Traditii romanesti - Macinicii


Cu exceptia romanilor, tuturor popoarelor li se cunoaste data oficiala a adoptarii crestinismului. De aceea, se spune ca poporul roman s-a nascut crestin.

Adevarul e ca intre zalmoxianism si crestinism exista uluitoare asemanari, astfel explicandu-se cum romanii au trecut, aproape fara sa-si dea seama, la noua religie. Printre altele, geto-dacii tineau post miercurea si vinerea, asa cum demonstreaza cercul exterior al marelui sanctuar de la Sarmizegetusa Regia. Acesta cuprinde 104 blocuri de andezit, reprezentand numarul miercurilor si vinerilor dintr-un an.



Ca si crestinii, geto-dacii serbau Craciunul la 25 Decembrie. Sub denumirea de BESKOS, "Inaltare; Inviere", stramosii nostri serbau si Pastele, doar ca acesta avea zi fixa, 23 Aprilie, cand crestinii il serbeaza pe Sf. Gheorghe. De aceea, in ajunul si in ziua de 23 Aprilie, au loc foarte multe practici magice.

Printre vechile sarbatori religioase ale geto-dacilor se numara si ziua de 9 Martie, astazi a Mucenicilor sau Macinicilor.

Intru pomenirea martirilor

Din tablitele de plumb de la Sinaia, ca si din alte inscriptii geto-dacice, se intelege ca, in ziua ce corespunde azi cu 9 Martie, in anul 44 i.Hr., au fost ucisi marele rege Buerebuistas si ostasii din garda sa personala.

Cum se stie, macinicii din Muntenia, fierti cu miere, scortisoara si miezuri de nuca, au forma cifrei 8. Dar cum cifrele arabe au fost adoptate de europeni mult mai tarziu e limpede ca macinicii din Muntenia nu au o legatura traditionala cu nr. 8, desi si acesta era sacru la geto-daci. Forma de 8, cum apare uneori si in tablitele de la Sinaia, noteaza litera B din alfabetul geto-dac, aceasta fiind si initiala numelui regelui ucis. semnul 8 e compus din doua inele, ce presupun legamantul facut de ostenii regelui, obicei pastrat pana azi la cei casatoriti. Pe de alta parte, cele doua verigi sugereaza si a semana.

Patruzeci sau patruzeci si patru?

La figurat insa, MOUKIANOS insemna si "a fi macinat de ceva; a te arde sufletul", de unde romana a mostenit si a mahni, mocan si a mocni. De la sensurile de "a mocni; a arde; a coace" s-a creat si traditia ca macinicii sa se fiarba in Muntenia, iar in Moldova sa se coaca. Tot de la "a mocni" provine si obiceiul muntenesc ca, de Macinici, sa se aprinda o carpa si cu ea sa se afume casa si curtea, cosarele si grajdurile, precum si alte acareturi, ca sa fie aparate de rele si sa se indeparteze serpii. Tot in Muntenia, in dimineata de Macinici se matura casa si curtea, se strang toate gunoaiele, si cu ele se face un foc mare in mijlocul bataturii. Dupa ce focul incepe sa arda cu flacara, cei din casa, mai ales tinerii, sar incoace si incolo peste el, zicand:
Cum au trecut sfintii
Prin foc si prin apa,
Asa sa trecem si noi.
Sarirea focului se practica si in Ardeal, si in Banat.
Dupa traditia crestina, sfintii martiri au fost 40, dupa cea geto-dacica, au fost 44, atatea fiind si zilele dintre 9 Martie si 23 Aprilie. Exista pana astazi credinta, in unele zone, ca acesti sfinti au fost 44. Chiar renumitul folclorist Simion Florea Marian a tiparit o legenda, din Fratautul Vechi - Moldova, unde se vorbeste de ziua celor 44 de Sfinti. In aceasta zi exista credinta ca e bine sa bei 44 de pahare de vin.
Azi incep farmecele si vrajile pentru luarea manei din camp, din casa si familie. Se spune ca asa cum e vremea in aceasta zi, asa va fi toata primavara.

Un articol de A. Bucurescu

.

09 Martie 2006

Vizualizari: 3560

Voteaza:

Traditii romanesti - Macinicii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact