BISERICA NU OPUNE SPIRITUALUL SI SOCIALUL

In legatura cu opiniile exprimate in articolul intitulat Roumanie : donnez-nous notre eglise quotidienne ! (Romania: da-ne noua biserica cea de toate zilele!), publicat in “Le Courrier des Balkans” din ziua de 13 ianuarie 2010 si preluat fragmentar de unele cotidiane centrale, facem urmatoarele precizari:

Dupa anul 1990, in Romania, la initiativa comunitatilor de credinciosi au fost construite noi biserici ortodoxe in cartierele marilor orase sau in sate si comune, acolo unde, in timpul regimului comunist, desi erau necesare, autoritatile au interzis construirea lor. Mai mult, s-a constatat faptul ca, in contextul unei societati din ce in ce mai secularizate si individualiste, prezenta noilor biserici, mai ales in cartierele din marile orase, are un efect social benefic.

In general, pe langa bisericile nou construite (ca si pe langa cele deja existente) s-au construit deja mai multe asezaminte sociale (cantine sociale, cabinete medicale, centre de zi, farmacii, locuinte protejate etc.) cu scopul ajutorarii celor aflati in dificultate sau a familiilor afectate de somaj, cresterea ratei divorturilor, violenta domestica, alcoolism, migratie etc. In acest sens, mentionam faptul ca numai pe langa parohiile din Bucuresti functioneaza 11 cantine sociale, 9 cabinete medicale, 3 camine pentru persoanele varstnice, 2 gradinite, 7 locuinte protejate etc.



Astfel, se poate constata ca ridicarea de noi biserici si asezaminte sociale de catre Biserica Ortodoxa Romana nu se face in opozitie sau in competitie cu activitatea medicala si educationala din Romania, ci in completare sau colaborare cu autoritatile de stat centrale si locale. In acest sens, activitatea pastoral-misionara si social-educationala a unei parohii contribuie la sanatatea spirituala si la realizarea coeziunii sociale a oamenilor confruntati cu singuratatea, incertitudinea si disperarea din cauza saraciei si a altor fenomene din societatea romaneasca de azi.

Dupa anul 1990, Biserica Ortodoxa Romana a infiintat numeroase institutii de asistenta medicala, inclusiv un spital (Providenta – Iasi), urmand ca in viitor sa construiasca si alte unitati medicale in parteneriat cu Ministerul Sanatatii Publice si autoritatile locale. In acelasi timp, eparhiile Bisericii Ortodoxe Romane au inceput sa organizeze gradinite si, in colaborare cu inspectoratele scolare, deruleaza la nivel local o serie de programe educationale (de exemplu, centre de tip after-school pe langa parohii) ai caror principali beneficiari sunt, in primul rand, elevii din comunitate. Pe de alta parte, Patriarhia Romana, prin programul intitulat Alege scoala!, desfasurat la nivel national prin eparhiile Bisericii Ortodoxe Romane, contribuie la prevenirea fenomenului abandonului scolar, asa cum prin numeroasele programe sociale derulate in intreaga tara contribuie la integrarea si coeziunea sociala, precum si la promovarea solidaritatii sociale. Dar, izvorul activitatii sociale a Bisericii se afla in viata liturgica si spirituala crestina, adica din Liturghie izvoraste filantropia.

In acest context, potrivit Legii Cultelor nr. 489/2006, Statul sustine activitatea Cultelor recunoscute datorita rolului lor social important, pe care, insa, unii observatori si analisti romani sau straini cu atitudine anticlericala nu pot sa-l aprecieze obiectiv si integral. Prin urmare, consideram ca este tendentioasa punerea in contrast a Bisericii cu Scoala si cu Spitalul, asa cum procedeaza cei care, in numele unor ideologii umaniste generatoare de vid spiritual se simt deranjati de prezenta activa si influenta spirituala a Bisericii in societatea romaneasca de astazi.


In concluzie, trebuie precizat si faptul ca pentru construirea de noi lacasuri de cult, fondurile necesare provin in proportie de 80% de la comunitatile de credinciosi (beneficiarii) si diferiti sponsori, iar numai in proportie de 15-20% de la bugetele de stat sau cele locale.


BIROUL DE PRESA AL PATRIARHIEI ROMANE

.

18 Ianuarie 2010

Vizualizari: 495

Voteaza:

BISERICA NU OPUNE SPIRITUALUL SI SOCIALUL 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact