Alba Iulia, orasul celor insetati de istorie


Municipiul Alba Iulia este situat intr-o zona turistica atractiva pentru calatorul primit cu multa ospitalitate pe meleagurile sale.
         
Potentialul turistic al zonei isi gaseste oglindirea intr-o ampla constelatie de marturii ale unui trecut de milenii, exprimat in salba monumentelor istorice, de arhitectura si arta, in varietatea frumusetilor naturale.

Teritoriul municipiului Alba a fost din timpuri stravechi o vatra de civilizatie umana, unde traditiile si obiceiurile folclorice specifice romnilor exercita o atractie deosebita pentru turistii din tara si de peste hotare.


Cetatea bastionara din Alba Iulia

A fost ridicata intre anii 1714-1738, fiind considerata cea mai reprezentativa fortificatie bastionara de tip Vauban din tara noastra. Planul cetatii a fost intocmit de arhitectul italian Giovanni Morando Visconti, sub conducerea generalului Stefan de Steinville, completata apoi de generalul Weiss.


         
Lucrarile propriu-zise la fortificatia de la Alba Iulia au inceput la 4 noiembrie 1715, cnd s-a pus piatra de temelie a bastionului Carol, dedicat imparatului, situat pe latura de nord a cetatii.

Catedrala Reintregirii
Catedrala ortodoxa, cunoscuta si sub numele de Catedrala Încoronarii, constituie expresia artistica a unitatii noastre nationale realizata prin actul din 1918.
         
Arhitectura sa, inspirata din biserica domneasca din Trgoviste, se inscrie in curentul romantic initiat in arta romneasca in ultimele decenii ale secolului trecut, ce si-a propus valorificarea creatiei artistice medievale de la sud de Carpati.
         
Constructie impunatoare, ridicata intre 1921-1923, dupa planurile arhitectului D. Ghe. Stefanescu, sub conducerea inginerului T. Eremia, aici au fost incoronati suveranii Romniei Mari la data de 15 octombrie 1922, catedrala purtnd si numele de Catedrala Încoronarii.
         
Edificiul are forma de cruce greaca inscrisa, cu un pridvor deschis, in interior se patrunde printr-un pronaos dreptunghiular, cu trei unitati de boltire in segment de arc de cerc, un naos ingust si altar. Decoratia pictata in fresca este realizata in spiritul iconografiei traditionale de catre Constantin Petrescu.
         
De o parte si de alta a intrarii apar portretele suveranilor Romniei Mari - regele Ferdinand I Întregitorul si cu sotia sa, Maria - subliniind cu aceasta semnificatia istorica a edificiului. Iconostasul, mobilierul, stranele au fost realizate din lemn de stejar, prezentnd aceleasi motive decorative de inspiratie brncoveneasca.
În prezent aici se afla sediul Arhiepiscopiei Ortodoxe din Alba Iulia.

Castrul roman si Cetatea veche

Important sit arheologic, aici a fost centrul unde a stationat Legiunea XIII Gemina (106-275), adaptat si utilizat apoi in decursul evului mediu ca cetate feudala, cunoscuta sub numele de Balgrad, ea pastrndu-si partial zidurile pna in secolul XVIII.

Fostul Comisariat si Manutanta

Imediat dupa Poarta a III-a se afla cladirea fostului comisariat si a manutantei, construita in secolul al XVIII-lea, dar care pastreaza detalii arhitectonice anterioare acestui secol. Scopul pentru care a fost construita cladirea a fost acela de depozit pentru armata.

Palatul Princiar
Palatul a fost distrus in urma invaziilor turco-tatare. 

În cronicile straine palatul aparea ca un edificiu foarte luxos, impodobit cu fresce, scari de marmura, cladirile fiind grupate in jurul a doua curti patrate. Imediat dupa caderea Ungariei sub turci, aici s-a asezat sotia lui Ioan Zapolya, Isabella. S-au facut de asemenea numeroase lucrari de infrumusetare in timpul principilor Gabriel Bethlen si Gheorghe Rakoczi al II-lea. Din anul 1700 cladirea a fost transformata in cazarma, iar interiorul a fost modificat. Modificarile facute odata cu schimbarea destinatiei cladirii, au determinat distrugerea sau astuparea unor importante ansambluri arhitectonice ilustrnd scene din Vechiul Testament.

Biblioteca Bathyaneum
Fosta biserica a trinitarienilor, ridicata in stil baroc, edificiul a fost modificat in interior in anul 1780, in vederea destinatiei actuale, aceea de biblioteca, de catre episcopul Ignatiu Bathyani(1741-1798), episcop al Transilvaniei si bibliofil pasionat.
         
Ea este cunoscuta in intreaga lume pentru colectiile sale de mare valoare reprezentnd manuscrise, incunabule si tiparituri rare, dintre care amintim:
         
Codex Aureus (sec. IX), manuscris cunoscut si sub numele de Evangheliarul de la Lorsch, care cuprinde evangheliile lui Marcu si Matei, Psaltirea lui David(sec. XII),Codex Burgundus (sec. XV),
         
Biblia Sacra (sec. XIII), Palia de la Orastie (1582), Biblia lui Serban Cantacuzino (1688), Noul Testament de la Balgrad(1648).
         
În anul 1792 este infiintat aici primul observator astronomic de pe teritoriul tarii noastre.
         
Despre Alba Iulia s-au scris si s-ar mai putea scrie sute de carti, tratate de istorie si legende. Este greu ca intr-o singura pagina sa cuprinzi tot ceea ce inseamna acest oras. Cel mai bine il cunosti vizitndu-l, retraind istoria
 

.

23 Ianuarie 2006

Vizualizari: 1533

Voteaza:

Alba Iulia, orasul celor insetati de istorie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact