Actul patimirii Sfintelor Perpetua si Felicitas


Actul patimirii Sfintelor Perpetua si Felicitas

Unul dintre cele mai impresionante si mai populare acte martirice pastrate pana astazi il constituie Actul patimirii Sfintelor Perpetua si Felicitas, care relateaza mucenicia catehetului Saturus si a tinerilor catehumeni Saturninus, Secundulus si Revocatus, Vibia Perpetua (matroana romana, casatorita, mama a unui copil sugar) si Felicitas, sclava sa, insarcinata in momentul arestarii sale, care a nascut o fetita cu putin inaintea mortii sale martirice. Episodul se petrece in timpul domniei lui Septimiu Sever (193-211), pe 7 martie 203, la Cartagina (nordul Africii). Autenticitatea relatarii a fost confirmata de descoperirea unei basilici construite in secolul al IV-lea la Cartagina (Basilica Majorum), in care se afla o piatra funerara cu o inscriptie ce poarta numele Sfintelor Perpetua si Felicitas.

Cea mai mare parte a actului martiric o constituie chiar relatarea Sfintei Perpetua, la care se adauga viziunea descrisa de Saturus, o introducere si o incheiere, compusa de un autor anonim, identificat de numerosi cercetatori cu Tertulian.

In urma edictului de persecutie al lui Septimiu Sever din 203, a fost arestata Vibia Perpetua, o tanara catehumena ce apartinea unei familii instarite din cetatea Thuburbo Minus (la 40 km de Cartagina), avand un tata pagan, o mama crestina si doi frati, dintre care unul catehumen si altul mort de mic.

Alaturi de ea au fost arestati si alti catehumeni: Saturninus, Secundulus, sclavul Revocatus si Felicitas, sclava Sfintei Perpetua, precum si catehetul Saturus. Cu totii au fost dusi la Cartagina si inchisi intr-o temnita intunecoasa si sufocanta, dar conditiile s-au ameliorat datorita interventiei comunitatii crestine de acolo, care a intervenit financiar la conducerea temnitei, prin diaconii Tertius si Pomponius.

Sfanta Perpetua, care a primit copilul in temnita spre a-l putea alapta, a avut viziunea unei scari ce duce la cer, flancata de instrumente de tortura si pazita de diavol, sub chipul unui balaur. Detinutii au fost dusi in forul orasului, unde au fost judecati, si nevoind sa se lepede de Hristos au fost condamnati la moarte, urmand a fi dati de mancare fiarelor salbatice in amfiteatru. In zilele ce au premers mortii lor martirice, Sfanta Perpetua s-a invrednicit de o noua viziune, in care il biruia pe diavol sub chipul unui "egiptean", iar catehetul Saturus a vazut in vis cum patru ingeri ii duceau in paradis, unde alti martiri ii intampinau. Secundulus a murit in temnita, iar Felicitas a nascut o fetita in luna a opta, pe care a dat-o spre crestere surorii sale. Moartea muceniceasca a intregului grup a avut loc pe 7 martie 203, cu ocazia serbarilor desfasurate in cinstea cezarului Geta, fiul imparatului Septimiu Sever. Biserica Ortodoxa a asezat pomenirea Sfintelor Perpetua si Felicitas si a celor dimpreuna cu dansele la 1 februarie.

Stefan Ionescu-Berechet

.

01 Februarie 2009

Vizualizari: 3265

Voteaza:

Actul patimirii Sfintelor Perpetua si Felicitas 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact