Buna rabdare, buna veghere, bun rai, buna vrere, buna partasie cu Dumnezeu...

Convorbirile lui Gheron


Nu spun nici buna dimineata, nici buna ziua, nici noapte buna. Singurele urari sunt, in fapt: buna rabdare, buna veghere, bun rai, buna vrere, buna partasie cu Dumnezeu. Cand am spus „binecuvanteaza” si am mancat rahatul dulce mi-am spus in sine: Sa traiesti multi ani, Gheron. Sa traiesti pentru ca si noi, pacatosii, sa traim.

S-a lasat o tacere adanca. Am inteles ca Gheron rostea rugaciunea lui Iisus. Avea o astfel de atitudine incat era evident ca fusese rapit de Dumnezeu. Mi-era greu sa vorbesc, dar trebuia. 
   - Gheron, da-mi voie sa te intrerup continuand discutia. Stiu ca, intr-un fel, prezenta mea este ciudata in linistea aceasta. Sunt un parazit care va face viata grea si. 
   - Nu, nu, nu spune asta, pentru ca te primim ca pe fratele nostru care traieste in lume, ce duce lupta cea buna, avand har de la Dumnezeu. 
   - Cum se poate compara harul pe care-l avem noi cu harul vostru? 
   - Chiar si asa, ai mai mult har decat noi, pentru ca „unde s-a inmultit pacatul, acolo a prisosit si harul” (Romani 5, 20). Dumnezeu trimite mai multa mila pentru a te tine in dragostea Lui, te iubeste mai mult. 
   - Primesc aceasta ca pe o expresie a smereniei tale - am raspuns, fiind coplesit de atata dragoste si smerenie. As vrea sa continuu, totusi, pentru ca doresc sa obtin cat mai multe roade din orice clipa. Vorbeai de incalzirea inimii, spunand ca acest lucru il obtii gandindu-te la iad, la rai si la pacatosenia noastra. Nu creeaza, totusi probleme? Ai spus mai devreme ca rugaciunea noastra ar trebui eliberata de imaginatie, iar mintea noastra ar trebui sa fie fara forma. Dar aceste imagini nu tulbura rugaciunea curata. 
   - In primul rand as vrea sa iti dai seama ca aceste ganduri nu sunt. simple ganduri. Nu este vorba de imaginatie, ci de lucrarea mintii. Noi nu gandim doar, noi traim. De exemplu, gandindu-ma odata la iad pentru cateva minute - acesta este locul potrivit mie, din cauza nenumaratelor mele pacate - m-am gasit in acel intuneric infricosator! Am trait durerea insuportabila si chinul inexprimabil. Dupa ce mi-am revenit din acea stare, toata chilia mirosea ingrozitor. Nu poti intelege mirosul iadului si suferinta condamnatului.

Am inteles atunci mai mult ca niciodata ca eram in prezenta unui staret sfant care-si tine mintea in iad. L-am lasat sa continue fara cel mai mic comentariu. 
   - Incalzirea inimii prin aceste ganduri este facuta inainte de rugaciune. Caci indata ce inima incepe sa se roage dupa ce a fost incalzita, orice gand, oricat de indepartat cu privire la aceste lucruri este interzis, incercand sa ne fixam mintea si inima doar pe cuvintele rugaciunii lui Iisus. In acest fel ajungem la starea mintii eliberate de imaginatie, despre care Sfintii Parinti au vorbit atat, adica mintea sa fie „libera de orice forma si de orice imaginari”. 

Rugaciunea este o lupta. Intareste razboiul credinciosului impotriva diavolului, dar este ea insasi o lupta dureroasa si sangeroasa. Tot efortul nostru trebuie sa fie de a ne concentra mintea pe cuvintele rugaciunii lui Iisus. Aceasta trebuie sa devina surda si muta la orice gand, bun sau rau, pe care vicleanul ni-l aduce. Nu avem voie sa ascultam gandurile ce vin dinafara sau sa le raspundem. Trebuie sa le ignoram complet si sa nu conversam cu ele. Astfel ar trebui sa cautam in orice fel mutenia completa a mintii noastre, pentru ca numai cu aceasta lucrare ne putem pastra sufletul in pace, astfel ca rugaciunea lui Iisus sa poata efectiv lucra. Se stie ca gandurile noastre inainteaza din minte in inima tulburandu-o. Mintea tulburata tulbura si inima. Precum vantul ridica valurile pe mare, la fel vantul gandurilor ridica valuri in suflet. De aceea este necesara atentia pentru rugaciune. De aceea Parintii invata in acelasi timp despre rugaciune si despre trezvie. Trezvia pastreaza mintea intr-o stare continua de veghe si pregatire, rugaciunea aducand peste ea har dumnezeiesc.

.

17 Martie 2006

Vizualizari: 1678

Voteaza:

Buna rabdare, buna veghere, bun rai, buna vrere, buna partasie cu Dumnezeu... 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact