Bastioanele credintei


Defileul Dunarii este bogat in semne ale crestinatatii: troite, biserici, manastiri. Acolo unde timpul ori istoria au daramat casa lui Dumnezeu, oamenii au ridicat alta noua.


La 17 km de Drobeta Turnu Severin si 6 de Orsova, daca te abati din soseaua de langa Dunare pentru a urca inca vreun kilometru pe Valea Voditei, drumul te duce la una dintre cele mai noi manastiri ale Olteniei, Vodita. Edificiul, tarnosit in 2001, a fost construit la cateva sute de metri distanta de ruinele primei manastiri medievale din Tara Romaneasca. Din falnicele ziduri de altadata a mai ramas in picioare doar un portal de piatra.


CALUGARUL SANCTIFICAT. Vechea manastire Vodita a fost fost ctitorita in 1370-1372 de catre Sfantul calugar Nicodim si de Vladislav (Vlaicu Voda). Calugarul Nicodim, despre care se presupune ca era grec sau greco-sarb, a venit in Tara Romaneasca pe la 1359 si, dupa ce a ridicat manastirea Vodita, a fost artizanul ctitoririi unei alte manastiri, cea de la Tismana (1377-1378), cu ajutorul voievozilor Radu I si Dan I. Nicodim a fost cel care a copiat, la Tismana, un tetraevanghel slavon miniat, considerat cel mai vechi manuscris din Tara Romaneasca. Se presupune ca Nicodim si-ar fi dat duhul in 1406, fiind socotit sfant, caruia i s-a scris Viata in 1767.


Prin ridicarea ei in imediata apropiere a frontierei dintre Imperiul Austro-Ungar si Tara Romaneasca se incerca stoparea expansiunii bisericii catolice si intarirea autoritatii bisericii ortodoxe. Recunoscuta ca autonoma, a fost inzestrata cu mosii si venituri, devenind un puternic centru al ortodoxismului din sudul tarii. Desele atacuri ale turcilor asupra cetatilor dunarene au impus mutarea centrului monahal la Manastirea Tismana in 1493, Vodita ramanand sa functioneze ca metoh. Batranul bastion al crestinismului a fost distrus, in cele din urma, de catre turci, iar spre sfarsitul secolului al XVII-lea, zidurile sale au folosit drept cetate pentru armata austriaca. Lucrarile pentru renasterea Voditei au inceput in 1991, banii pentru constructia manastirii si a chiliilor calugarilor fiind adunati prin contributia enoriasilor din Caras Severin si Mehedinti. Biserica noua este construita din lemn, in stil maramuresean, picturile fiind executate de Florica si Eugen Papici.


RECUNOSTINTA. O alta manastire cu o istorie aparte, Sf. Ana, este asezata pe coama "Dealului Mosului", care domina Orsova. Lacasul a fost ctitorit de cunoscutul ziarist interbelic Pamfil Seicaru, care a luptat in zona Orsovei in calitate de tanar sublocotenent al Regimentului 17 Infanterie in primul Razboi Mondial. Seicaru avea sa fie distins cu titlul de Cavaler al Ordinului "Mihai Viteazul" de catre regele Ferdinand I al Romaniei. Poate va intrebati ce l-a motivat pe ziarist sa ctitoreasca un asezamant calugaresc. Raspunsul vine dintr-o intamplare petrecuta in anii razboiului, peste care Pamfil Seicaru nu a putut trece nepasator. In toamna lui 1916, chiar pe "Dealul Mosului", ziaristul a fost ingropat, alaturi de camaradul sau de arme, Petre Gavanescu, de explozia unui obuz. Amandoi au scapat cu viata, iar Seicaru s-a legat sa ridice in acest loc, atunci cand va avea posibilitati materiale, o manastire, in semn de multumire lui Dumnezeu, dar si "in memoria tuturor eroilor care au cazut pentru o Romanie Mare", dupa cum nota el insusi in actul de donatie a manastirii catre Mitropolia Olteniei, document notificat la München la 24 martie 1975. Trebuie mentionat ca Pamfil Seicaru este si ctitorul Monumentului Eroilor de la Marasesti, precum si a doua alte monumente inchinate victimelor razboiului, in Franta si Ucraina.


DISCOTECA LA BISERICA. Asezamantul monahal a fost construit intre 1936 si 1939, perioada in care Seicaru era director al ziarului "Curentul" si deputat in Parlamentul Romaniei. Manastirea, care trebuia sa poarte hramul Sf. Ana, dupa numele mamei ctitorului sau, nu a fost sfintita imediat dupa incheierea lucrarilor de constructie. Episcopul Vasile Lazarescu, viitorul mitropolit al Banatului, a refuzat tarnosirea, pe motiv ca episcopia nu-si daduse acordul si nu sfintise locul de amplasare a manastirii. Contenciosul s-a prelungit mult timp, sfintirea asezamantului de maici a fost intarziata apoi de izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial si, ulterior, de schimbarea regimului politic. De altfel, in timpul comunistilor, chiliile calugaritelor au fost transformate in locuri de cazare, in biserica functionand o discoteca si un restaurant. Abia la 2 decembrie 1990, Manastirea Sf. Ana a fost sfintita de episcopul Damaschin Severineanul, vicar al Mitropoliei Olteniei, ajutat de un sobor de preoti localnici. Hramul manastirii se praznuieste la 25 iulie, ziua Adormirii Sfintei Ana.

Catedrala pentru mileniul III


Situata la capatul lumii austro-ungare, Orsova a avut o solida comunitate romano-catolica de expresie romana, germana si ceha. Chiar daca orasul, in special dupa stramutare, a suferit modificari, inclusiv de ordin demografic, traditiile nu au disparut. Mai mult, chiar. In anul 1972 a inceput constructia unei noi catedrale catolice (foto), un edificiu ridicat sub indrumarea parohului Johann Markowity, de Hans Fockelmann, intr-un stil arhitectural nonconformist, ultramodern. Pe langa serviciul divin, in incinta catedralei se sustin concerte de orga. (C.S.)

Drumul eroilor


Ridicarea Manastirii Sfanta Ana a fost precedata, pe la 1935, de taierea prin padure a unui drum de acces pietruit, lung de 1.500 de metri, numit Drumul Eroilor, ce urca din centrul vechii Orsove pe "Dealul Mosului". Pe parcursul sau, drumul era strajuit de sapte troite si banci de popas sculptate din lemn de stejar masiv, in care erau sapate dedicatii pentru fiecare regiment care a participat la luptele de la Alion, Cerna si Orsova, in august-noiembrie 1916. Troitele s-au deteriorat treptat, disparand de langa Drumul Eroilor prin anii ’60.

 

.

15 Iulie 2005

Vizualizari: 1635

Voteaza:

Bastioanele credintei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact