine, prin fapta buna, cu atat ne apropiem si intrulaolalta formam Biserica. Deci, unitatea e un dar al lui Dumnezeu, dar noi suntem chemati sa il pastram si sa il cultivam", a declarat acesta.

Catedrala Neamului, radio si ziar pentru Patriarhie si o traditie mai putin intepenita


Dupa ce a vorbit despre necesitatea apararii dreptei credinte si promovarea ei, despre rolul profesorului de religie in scoli, Patriarhul ales pare hotarat sa materializeze visul predecesorului sau: ridicarea catedralei Mantuirii Neamului. Mai mult, va incerca sa extinda si sa dezvolte proiectele dezvoltate in Mitropolia Moldovei la nivelul Patriarhiei, in ceea ce priveste mass media. "Avem nevoie de un radio pentru intreaga Biserica, de un cotidian pentru intreaga Biserica, nu doar pentru Mitropolia Moldovei si Bucovinei".

Vorbind despre Traditie, noul Patriarh este de parere ca aceasta trebuie pastrata, "dar nu ca o pe o realitate intepenita, ci ca pe o realitate vie. De fapt, Traditia este viata Bisericii de-a lungul secolelor", a declarat Patriarhul Daniel.

Biserica va duce mai departe lupta pentru pastrarea unitatii Ortodoxiei


Intaistatatorul Bisericii a identificat in interviul despre care vorbeam marile provocari ale Bisericii Ortodoxe in zilele noastre: secularizarea, sectarismul si sincretismul. Adica, "construirea vietii societatii si a omului fara referinta la Dumnezeu, ca si cand Dumnezeu nu ar exista. fragmentarea fenomenului religios, tendinta sectelor de a se comporta ca o relitate nascuta din ruptura sau dezbinare. punerea pe acelasi plan a religiilor sau amestecul dintre credinta adevarata si superstitie, amestecul dintre credinta ortodoxa si unele tendinte de imprumuturi din alta parte, din alte traditii sau din alte religii, a unor elmente care nu sunt compatibile."

In acest sens, Biserica va duce mai departe lupta pentru pastrarea unitatii Ortodoxiei, "deoarece datorita pacatului exista tendinta in om de a veni la religia naturala, adica sa ne facem un dumnezeu dupa chipul si asemanarea patimilor noastre."

In aceste timpuri exista "tendinta de a reduce Biserica la o simpla institutie sociologica si a uita dimensiunea ei divina. Or noi trebuie sa aratam ca Biserica este in lume, dar nu e din lume, ca ea este si o realitate sociologica, dar in primul rand este o realitate spirituala, dumnezeiasca, divino-umana. Prezenta Harului Preasfintei Treimi in Biserica este temelia Bisericii. Nu putem reduce Biserica la o simpla institutie de binefacere sau la o simpla institutie de arta, chiar daca ar fi arta religioasa. Trebuie mereu sa ne luptam ca sa nu secularizam intelesul nostru privind Biserica. Altfel vom ajunge ca o simpla institutie filantropica fara referinta la Hristos", mai spune inaltul ierarh.

Sa avem rabdare, speranta si multa, multa liniste


Dupa cum se poate observa, noul Patriarh, inca de la inceputul misiunii sale ca Pastor al Bisericii, tine sa linisteasca temerile exprimate de mari duhovnici, de lumea monahala si nu numai care au manifestat serioase retineri in ceea ce priveste persoana sa. Ramane ca declaratiile din acest prim interviu sa fie confirmate prin masurile pe care le va lua si prin directia pe care o va imprima evolutiei viitoare a Bisericii Ortodoxe Romane.

 

Dumitru Manolache

.

15 Septembrie 2007

Vizualizari: 1291

Voteaza:

Patriarhul Daniel: Biserica nu trebuie redusa la o simpla institutie sociologica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact